۱۳۹۴ خرداد ۶, چهارشنبه

فعالان مدنی صحنه قتل فرخنده را در کابل بازسازی کردند




فعالان مدنی صحنه قتل فرخنده را در کابل بازسازی کردند
فرخنده چهل روز پیش به صورت فجیعی در مرکز شهر کابل، توسط مردان خشمگین کشته شد. به مناسبت روز چهلم فرخنده، ده‌ها تن از فعالان مدنی در محل کشته شدن او در زیارتگاه شاه دوشمشیره کابل، صحنه قتل او را بازسازی کردند.

دو روز مانده به نوروز امسال مردان خشمگین فرخنده را با این ادعا که قرآن را سوزانده است، با مشت، لگد، چوب و سنگ کشتند و بعد جسدش را آتش زدند. این ادعا بعدا از سوی کمیسیون ویژه تحقیق در مورد قتل فرخنده، رد شد.
در مراسم امروز لینا علم، بازیگر سینما، نقش فرخنده را در زمان کشته شدنش بازی کرد و بسیاری‌ها با دیدن این صحنه بازسازی شده اشک ریختند.


معترضان تنها به خشونتی که بر فرخنده رفت و عاملان آن اعتراض نکردند، بلکه از دولت هم انتقاد کردند و خواستار برکناری فرمانده پلیس کابل شدند، چرا که به گفته آنها پلیس در نجات فرخنده کوتاهی کرده بود. لینا علم نقش فرخنده را در بازسازی صحنه قتل او بازی کرد.

فعالان مدنی نسبت به کندی روند رسیدگی به پرونده فرخنده هم اعتراض کردند و از نهادهای قضایی خواستند که هرچه زودتر عاملان قتل فرخنده را مجازات کند.
آنها در پایان برنامه، به رسم اعتراض به خشونت در جامعه و همبستگی برای عدالت‌خواهی، زنجیره انسانی تشکیل دادند.
قتل فرخنده از همان آغاز در میان مردم، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و محافل گوناگون در داخل و خارج افغانستان بازتاب گسترده‌ای داشت.

به دنبال این حادثه، دولت محدویت‌هایی بر شماری از زیارتگاه‌ها وضع کرد، دو مقام دولتی و شماری از نیروهای پلیس را برکنار و بیش از ۵۰ تن را به اتهام دست داشتن در قتل او بازداشت کرد.
دولت همچنین خیابانی را که از میان زیارتگاه و مسجد شاه دوشمشیره می گذرد به نام فرخنده نامگذاری کرده است.
دادستانی کل افغانستان مسوولیت بررسی پرونده قتل فرخنده را به عهده دارد و هنوز این پرونده را به دادگاه نفرستاده است.
بازسازی صحنه قتل فرخنده اشک بسیاری از حاضران را درآورد


ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره سی و پنجم


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر