۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۰, جمعه

درباره راهنمای دولت بریتانیا - شادی امین



راهنمای دولت بریتانیا در نوامبر ۲۰۱۴، تحت عنوان “اطلاعات و راهنمایی کشور، گرایش جنسی و هویت جنسیتی در ایران”، برای کمک به مسئولان و متصدیان امور پناهندگی و اقامت درانگلیس تدوین شده است که ادعای شهروندان ایرانی را در موارد درخواست پناهندگی بررسی می‌کنند. این راهنما در توضیح شرایط ایران بیش از ۱۳ بار در راهنمای ۲۴ صفحه ای خود به گزارش “شش رنگ” استناد کرده و بر پایه تحقیق “شش رنگ”، در بخش وضعیت حقوقی و درمانی توسط دولت، به وضعیت افراد ترنسجندر در ایران پرداخته است.
در این بخش به لزوم انجام عمل تغییر جنسیت کامل برای تغییر دادن جنسیت و هویت در اسناد و مدارک شخصی اشاره شده است. و اینکه افراد باید به منظور تغییر جنسیت قانونی خود، چهار مرحله اصلی را کامل کنند. که عبارت‌اند از: دریافت تشخیص روانپزشکی “اختلال هویت جنسی” از یک روانپزشک؛ به دست آوردن مجوز رسمی برای تغییر جنسیت، ارائه شده توسط دادسرای در توصیه سازمان پزشکی قانونی ایران. انجام مجموعه‌ای کامل از نیازهای پزشکی، از جمله هورمون درمانی، عقیم‌‌سازی و جراحی تغییر اندام جنسی؛ و ارائه درخواست به سازمان ثبت احوال کشور در دادگاه برای تغییر نام خود و به دست آوردن مدارک شناسایی ملی جدید منطبق بر جنسیت پس از عمل جراحی تغییر جنسیت.

در این راهنمای قانونی پذیرش پناهندگی به نقل از تحقیق “شش رنگ” و “عدالت برای ایران” آمده است:
هیچ یقین قانونی در سراسر کشور به عنوان معیاری برای انجام این ضوابط وجود ندارد و افراد ترنسجندری که این مراحل را طی نکرده باشند در خطر هستند تا به عنوان همجنسگرا شناسایی شوند و مورد آزار و اذیت و دستگیری، شکنجه و دیگر اشکال بدرفتاری قرار بگیرند. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که موارد جدی نقض حق برخورداری از بهداشت افراد ترنسجندر پس از عمل جراحی در ایران وجود دارد. دلیل دیگر برای نگرانی جدی، این است که با توجه به اینکه افراد ترنسجندر، ملزم به گذراندن جراحی تغییر جنسیت هستند تا به عنوان یک فرد از حقوق قانونی بهره مند شوند. با این حساب این گزارش نشان می دهد که افراد به سمت انجام عمل تغییر جنسیت بدون رضایت آزادانه و آگاهانه، به سرعت سوق داده می‌شوند. در حالیکه متوجه خطراتی که اینگونه درمان‌ها دارند، نیستند.

به این ترتیب تاثیر تحقیق مستند و معتبر "شش رنگ" را بر سرنوشت بسیاری از پناهجویان جامعه ال جی بی تی، به عینه مشاهده می کنیم. این راهنما نمایانگر موفقیت ما در انجام تحقیقی برای تغییر وضعیت است.
نام کتاب نتیجه تحقیق به زبان انگلیسی:
Diagnosing Identities, Wounding Bodies
http://justice4iran.org/…/Pathologizing-Identities-Paralyzi…
نتیجه تحقیق به زبان فارسی به نام “جنسیت X”:
لینک راهنمای دولت بریتانیا:





ماهنامه رهایی زن سری سوم شماره چهل و پنجم





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر