۱۳۹۳ بهمن ۲۳, پنجشنبه

مشکلات زنان در محیط کار




امروزه اهمیت بهداشت کار بر هیچ کس پوشیده نیست. افزایش کیفیت محصول ها، پیشگیری از حوادث،جلوگیری از به هدر رفتن انرژی مادی و انسانی و کم کردن فشارهای روانی برای استفاده بهینه از نیروی انسانی .
در جامعه بدون در نظر گرفتن بهداشت حرفه ایی در محیط کار و تلاش برای ایجاد محیط کاری سالم اصلا امکان پذیر نیست. در سازمانی که همهٔ افراد در ان با همدیگر بر اساس یک مجموعه ایی از هنجارها و ارزشهای مشترک و یک محیطی پر از اعتماد همکاری بکنند واضح است که بهترین فرصت برای ابداع و پیشرفت وجود دارد.
بر هیچ کس پنهان نیست که با مشکلات معیشتی و شرایطی که حکومت کثیف اسلامی برای مردم بوجود آورده ،شرایط پیچیده و نقش های جدیدی را برای مردان و زنان رغم زده که در این میان زنان شاغل را می توان بی تردید یکی از موضوعاتی دانست ، که در اکثر موارد نه بخاطر رفاه و جایگاه اجتماعی بهتر بلکه با هدف سرِ پا نگه داشتن بنیان اصلی خانواده و رفع ابتدایی ترین نیازهای انسانی صورت می گیرد.
حال با افزایش حضور زنان در محیط کار مسائل آنها نیز ابعاد دیگری به خود می گیرد. از نظر قانونی مسائلی مثل حقوق مزایا ومرخصی که در هنگام زایمان دارند بسیار حائز اهمیّت است اما گرفتاری زنان در محیطهای کاری فقط محدود به این موارد نمی شود.
آنها علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با تبعیض و بی عدالتی در پرداخت دستمزد و یا ارتقای جایگاه شغلیشان در معرض انواع آزارها نیز قرار دارند ، یکی از این مزاحمتها، مزاحمتهای جنسی است.
خشونتهای جنسی در محلهای کار به رفتارهای کلامی،روانی و فیزیکی که منجر به آزار جنسی زنان شود اطلاق می شود.
تعریف جکهای مستهجن، تعریف از زیبایی، تماس های بدنی ظاهرا تصادفی ولی آگاهانه، تماس های بدنی با وقاحت بیشتر مثل بغل کردن و بوسیدن، تماس تلفنی آزار دهنده و تجاوز جنسی که پیامدهای آن شامل متهم شدن، اخراج، احساس نا امنی و به خطر افتادن سلامت روانی،کاهش اعتماد به نفس، از دست دادن شغل چشم پوشی از ارتقای شغلی و مزایای شغلی باشد نمونه هایی از خشونتهای جنسی است که بر زنان در محیطهای شغلی اعمال می شود .
کم نیستند هنجارهای زشت و ناپسندی که در دوران حکومت اسلامی در درون جامعه و در دل خانواده ها ریشه دوانده ،که صد البته خود جامعه نیز بی تقصیر نیست. از جملهٔ آنها تربیت غلطی است که به مرد در هر موقعیتی اجازه می دهد به همکار زن خود نگاه جنسی داشته باشد. متاسفانه در این میان ترس از بیکاری جسارت زنان را کمتر و سطح اختیارات مدیران و نبود حمایتهای قانونی از زنان این آزارها را دامن می زند.
اشتغال زنان در محیطی خارج از خانه اغلب با انجام وظایف خانه داری و غیره در داخل منزل نیز همراه است.
با توجه به وظایف و مسئولیت چند گانه زنان که موجب ایجاد فشار کاری و استرس های مضاعف بر آنان می شود.
من به عنوان عضوی از فعالان حزب کارگری و همسو با بسیاری از فعالان جنبش زنان معتقدم که در کنارتلاش هرچه بیشتربرای وضع قوانین حمایتی از زنان ، در دوران بار داری و شیر دهی باید به طور خاص، بر روی راهکارهای اجتماعی مقابله با خشونت نصبت به زنان در محیط کار تمرکز کرد.
و همچنین باید تاکید کرد که در تلاش برای از بین بردن خشونت بر علیه زنان مستقیما در محیط کار، آگاه سازی زنان به حقوق اجتماعی، اقتصادی و جنسی آنها از الویت بر خوردار است.

میثم باریک رو

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر