۱۳۹۴ فروردین ۲۰, پنجشنبه

مساله زنان و افیون مخدر




وقتی به مسایل و مشکلات جامعه زنان در رژیم جمهوری اسلامی می نگری آنچه که بیش از هر مساله ایی قلبت را جریحه دار میکند گرایش روز افزون زنان به مواد مخدر است .بطوریکه طبق آمارهای نسبی موجود در حال حاضر تقریبا ۱۰٪ از کل معتادان کشور را زنان تشکیل می دهند. متاسفانه زنان ایران در جامعه ایی زندگی می کنند تحت سلطه و حاکمیّت جمهوری اسلامی که نه تنها حامی آنها نیست بلکه در رأس پازلی قرار دارد که منشأ تمام بد رفتاریها ،ظلم و ستم و نا برابری های جنسی موجود است .

زنان معتاد در ایران در معرض باورها و نگرش اجتماعی غلطی در جامعه قرار دارند تا جایی که جامعه انحراف ناشی از اعتیاد در مردان بیماری و در زنان را ناشی از انحراف اخلاقی می داند.
زن با مخفی کردن اعتیاد خود و منزوی شدن و ترس از این نگرش غلط متاسفانه در مدت زمانی بسیار کوتاه تر از مردان و با سرعت بیشتری خود را به ورطهٔ نابودی می کشاند تا جایی که روند اعتیاد مردان و رسیدن به مواد مخدر با ضریب تخریبی بسیار بالا مانند هروئین به طور میانگین ۸ سال و در زنان تنها ۲ سال به طول می انجامد.
ریشه یابی و برسی رشد فزاینده اعتیاد مقوله ای بسیار پیچیده و در خور تامل است که در دو بخش خانواده و اجتماع باید برسی شود.
عواملی که باعث اعتیاد زنان در خانواده می شود با مردان معتاد در خانواده بسیار تفاوت دارد و در عین حال رابطهٔ تنگا تنگی که باعث گرایش زنان به مواد مخدر می شود را در مردان خانواده باید جستجو کرد.
خشونتهای روحی و فیزیکی از طرف همسر ، ازدواجهای زودرس و بدون آگاهی و ایجاد مشکلات روحی و روانی ،قبول مواد مخدر از شوهر،برادر و یا سرپرست مالی خانواده مواردی هستند که نقش مردان کاملاً مشهود است.
در بخش اجتماعی نیز گزینه هایی همچون بیکاری ،فقر و افزایش روز افزون فاصله طبقاتی در نظام سرمایه داری ، وجود ساختارهای غلط فرهنگی و مذهبی، اختناق و خفقان حاکم بر جامعه را می توان از اصلی ترین موارد دانست.
حال این مبحث پیش می آید وقتی زنی با شرایط و مشکلاتی که ذکر شد دست و پنجه نرم می کند و هر روز خود را از لحاظ روحی و جسمی خسته و خسته تر می یابد و با نیم نگاهی به آینده هیچ امید و میلی در او زنده نمی شود و هیچ مکانی را برای تفریح و باز پروی روحی و جسمی خود نمی یابد ، اسانترین راه برای خلاصی از مشکلات را نعشگی و خشنودی کاذب می یابد.
بستری که از قبل توسط مافیای حکومتی برای او فراهم شده . مافیایی که با مخی کردن خود در پشت پردهٔ اعدامهای مهره های کوچک و سوختهٔ مواد فروش و با هدف رسیدن به سود های کلان و با هدف به انزوا کشاندن جامعه با در دست قرار دادن مواد افیونی در انواع مختلف تیر خلاصی را بر پیکرهٔ ظریف و نهیف این زنان وارد می کند.
حکومت اسلامی که با اجرایی کردن  قوانین ارتجاعی و مذهبی ضد زن و با تقویت فرهنگ عقب مانده مردسالاری همواره تلاش کرده زنان را در جایگاه پایبن تر از مردان قرار دهد و مسبب اصلی ناهنجاری و اعتیاد زنان جامعهٔ حال ایران است.
وظیفه امروز ما در غالب تشکلها و سازمانهای مدافع حقوق زنان این است که بیش از پیش با اطلاع رسانی و ایستادگی این تابوی ضد زن را بگیریم .
به امید ایرانی آزاد و برابر


میثم باریک رو


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر