۱۳۹۵ آذر ۱۱, پنجشنبه

به مناسبت روز جهانی خشونت علیه زنان - سحر صامت



از سال ۱۹۸۱، ۲۵ نوامبر هر سال  به عنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنان  برگزیده شده است.
 این روز برای یادآوری عزم همگانی برای مبارزه با خشونت علیه زنان انتخاب شده است. شورای عمومی سازمان ملل متحد در ۱۷ اکتبر ۱۹۹۹ نامگذاری این روز را به عنوان روزی جهانی تصویب کرد.
این تاریخ به خاطر قتل وحشیانه سه خواهر میرابال، فعالان سیاسی اهل جمهوری دومینیکن انتخاب شده است.
بر اساس آمار سازمان ملل بیش از ۷۰ درصد زنان جهان مورد خشونت قرار گرفته‌اند این بخشی از آمار تکان‌دهنده‌ای است که بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پیام خود به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان در نوامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد.
سازمان ملل متحد ۲۵ نوامبر سال ۲۰۱۳را روز جهانی منع خشونت علیه زنان بزرگسال و زیر ۱۸ سال اعلام کرد. این اولین‌بار است که سازمان ملل به صورت خاص و جداگانه این روز را به تاثیر عمیق خشونت علیه زنانی کرده است که زیر ۱۸ سال سن دارند. بنا به گزارش سازمان ملل نزدیک به ۵۰ درصد تجاوزهای جنسی علیه دختران زیر ۱۶ سال رخ می‌دهد و نزدیک به ۸۰ درصد قاچاق انسان در جهان به منظور بهره‌کشی جنسی از زنان انجام می‌شود.
اعلامیه رفع خشونت علیه زنان در سال ۱۹۹۳ بیان می‌کند که این خشونت ممکن است توسط افرادی از همان جنس، اعضای خانواده و حکومت اعمال شود. ر اساس این پژوهش ۶۴ درصد زنان رشت مورد انواع خشونت قرار دارند.
بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، خشونت، رفتاری است برای آسیب رساندن به دیگری و دامنه آن از تحقیر و توهین، تجاوز، ضرب و جرح تا تخریب اموال و دارایی و قتل گسترده است.
 بر اساس همین تعریف، خشونت خانگی از شایع‌ترین انواع خشونت است که در حوزه خصوصی اتفاق می‌افتد و میان افرادی رخ می‌دهد که به سبب صمیمیت، ارتباط خونی یا قانونی به یکدیگر پیوند خورده‌اند. خشونت‌های خانوادگی عمدتا جرم وابسته به جنسیت محسوب می‌شود که در بیشتری
سازمان بهداشت جهانی در اولين مطالعه جهانی خود درباره خشونت عليه زنان نتيجه گرفته است كه در هر ۱۸ ثانيه يك زن مورد حمله يا بدرفتاری قرار می گيرد، حتی باردار بودن، زنان را از خشونت مردان مصون نمی دارد.
در برنامه ی امروز بانوان مرضیه آدمی و ماریا یوسفزی در مورد وضعیت زنان در خاورمیانه بخصوص کشورهای ایران و افغانستان به گفتگو می پردازند
صامت سحر
خوانندگان عزیز را به مشاهده گزارش ویدیوئی این گردهمآئی در لینک زیر دعوت مینمائیم.





ماهنامه رهایی زن سری سوم شماره پنجاه و یکم


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر