۱۳۹۴ تیر ۱۸, پنجشنبه

اسید‌پاشی باز هم قربانی گرفت



یک مادر و دختر کوهدشتی قربانی اسید‌پاشی شدند.
یک زن جوان کوهدشتی از توابع استان لرستان به همراه دختر هشت ساله‌اش قربانی اسید‌پاشی شدند.
این مادر و دختر لرستانی روز چهارشنبه 3 تیر‌ماه 1394 از سوی یکی از بستگان نزدیک خود قربانی اسید‌پاشی شده و پس از آن به بیمارستان عشایری خرم‌آباد در مرکز استان منتقل شدند. خبرگزاری‌ها برادر‌شوهر این زن را به عنوان عامل اسید‌پاشی معرفی کرده‌اند.
هوشنگ بادپی خبرنگار "ایرنا" به نقل از پزشکان در معاینات اولیه گفت که علی‌رغم آسیب جدی این زن در ناحیه صورت، او از نظر بینایی دچار آسیب نشده است.
او همچنین افزود: دختر بچه هشت ساله نیز از ناحیه دست و پا دچار سوختگی و جراحت ناشی از مواد اسیدی شده است. این دختر بچه پس از انجام معاینات و مراقبت‌های اولیه پزشکی، برای ادامه درمان به بیمارستان مطهری در تهران منتقل شد.
اما نهاد حقوق بشری "بی.سی.آر" در ادامه گزارش خود از این واقعه به موارد مشابه از حملات اسید‌پاشی نیز اشاره کرد و افزود: به تازگی موتور‌سوارانی که به گروه‌های فشار اسلامی و پارتیزاتی مشهور هستند با اقدام به پاشیدن مواد اسیدی به صورت حداقل چهار زن، فضای رعب و وحشت را در شهر اصفهان بوجود آورده بودند. این در حالی است که رسانه‌ها معتقدند که تعداد این قربانیان نزدیک به هشت نفر بوده است.
این قربانیان ظاهرا به دلیل آنچه که عدم رعایت پوشش اسلامی عنوان شده در اکتبر 2014  مورد حمله این افراد قرار گرفته‌اند.
به گزارش "الجزیره" به نقل از "بی.سی.آر"؛ مجید موحدی که به دلیل شنیدن جواب منفی از هم‌دانشگاهی خود مبنی بر درخواست ازدواج، اقدام به پاشیدن اسید به صورت آمنه بهرامی کرده بود؛ که دادگاه در فوریه 2009 او را به قصاص (چشم در مقابل چشم) از طریق "پاشیدن اسید" محکوم کرد. اما پس از چندی کشمکش در جریان این پرونده، خبرگزاری "ایسنا" به نقل از قربانی این حادثه گفت: "همان‌گونه که خداوند از مجازات "قصاص" در قرآن سخن گفته، اما پیشنهاد داده شده که بخشش بسیار پسندیده‌تر از قصاص است."
این نهاد حقوق بشری در ادامه گزارش کوتاه خود از  پدیده "اسید‌پاشی" گفت که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این رخدادهای شوم تنها متعلق به یک گروه، نژاد، مذهب یا منطقه جغرافیایی خاص نیستند و در بسیاری از کشورها در مناطقی چون خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، صحرای بزرگ آفریقا و غرب هند شاهد بروز این حوادث دلخراش هستیم.
 با توجه به این‌که آمار دقیقی از قربانیان وقایع اسید‌پاشی وجود ندارد، اما چیزی که آشکارا به ذهن آدمی خطور می‌کند، تعداد قابل توجه زنان و کودکانی است که قربانی و هدف اصلی این اقدام غیر‌انسانی قرار می‌گیرند.


کاوه طاهری؛ روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر

ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره سی و هفتم


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر