۱۳۹۳ اسفند ۲, شنبه

امروز «اُزگه‌جان» فردا نوبت کدام جان است؟




 شنیدن خبر کشتن یک زن در بلبشویی که امروزه بر جهان حاکم است، شاید خبری چنان عجیب و غریب نباشد. خبری که در هر شرایطی باید به تیتر اخبار موجود در جهان تبدیل شود، امروز چیزی جز یک خبر عادی در میان دیگر اخبار موجود نیست. بوی باروت جهان را فراگرفته و در چنین جهانی که خون از شرق به غربش و از شمال به جنوبش در جریان است، شاید تجاوز و قتل یک دختر بیست ساله امری عادی به نظر برسد.  « اُزگه‌جان آصلان» ٢٠ ساله که از دانشگاه به خانه بازمی‌گشت مورد تجاوز راننده‌ی مینی‌بوس قرار می‌گیرد و به علت مقاومت کشته شده و سپس جسدش سوزانده می‌شود.


 «اُزگه‌جان» فقط یکی از صدها دختری است که سالانه در ترکیه به شیوه‌های گوناگون کشته می‌شوند و این‌بار شدت وحشیانه بودن این قتل سبب شده است که در شهرهای مختلف ترکیه زنان و مردان آزادی‌خواه به خیابان‌ها بریزند و برعلیه سیستمی که در آن زنان در هیچ‌ کجایش سرسوزنی احساس امنیت و آرامش نمی‌کنند، دست به اعتراض بزنند. صدها نفر از زنان و مردان آزادی‌خواه ترکیه در شهرهای مختلف از جمله مرسین، آنکارا و استانبول به خیابان‌ها ریخته و با شعارهای « امروز «اُزگه‌جان» فردا نوبت کدام جان است؟»،«کشتن زنان یک امر سیاسی‌ است» و «این یک عزاداری نیست، بلکه عصیان است»، دست به اعتراض زده‌اند.



 آنان بر علیه «خشونت» سازمان یافته علیه زنان به میدان آماده و دولت «رجب طیب اردوغان» را عامل اصلی چنین خشونت‌هایی می‌دانند. سالانه صدها زن در ترکیه کشته می‌شوند. براساس آمار موجود در سال ٢٠١٤ این تعداد ٢٩٤ نفر اعلام شده‌اند. هم‌چنین در یک ماه و نیم گذشته سال جاری ٢٩ زن به قتل رسیده‌اند. براساس گزارش‌های اعلام شده ٧٠ درصد این افراد به ضرب چاقو و ٣٠ درصد با گلوله جان باخته‌اند. وجود چنین آماری مطمئنن نه یک اتفاق بلکه ریشه در مساله‌ای عمیق‌تر دارد. پس از به قدرت رسیدن حزب «عدالت و توسعه» به رهبری «رجب طیب اردوغان» جامعه‌ی ترکیه هر روز با سرعت بیشتری به سمت مذهب سوق داده شده و از انواع ابزارهای موجود به تبلیغ باورهای مذهبی پرداخته می‌شود.


پرداختن به نگاه مذهب به زنان در این سطح دیگر بحثی تکراری است و نیاز به تکرار دوباره‌ی آن نیست. مذهب و مردسالاری و نگاه تحقیر آمیز به زنان در چنین جهانی زمینه را برای وجود چنین فجایعی فراهم خواهد کرد و این فاجعه‌ها به اتفاقاتی روزانه تبدیل خواهند شد. «اُزگه‌جان» فقط یکی از قربانیان این توحش موجود در جهان است و روزانه « اُزگه‌جان»ها قربانی این سیستم و ابزارهای در اختیارش می‌شوند.

«دست مذهب از زندگی مردم کوتاه!»

آزاد عزیزیان-منتشر شده در ماهنامه رهایی زن شماره ٣٢


استفاده از این مطلب با ذکر منبع مجاز است.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر