۱۳۹۴ اردیبهشت ۳, پنجشنبه

صیغه ضد ارزشی که اسلام به آن مشروعیت می بخشد - قسمت اول




در بحث تاریخی صیغه پس از توجیه زیاده خواهی‌‌های محمد از کنیزانش می رسیم به فراوانی ثروت مسلمانان پس ازغارت و چپاول کشور‌های بزرگِ غنی و افزایش اسرای زن که زیبای‌های نژادی آنها چشمان حریص سپاهیان اسلام را درنده خو می‌ساخت.
متعه یا نکاح منقطع یا ازدواج موقت که به صیغه نیز معروف است، برای مدت معین و محدودی با مهریه‌ای معلوم، بین زن و مرد بسته می‌شود و با پایان آن رابطه زوجیت خودبه‌خود منقضی می‌شود. ازدواج موقت یا متعه از مسلمات فقه شیعه بوده و هیچ جای انکار و تردید در او وجود ندارد در کتاب وسائل الشیعه ج ۱۴ تحت ۴۶ باب حدود ۲۱۹ حدیث در مورد متعه و احکام مربوط به آن جمع آوری شده است.
و اما صیغه، رسمیت بخشیدن به تعدد همسر در یک زمان برای مرد است، قانونی که در کودکانه‌ترین وساده‌ترین بررسی‌ها هم مشخص کننده مرد سالار بودن قانون گذار، جامعه و قدرت حاکم است.

صیغه نقض کامل آزادی‌های جنسی و خیانت به زن است

وقتی‌ از آزادی‌های جنسی‌ سخن به میان می‌‌آید در ابتدایی‌ترین حالت شکل روابط درغرب و جهان اول به ذهن خطور می کند. البته نام غرب و فرهنگ آن همیشه ابزار تبلیغاتی مناسبی برای حکومت های اسلامی بوده است که داد سخن از بی‌ بندو باری و آزادی‌های جنسی‌ بدون مرز سر می دهند.
اما نکته قابل توجه که عمدا به فراموشی سپرده می شود آن است که در دنیا اصطلاح آزادی جنسی‌ به معنای خاص، داشتن شرکای جنسی‌ هم زمان نیست. بلکه اختیار در داشتن حق انتخاب در ارتباط با شریک جنسی‌، زمان ارتباط و موارد اینگونه است. و اگر درخانواده ا‌ی یکی‌ از طرفین درگیر انتخاب دیگر شود حق آشکار نمودن رابطه جدید خود دارد و دیگر رابطه گذشته خود را غیر قابل ادامه می‌داند  و در غیر این صورت و عدم اطلاع شریک جنسی‌ اول شکل نامتعارفی بوجود می آید که در هیچ جای دنیا پسندیده نخواهد بود و نمود کامل خیانت شکل می‌گیرد که در تمامی‌ فرهنگ‌ها عملی‌ نسنجیده و ناپسند است.

امامان شیعه و مشروعيت بخشیدن به صیغه

در باب فواید و ثواب‌های متعه امامان شیعه توصیه‌های فراوانی‌ داشتند. همین طور كه امام ششم شیعیان می گوید: "یستحب للرجل أن یتزوج المتعه ما أحب للرجل منكم أن یخرج من الدنیا حتی یتزوج المتعه و لو مره" مستحب است بر هر كس متعه گرفته باشد و دوست ندارم كه فردی از شما از دنیا برود، مگر اینكه یك مرتبه هم شده متعه و صیغه گرفته باشد!
در ادامه فرمایشات این امام صیغه دوست، می رسیم به حکایت پر مفهوم صالح بن عقبه که از پدرش نقل می‌كند: به امام صادق گفتم: آيا متعه ثواب هم دارد؟ گفت: "‌اگر شخص متعه كننده با اين كار، ‌رضايت خداوند و مخالفت با منكران اين كار را خواسته باشد، خداوند برای هر كلمه ای كه با متعه صحبت می كند،‌ يك حسنه برايش می نويسد و با هر بار كه دست خود را به سويش دراز می كند، يك حسنه برايش ثبت می شود و هنگامي كه نزديكش می شود، خداوند يك گناه از او پاك می‌گرداند و در هنگام غسل، خداوند به اندازه آبی كه از موهايش مي گذرد، گناه او را پاك مي كند" پرسيد : به اندازه موهايش؟ گفت" "آري به اندازه موهايش" - وسائل ج ۱۴/ لئالي ج۳/من لا يحضر ج ۳ .
نقل است از محمد پیامبر مسلمین که هر که يک بار متعه کند، ايمن شود از خشم خدای تعالی و هر که دو بار متعه کند، با نيکوکاران محشور شود و هر که سه بار متعه کند، در درجه روضه جنان با من خواهد بود.
همچنین نقل است از امام صیغه دوست ششم که هنگامی كه پيامبر به معراج رفت، فرمود: جبرئيل نزد من آمده و گفت: ای محمد خداوند تبارك و تعالی می فرمايد: من گناهان زنانی كه از امت تو متعه شوند را بخشيدم. رسائل ج ۱۴/ لئالي ج ۳ / من لا يحضر ج ۳.
یا که در وقت نیاز پیک پیام آور محمد به فریادش می‌رسد و در پستوی امن، درد آتشین وی را با آیه‌ای دیگر  درمان می‌کند؛ در "خلاصه الاخبار" نقل شده که محمد يك روز به يارانش گفت: "برادرم جبرئيل، از پروردگارم برايم هديه‌ای آورد كه خداوند به هيچ يک از پيامبران پيش از من هديه نكرده بود و آن متعه است.  لئالي ج ۳ ص ۲۴۳
و در جای دیگر محمد می گوید: يك درهم ( خرج برای ) متعه، از هزار درهمی كه درراه خدا خرج شود برتراست به خدا سوگند كه متعه برتر است و آن چيزی است كه قرآن درباره آن سخن گفته و سنت بر آن جاری شده است. لئالي الاخبار ج ۱ ص ۲۴۴. و در  روايت دیگر می گوید: مومن، كامل نمی شود تا اين كه متعه انجام دهد. من لا يحضر ج ۳ / وسائل ج ۱۴.
البته لازم به ذکر است که به دلیل افزایش فساد‌های ناشی‌ از آزادی صیغه عمربن خطاب مجبور به حرام اعلام کردن آن شد.

صیغه و بهانه‌های حامیان آن

صیغه اما بیشتر از آنکه راهکاری باشد برای رهایی جوانان از تنگنای هزارتوی ازدواج و هزینه‌های آن، بیشتر فرصتی ست برای بهره کشی‌ جنسی شکم‌های حریص حاجی آقاهای تسبیح به دستِ دزد! 
ادعای شکل گیری خانواده ا‌ی که در واقع خانواده نیست، چرا که مفهوم ازدواجی که بر پای علاقه و عشق بوجود آمده باشد، چه نیاز به ثبتِ اتمام تاریخ مصرف دارد. ازدواجی که اصولی را زیر پا نمی‌گذرد یا حقی‌ را نابود نمی کند چرا باید به یک معامله بیشتر شبیه باشد.
مدافعان اصطلاحا این نوع ازدواج، معمولا از حق آزادی و انتخاب در رابطه و پذیرش دو طرفه و تساوی زن ومرد سخن می‌گویند! اما آنچه که این دلیل را زیر سوال می برد آزادی مرد در دوران تاهل به داشتن تعدد صیغه‌ها در یک زمان که ناقض هر نوع تساوی است و بوجود آورنده فرصت نابرابری و به زیر پا کشیدن روحیه زنانگی در غالب ترس، نگرانی و پذیرش شریک ورقیب عاطفی و جنسی‌ نمود پیدا می‌کند.
از سوی دیگر بهترین بهانه اسلام، جهت رضایت زن برای صیغه شدن کمک و سرپرستی وی عنوان شده است  که این آلوده‌ترین بهانه‌ای است که دفاع از آن، بیشترین ضربه نابود کننده را به خود مدافعان آن‌ می زند. چرا که ادعای سرپرستی، کمک یا سرپناه با بهای جنسی‌ فروخته می شود یا به عکس ‌یک رابطه جنسی‌ به بهانه نان و زندگی‌ فروخته می شود، که این خود نوعی از استثمار جنسی‌ ‌ست كه رسمیت می‌یابد، چرا که زیستن‌ و نیاز، زن را وابسته به صیغه‌ای دوباره و دوباره می‌کند.
اما دولت مردان جمهوری اسلامی که با جدیت تلا ش می کنند تا بی‌کفایتی‌های خود را در ارایه آموزش‌ها وخدمات به جوانان برای هدایت این نیاز طبیعی با تشویق به ازدواج موقت بپوشانند، تا هم راه فراری باشد از مسوولیت‌هایشان و هم امکان شرعی باشد برای تداوم خدمت رسانی‌شان به زنان بی‌سرپرست!


مژگان حاصلی


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر