۱۳۹۴ شهریور ۲۷, جمعه

حمله انتحاری عوامل حکومت اسلامی در مرکز فرهنگی شهر سوروچ وبررسی عواقب آن - شراره رضائی



حمله انتحاری عوامل حکومت اسلامی داعش در یک شهر مرزی ترکیه که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از داوطلبین بازسازی شهر کوبانی بودند، عواقب و واکنشهائی را در بر داشت که در برنامه امشب با شراره رضائی فعال حقوق زنان و مدیر مسئول ماهنامه رهائی زن مقیم آلمان مورد بحث و بررسی قرار میدهیم.

شراره رضائی عزیز به برنامه رهائی زن خوش آمدید.

مینو همتی: قبل از پرداختن به وقایع اخیر، مختصری از مقاومت مردم کوبانی و بخصوص زنان مبارز این شهر در نبرد سرنوشت ساز علیه حکومت اسلامی توضیح دهید.
شراره رضائی: بلی. مقاومت زحمتکشان کوبانی در مقابل داعش در دوره اخیر را دنیا شاهد بود. در این مقاومت زنان و دختران جوان نقش مهمی داشتند. صرفنظر از اهمیت نظامی نقش زنان در جنگ علیه داعش، جنبه مهم دیگر این نقش پوچ کردن داعیه مذهبی درجه دو بودن زنان بخصوص در خاورمیانه و از جمله در ایران است. مقاومت مسلحانه ی مردم کوبانی بویژه زنان کوبانی بعلاوه موجب سمپاتی عمومی در سطح بین المللی وحمایت مردمی وسیع از مقاومت در کوبانی شد. هم اکنون می شنویم  در کردستان سوریه که کوبانی را هم شامل می شود، زنان نقش بارزی در اداره شهر و محل کار و زندگیشان دارند. این نقش بعلاوه ی جلسات عمومی زنان بمناسبتهای مختلف و بخصوص فعالین و رهبرانشان، زنان را در کسب توانایی برای شرکت در اداره جامعه بیشتر کرده است.
این را بگم که تاریخ یک قرن اخیر بخصوص در کشورهای اروپا و امریکا شاهد برابری زن و مرد و نقش زنان در همه عرصه های کار اجتماعی و سیاسی و حتی نظامی بوده است. یا در سه دهه اخیر در ما شاهد مبارزه زنان ایران علیه دخالت مذهب در زندگی شان و یا دیگر قوانین ضدزن جمهوری اسلامی هستیم اما مساله کوبانی و نقش زنان در مقاومت مسلحانه علیه داعش  می شود گفت که کم نظیر است. این را می توان طلوع عروج زنان برای برابری در جوامع عقبمانده و با حکومت های ارتچاعی و ضد زن و مذهبی نامید. 

مینو همتی: حمله انتحاری حکومت اسلامی به مرکز فرهنگی سوروچ، در شرایطی بوقوع پیوست و چه کسانی را هدف گرفته بود؟
شراره رضائی: یکی از خصوصیات مقاومت زحمتکشان کوبانی فاصله گرفتن از سنت ها و فرهنگ رایج ارتجاعی در کشورهای منطقه است. از جمله و همانطوری که در جواب سوال اولتان گفتم یکی از این خصوصیات نقش زنان بود. جنبه دیگر این است که در کوبانی زنان و مردان زیادی  بدون توجه به ملیت و قومیت و مذهب و حتی کشور در مقاومت کوبانی شرکت کردند. از اقصی نقاط جهان به کوبانی آمدند و به حمایت  عملی از مقاومت پرداختند. به این معنا می توان گفت که مقاومت کوبانی رنگ و بوی مذهب یا قومیت را نداشت. یا بعبارت دیگر چپ و مترقی بود.
این خصوصیات علاوه بر مقاومت جانانه نظامی چیزی است که نه تنها داعش حتی حکومتهای منطقه از جمله دولت ارتجاعی اردوغان در ترکیه یا بارزانی در کردستان عراق را نگران و خشمگین کرده است.
در این ماجرا است که تعدادی از جوانان سوسیالیست و مترقی در ترکیه تصمیم می گیرند در کمک مادی و بازسازی کوبانی شرکت کنند. باز هم چپ و سوسیالیست بودن این گروه بزرگ جوانان برای داعش پیام بدی بود. در نتیجه هدف داعش در ترور این جوانان مشخص است. داعش همانند همه مرتجعین دولتی و غیر دولتی و حکومتهای مذهبی چون جمهوری اسلامی و دولت اردوغان و یا بارزانی ، به شدت ضد ترقی و  تمدن و بویژه افکار و ایده های سوسیالیستی و انسانی اند. در یک کلام می شود گفت همه صف ارتجاع در منطقه از جمله داعش ضد زن، ضد سکولاریسم، ضد سوسیالیسم و ضد هر گونه عقاید و پیشرفت انسان زحمتکش و دخالتش در ساختن جامعه با دستان خود است.
به نظر من این حمله تروریستی و جنایتکارانه انتقام از جوانان سوسیالیست و ترقیخواه و آزادیخواه را هدف خود قرار داد و برگ سیاه دیگری به کارنامه ننگین خود اضافه کردند.
مینو همتی:  بازتاب این حمله انتحاری و واکنش مقامات ترکیه و فعالین کرد را چگونه مشاهده کردید؟
شراره رضائی: طبیعی است که این جنایت تنها کشتن چندین جوان پسر و دختر سوسیالیست و انساندوست نبود، این جنایتی علیه کل بشریت متمدن و مترقی است. و به حق با اعتراض و نفرت عمومی بین المللی روبرو شد.
فکر نکنم کسی انتظار داشته باشد دولت ترکیه عکس العملی نشان دهد. دولت اردوغان در ترکیه خود تا مغز استخوان فاسد و ارتجاعی است. در نتیجه می توان گفت که قتل عام جوانان ترکیه برای چنین سیستمی خوشایند هم هست.
دولت ترکیه در حملات مکرر به اعتصاب کارگران، به تظاهرات توده ای و غیره نشان داده است که  برای جان شهروندان این کشور که حکومتش را در دست دارد اهمیتی قایل نیست.
از نظرمن دولت ترکیه اگر خود در این ترور دست نداشته باشد، اما در حفظ جان شهروندان ترکیه هم هیچ مسوولیتی را برعهده نمی گیرد. جنایتکاران داعش در ترکیه ولو اند. همه جا هستند و مورد حمایت دولت و پلیس ترکیه اند. داعش در نتیجهحمایت دولت اردوغان از امکانات نظامی و لجستیکی و درمانی و حمل و نقل و آمد و رفت کاملی برخوردار است.

دولت اردوغان حامی بی قید و شرط داعش در حمله به کوبانی بود و توطئه های زیاید چید که این شهر سقوط کند.
در مقابل  ترور و جنایت داعش علیه جوانان ترکیه، می توان گفت دولت اقلیم به ریاست بارزانی هم همان عکس العمل مشابه دولت اردوغان را دارد. با وجود این در میان مردم و روشنفکران کردستان در منطقه در کردستان ایران، عراق، سوریه و ترکیه انزجار گسترده ای نسبت به این جنایت نشان داده شد. بخصوص فعالین سیاسی و مدنی ترکیه اعم از ترک و کرد زبان و غیره اعتراضات وسیع و شدیدی همزمان علیه دولت ترکیه و داعش سازمان یافت. این جنایت احساس همه انسان های شریف و صف مترقی و سوسیالیستی جامعه ترکیه را جریحه دار کرد.  
مینو همتی: نظر سازمانهای کردی مقیم آلمان در مورد حملات هوائی همزمان ترکیه به کردها در کوههای قندیل عراق و نیروهای داعش در سوریه چیست؟
شراره رضائی: بخش بزرگی از سازماهای کردی مقیم المان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک ) است. حزبی که مورد حمله مجدد هوایی ترکیه قرار گرفته است. پ ک ک مدت ها است که برای صلح و مذاکره با دولت اردوغان اعلام آمادگی کرده است و در عوض دولت ترکیه طفره رفته و بهانه گیری می کند. پ ک ک حتی در مقابل مذاکرهو صلح اعلام کرده است که اسلحه را هم زمین می گذارد. اما این هم مورد بی اعتنایی دولت اردوغان قرار گرفته.
در جنگ داخلی و سناریوی سیاهی که امریکا و کشورهای عربی به سوریه تحمیل کردند، حزب دمکراتیک خلق کردستان ترکیه که متحد پ ک ک است در این جنگ شرکت نکرد و در عوض فرصت پیدا کرد که جامعه کردستان سوریه را طوری سازماندهی کند که هم توانایی اداره جامعه خود را داشته باشند و هم در صورت تعرض نظامی بتوانند از خود دفاع کنند. مقاومت کوبانی در نتیجه همین آمادگی از پیشی بود.
با عروج داعش و مقاومت مردم کوبانی، پ ک ک هم امکان دخالت کردن در تحولات منطقه را هم در سوریه و هم عراق پیدا کرد و به این اعتبار می توان گفت قوی تر شد. این قدرت جدید پ ک ک طبیعی است که برای دولت ترکیه ناخوشایند بوده و هست. به همین دلیل دولت اردوغان در تمام این مدت تلاش کرد تا مقاومت کوبانی را در هم بشکند و پ ک ک را هم تضعیف کند. برای دولت اردوغان داعش همسایه بهتری از مردم کردستان سوریه و منطقه تحت نفوذ پ ک ک بوده و هنوز هم هست.
در نتیجه حمله هوایی دولت ترکیه به مواضع پ ک ک علاوه بر دشمنی و کینه دیرینه دولتهای ترکیه نسبت به مردم کردستان، دلایل امروز را هم دارد.
اما حمله همزمان دولت ترکیه به داعش چه معنایی می تواند داشته باشد؟
من فکر می کنم این حمله صرفا یک مانور و نمایش مسخره است. داعشی که تا همین امروز مورد حمایت همه جانبه دولت اردوغان بوده است حمله به آن بی معنی است. این تناقض را هر انسان عاقلی می فهمد. دولت ترکیه با این کار فریبکارانه بزعم خود می خواهد افکار بین المللی را منحرف کند که به قول خودش با تروریسم در منطقه می جنگد. کسی که خود یکی ازحامیان اصلی تروریسم داعش بوده است. در نتیجه نباید به این پروپاگاند ابلهانه یک ذره باور داشت. 
مینو همتی: در شهر شتوتگارت آلمان عکس العمل به وقایع اخیر چه بوده است؟
شراره رضائی: به محض رسیدن خبر جنایت داعش و کشتار جوانان ترکیه، در اکثر شهرهای آلمان تظاهرات های بزرگی برپا شد. دراین تظاهرات ها هم بدرست دولت اردوغان محکوم شد. وقتی که داعش مورد حمایت اردوغان است و به اسانی می تواند در همه جای  ترکیه امد و رفت کند، در نتیجه می توان گفت که دولت اردوغان هم شریک این جرم و جنایت است. بخصوص دولتی که همه امکانات جامعه رادر اختیار دارد نمیتواند امنیت مردم را تامین کند. چرا پلیس ترکیه در شهر سوروج امنیت تجمع جوانان را که می خواستند حتی اسباب بازی برای بچه های کوبانی ببرند تامین نکرد؟
چیزی که در این تظاهرات ها جلب توجه می کرد این بود که این اعتراضات و تجمعات و ابراز نفرت عمومی اساسا رنگ و بوی چپ و انساندوستانه و مترقی داشت. ملی گرایی و مذهب و شخصیت پرستی و غیره دراین تحرکات اجتماعی نقشی نداشت.
این را هم بگم که جوانان و آزادیخواهان شهرهای آلمان اعم از کرد زبان و آلمانی و غیره بیشترین کمکهای مالی و انسانی را به کوبانی رسانیده اند. هم اکنون تعداد زیادی به کمک مردم کوبانی برای بازسازی شهر رفته اند. یکی از خواستهای تظاهرکنندگان اخیر این بود که مرزهای ترکیه را به کوبانی باز کنند تا کمک های بین المللی به کوبانی رسانده شود.
با سپاس از اینکه نظراتتان را با بینندگان ما سهیم شدید.
لینک مصاحبه:


ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره سی و هشتم
http://rahaizanorg.blogspot.com/2015/09/rahaizanshomareh38.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر