۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۰, جمعه

داستان غم انگیز یک پناهنده افغان در سویدن ! - ماریا یوسفزی


از انجایکه معلوم است کشور افغانستان در چهار دهه جنگ وخانه جنگی زیادترین ضربه را مردم بی دفاع متحمل شده اند که تا این زمان زیادترین مهاجر بعد از سوریه افغانستان دارد که تقریبا سه میلیون مهاجر در مملکت همسایه ایران وبه همین ارقام در پاکستان بسر میبرند در همین منوال مردم زجر کشیده ما در داخل افغانستان ازنداشتن امنیت - نبود کار - نبود امکانات زندگی بهداشتی وغیره مسایل که یک شهروند به اونیاز دارد نداریم حکومت فاسد مافیایی با دار ودسته اش مردم مارادر گودال سر در گمی غرق کرده اند اگر داخل افغانستان باشند یا انتحار وانفجار میکشداش ویا اینکه دچار مصیبت های دیکر میشود واگر از وطن فرار میکند با وجود مشکلات اقتصادی خودرا در یک مکان مناسب میرساند با زهم دچار مشکلات پناهنده گی میشوند که از نبود فامیل نبود امکانات کاری با محیط جدید دچار استرس وافسرده گی میشوند که جوانان زیادتر دچار این نابسامانی ها میشوند که حادثات نا گوار رخ میدهد که سه ماه قبل یک خانم افغان دست به خودکشی زد وحالا جوان ۱۷ ساله که مدت ۸ ماه شده بود داخل سویدن شده بود.که دلیل مختلف دارد ؟

هزاران پناهجوی افغان در سویدن در بلاتکلیفی به سر می برند و به گفته دولت و اداره مهاجرت این کشور رسیدگی به پرونده پناهندگی آنها سال ها طول می کشد.

شمار زیادی از این پناهجویان به دلیل طولانی بودن رسیدگی به درخواست پناهندگی شان معترض هستند و اغلب آنها به افسردگی و مشکلات روحی دچار شده اند.

تعدادی از این پناهجویان حاضر شده دوباره به افغانستان برگردند اما شمار دیگر آنها که باقی مانده اند، در بلاتکلیفی مطلق به سر می برند.

براساس تقسیم بندی اداره مهاجرت سویدن، رسیدگی به پرونده پناهندگی افغان ها پس از سوریه و شهروندان عراق در مرحله سوم قرار گرفته است که با توجه به تعداد زیاد پناهجویان عرب، افغان ها الزاما از دو تا سه سال منتظر دریافت پاسخ پناهندگی شان می مانند.

طولانی شدن رسیدگی به پرونده های پناهندگی، زندگی همنواخت در کمپ، کاهش عرضه خدمات و برخورد دو گانه اداره مهاجرت با پناهجویان از عمده مشکلات مهاجران افغان در سویدن خوانده شده است.

پنجشنبه ٢٦ حمل ١٣٩٥ ساعت ١٨:٤٥

يك جوان تنهاي پناهجو افغان كه فقط ١٧ سال عمر داشت و از ٨ ماه بدينسو بعد از تقاضاي پناهندگي در كشور سويدن بسر ميبرد، خود را با ريسمان آويخته و خُودكشي نموده است.

اين اتفاق امروز در شهر كارلسهامن Karlshamn واقع در جنوب سويدن رخ داده است. 
يكي از دوستان نزديك اش دليل اين كار مصطفي را ناشئ از فشار هاي روحي بيش از حد، افسردگي و نارسايي پرسونل كمپ و داكتر مربوط اش ميداند.

قضيه تحت ارزيابي و بررسي پوليس قرار دارد، سفارت افغانستان مقيم استكهولم در جريان گذاشته شده است و مطبوعات در اين مورد بزودي مطالبي خواهند داشت. 

مصطفي به اميد آغاز يك زندگي عاري از خشونت و بد امني به سويدن پناه آورده بود، اما امروز او اين آرزو خود را با خود برد و خانواده، دوستان، اقارب و هموطنانش را به سوگ نشاند.واقعا زندگی با بی سرنوشتی درد اور تر از همه درد ها است . به امید روزایکه همهم ما در خانه وکاشانه خود به ارامش بسر بریم .

( ماریا یوسفزی -سویدن)



ماهنامه رهایی زن سری سوم شماره چهل و پنجم






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر