۱۳۹۴ شهریور ۲۸, شنبه

راه اندازی اینترنت ملی حلال در ایران



درسال 2009 کشور ایران در ردهٔ ۱۷۲جهان در فهرست آزادی مطبوعات سازمان  گزارشگران بدون مرز قرارداشت. آزادی رسانه ها در ایران در سال‌های اخیر به مراتب کمتر شده و از رتبه ۱۴۶ در سال ۲۰۰۵ به سطح کنونی نزول یافته است. موضوعاتی همچون مناسبات باآمریکا، برنامه هسته‌ای ایران،اسلام، مذهب و سنن و روحانیت در کشور ایران موضوعات ممنوعه محسوب می‌شوند. علی خامنه ای ازجمله چهل و دو رهبر و مقام دولتی در جهان است که از سوی گزارشگران بدون مرز به عنوان دشمنان آزادی مطبوعات برگزیده شده‌اند.
سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به فرمان اخیر رهبر جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «تسریع در راه‌اندازی اینترنت ملی»، آنچه را «تشدید سانسور بر اینترنت» و «مسدودسازی نرم‌افزارهای کاربردی تلفن‌های همراه در ایران» نامیده است، محکوم کرد. 
گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود اشاره کرده‌است که از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در مرداد ۹۲، «چگونگی کنترل اینترنت در ایران به جدلی جدی در راس حکومت تبدیل شده است، ولی نظارت و کنترل بر اینترنت نسبت به دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد محسوس است». 
در پایان این بیانیه تصریح شده که از مردادماه ۹۲ که دولت حسن روحانی بر سر کار آمده است، «نزدیک به صد شهروند وب‌نگار بازداشت شده‌اند و بسیاری از آن‌ها به حبس‌های سنگین محکوم شده‌اند». سازمان گزارشگران بدون مرز، مسوولیت بیشتر این بازداشت‌ها را بر عهده «اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» دانسته است.
ایران سانسور اینترنت را با به روز رسانی سیستم فیلترینگی تشدید کرده است که رژیم اسلامی را قادر می کند جلو دسترسی به هزاران وب سایتی را بگیرد که این رژیم استفاده از آنها را برای ایرانیان صلاح نمی داند.
 در چند ماه گذشته بسیاری از نرم‌افزارهای کاربردی تلفن همراه یکی پس از دیگری از سوی مسوولان جمهوری اسلامی “فیلترینگ هوشمند” شده‌اند، این امر با سکوت شرکت‌های سازنده این نرم‌افزارها همراه بوده است.
فیلترینگ هوشمند که اتصال گزینشی و کنترل شده به اینترنت و به ویژه در شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای کاربردی است.
از تاریخ ٧ شهریور در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران و از این میان تهران، دسترسی به برخی نرم‌افزارها از این میان تلگرام با اخلال جدی روبرو شده است.پیشتر در تاریخ تاریخ ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۴ محمود خسروی معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده بود “نامه‌ای رسمی به تلگرام زدیم و در آن گفته‌ایم که شبکه شما در ایران مشکل دارد، بیایید بنشینیم مشکلات را حل کنیم”.
در تاریخ ١۴ اردیبهشت سال جاری، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد “فاز دوم فیلترینگ هوشمند را با یک شرکت خارجی آغاز کرده‌ایم و در این پروژه از توان پژوهشگران داخلی نیز استفاده خواهیم کرد”.
محمود واعظی در تاریخ ٢٠ فروردین اعلام کرده بود: “همه شبکه ها در یک مقاطعی با اختلال مواجه می‌شوند اما وقفه‌های اینستاگرام به علت اجرای فیلترینگ هوشمند بر روی این شبکه است”.
این نرم‌افزار که همچنان دچار اختلال است در نخستین فاز فیلترینگ هوشمند به کنترل نسبی رژیم درآمده است.
پس از آن به طبع نوبت وی‌چت، واتس‌آپ، تانگو و وایبر بود که هوشمندانه فیلترینگ شوند.هر بار که فیلترینگ هوشمند بر روی نرم‌افزاری کاربردی اجرا می‌شود، کاربران به سوی نرم‌افزار دیگری مهاجرت می‌کنند.
توجیه سانسور بر روی اینترنت توسط حکومت فاسد اسلامی به بهانه حفاظت از شهروندان و علیه محتوا‌های غیر اخلاقی انجام می گیرد، این سانسور اما به وب گاه‌های سیاسی، مذهبی و یا محتواهای در باره حقوق بینادین و به ویژه حقوق زنان تسری پیدا کرده است.


پریا مصیری منجی

ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره سی و هشتم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر