۱۳۹۳ اسفند ۱, جمعه

گزارش برگزاری سمینار سالانه تشکل های مستقل زنان و زنان دگر و همجنسگرای ایرانی درآلمان-٢٠١٥




سمینار طبق اطلاعیه‌ی قبلی از روز جمعه ١٦ تا یکشنبه ١٨ ژانویه در شهر شتوتگارت –آلمان برگزار شد.



 جمعه ١٦ ژانویه:

 توسط  میزبانان سمینار خانم‌ها «آمنه بامدی»، «فریده فرگوسن» و «فائزه منزی» خوشآمدگویی طنزگونه‌ای که بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت، انجام شد. در ابتدا از حضار خواسته شد تا یک دقیقه ایستاده و با کف زدن‌های مکرر به یاد زنان جان‌باختهی راه آزادی یاد آنان را گرامی بدارند.



اولین سخنران خانم «اعظم بهرامی» با موضوع رویکردی به گفتمان فمنیستی در بستر دانشگاه برگزار شد. خانم بهرامی در صحبت‌هایشان با  تجربیات شخصی و آمار و ارقامی به میزان تبعیض جنسیتی در دانشگاه‌های ایران پرداخت. ایشان اظهار داشتند که دولت (سپاه) با بودجه‌های کلانی که در اختیار دارد دانشگاه‌هایی در موازی با دانشگاه‌های دولتی تاسیس کرد تا افکار و اندیشه‌هایی که در راستای تفکرات دولت است، بوجود آورد. ایشان اشاره کردند که بسیاری از رشته‌های دانشگاهی چون مطالعات زنان، فلسفه و رشته‌هایی که مرتبط با علوم انسانی و با اندیشه و پویایی دانشجو مرتبط است از دانشگاه‌ها حذف گردیده است. وی همچنین بحث گزینش‌های اخلاقی و گزینشی عمل کردن برای اعضاء هیئت علمی را یکی از معضلات دانشگاه‌ امروز در ایران برشمرد که ٧٠% از آن هم به مردان اختصاص داده شده است. در ادامه به حضور سپاه و اختصاص دانشگاه به دروس قرآنی و عترت و تبعیض مذهبی و محرومیت دانشجویانی که از اقلیتهای مذهبی در ایران هستند اشاره کردند.


خانم بهرامی در یک مقایسه‌ی آماری به این مساله پرداختند که در سال ٩٣ اختصاص بودجه‌های کلان به بنیادها فرهنگی و هنری مذهبی اختصاص داده شده و این درحالی است که تحقیق و تفحص و اختراعات دانشگاهی بودجه‌ی کمی را به خود اختصاص داده است. همچنین از حدود ٦٤ هزار نفر اعضاء هیئت علمی تنها ١٢% آنان زن هستند. طبق آمار سال ٩٣، از هر ١٠٠ هزار نفر ٥هزار و پانصد نفر دانشجو هستند و در مجموع در این سال ٤ میلیون و ٤٠٠ هزار نفر دانشجو بودهاند.
ایشان در پایان صحبت‌هایشان لزوم ارتباط جنبش زنان با دانشجویان را ضروری دانستند و خواستار کمک به دانشجویانی شدند که برای چاپ تحقیقاتشان دچار مشکلات اقتصادی هستند.
بعد از پایان سخنرانی بحث و گفتگو و انتقادات و سوالاتی از سوی حضار مطرح گردید.
در آخر افرادی که کتاب و نشریه‌ای در سمینار آورده بودند به معرفی  کتاب‌ها و نشریات خود پرداختند.


 شنبه ١٧ ژانویه:

اولین بحث با عنوان نقد پویا، بنیاد پژوهش‌های زنان ایران میزگردی توسط خانم‌ها «شهین نوایی»، «جمیله ندایی»، «هما مرادی» و «شادی امین» برگزار شد که ایشان به رفع ابهامات و مشکلات موجود در جلسات سال‌های گذشته پرداختند و همچنین توضیحاتی درخصوص شفاف‌سازی و تشکیل جلسات آتی برای بازسازی مشکلات موجود شدند.

بعد از نهار واستراحت دومین سخنران  خانم «مژده ارسی» بودند و با موضوع «فمنیسم و مقابله با قدرت-خشونت» که با  ارجاع به کتاب «هانا آرنت» به اختلاف بین دو مبحث فمنیسم برابری‌طلب و فمنیسم تفاوت‌طلب پرداختند. در ادامه در بخش بحث و گفتگو، پیشنهادات و سوال‌هایی از سوی جمع شرکت‌کننده مطرح گردید که خانم ارسی به آن‌ها پاسخ داد.
در بخش دیگر سمینار، گروه‌های کاری متشکل از ٦ گروه تشکیل شد که شامل موارد زیر بود:
١­- رویکردی به گفتمان فمنیستی در بستر دانشگاه
٢­- فمنیسم و مقابله با قدرت – خشونت
٣- نقد پویا میزگرد بنیاد پژوهش
٤- گروه‌کاری پیش‌نویس توافقنامه سمینار زنان
٥- توانمندی برای توانمندسازی
٦- بحث درباره بازکردن درهای سمینار به روی جنس‌های گوناگون 

افراد شرکت‌کننده می‌توانستند بنا به علاقمندی خود در هرکدام از این گروه‌ها شرکت کنند و مسئول گروه و مجموع آن‌ها به شکل گروهی نظرات  خود را به بحث می‌گذاشتند.
در این روز تئاتری بنام «خدایان و زنک ولنگار بی خدا» توسط خانم «مرجان نقیه» و گروه تئاتر اجرا گردید که بسیار مورد توجه قرار گرفت.
در آخرین برنامه از این روز آواز و موزیکی توسط خانم «مهرناز صالحی» اجرا گردید. در آخرین ساعات شب هم جشنی توام با رقص و موزیک و شادی تا پاسی از شب ادامه داشت.


 یکشنبه ١٨ ژانویه:

توسط یک نفر ازگروه‌های کاری که شامل ٦ گروه بودند، ماحصل و نتایج و خواست‌ها و تصمیم‌گیری‌های بحث گروهی برای حاضران گزارش داده شد.
سپس نقد و ارزیابی از سمینار بود که بسیاری اظهار خشنودی و رضایت کرده و انتقادها و پیشنهاداتی هم ارائه گردید. در حاشیه سمینار فردی با طرح مسئله اسیدپاشی بر روز زن و کودکی که در ایران مورد خشونت خانوادگی و اسیدپاشی قرار گرفته بود که در وضعیت مالی و اسفبار بسر می‌بردند تقاضا کمک‌های نقدی کرد که خوشبختانه با استقبال خیلی خوبی مواجه شد و مبلغ ١٠٠٠ یورو برای این فرد جمع‌آوری شد که بدست این خانواده خواهد رسید.


در آخر یک پیش‌نویس بیانیه در محکومیت فاجعه تروریستی در فرانسه و کشورهای ابرقدرتی که باعث جنگ‌افروزی و پرورش داعشی‌ها و بوکوحرام شده‌اند صادر گردید که به رای گذاشته شد و متفق‌القول مورد پذیرش حضار قرار گرفت.
در آخر با عکسی یادگاری، سی و پنجمین سال برگزاری سمینار سالانه زنان به پایان رسید.

-شراره رضایی


استفاده از این مطلب با ذکر منبع مجاز است.






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر