۱۳۹۶ بهمن ۱۱, چهارشنبه

از وضعیت زلزله زدگان چه خبر؟ - مصاحبه شراره رضائی با بهنام ابراهیم زاده فعال حقوق کودکان و کارگر




با سلام خدمت ببیندگان و شنوندگان عزیز سازمان رهایی زن، من شراره رضائی هستم که با موضوع وضعیت زلزله زدگان با شما در میان میگذاریم.  متاسفانه این روزها  خبارهای ناگواری از منطقه زلزله زدگان به گوش میرسه ،  حتی امروز متاسفانه باخبر شدیم که نوزاد 2 ماهه ای از سرما و عفونت ریه جان باخت ضمن تسلیت از طرف خودم و سازمان رهایی زن به خانواده هایی که علاوه برتحمل سخت شرایط زندگی غم از دست دادن عزیزانشان از سوی دیگر سختی و تحمل زندگی را دو چندان میکند .
 با این مقدمه ،  مصاحبه ای داریم با آقای بهنام ابراهیم زاده از فعالین سرشناس حقوق کودک و کارگری. آقای ابراهیم زاده عزیز ضمن عرض سلام، خوش آمدید به برنامه سازمان رهایی زن.
بهنام ابراهیم زاده .
............
شراره رضائی. می دونم که این روزها خیلی پرکار هستید و هر روز در مناطق زلزله زدگان مشغول خدمت رسانی هستید. سوال م را اینطور شروع می کنم. در دوم بهمن در برنامه ی  زنده تلویزیونی"حالا خورشید"  آقای روحانی رئیس جمهور در پاسخ به سوال  مجری که درباره زلزله کرمانشاه مطرح کرد، مدعی شدند که، در همان شب زلزله و ساعات اولیه ، یک تیمی برای کمک به مردم زلزله زده برای درمان اعزام کردند. همچنین سریعا برای اسکان موقت و اسکان اضطراری و برق رسانی تمهیداتی درنظرگرفتند و بودجه ی لازم تخصیص داده شده است. ولی شواهد گواه چیز دیگری ست. با توجه به صحبت های ایشون، لطفا مشاهدات خودتون را از مناطق زلزله زده کرمانشاه، سرپل ذهاب و روستاهای اطراف  برامون بگید مردم در چه  وضعیتی هستند ؟
بهنام ابراهیم زاده. من هم سلام عرض می کنم خدمت شما و ببندگان برنامه و منم تسلیت عمیق خودم و همکارانم به خانواده هایی که این اواخر کودکان خودشون را از دست دادند. بله ما حدود دو ماه که در روستاهای سرپل ذهاب و روستاهای ازگله مستقر هستیم و کمپ ما همچنان در این مناطق دایر است و الان هم سعی می کنم که کمپ را برگردانیم به سرپل ذهاب. متاسفانه رسانه های جمهوری اسلامی و مسئلان همیشه می خواهند واقعیت ها را پنهان کنند و واقعیت ها را طوری وارانه جلوه بدهند که صدای مردم را بلند نکند ولی آنچه که واقعیت است و ما مشاهده کردیم یک تراژدی تلخی ست که داره اتفاق می افتد. الان ما دوماه انجا هستیم و مردم هنوز به اسکان دایم و حتی همون موقت هم دسترسی پیدا نکردند. خیلی از خانواده های پرجمعیت هستند که هنوز نتوانستند کانکس دریافت کنند. می توان گفت که 60% از خانواده ها هنوز هیچ کانکسی دریافت نکردند. خیلی از خانواده ها چادر که هیچی توی کپر و نایلون دارند زندگی می کنند. وضعیت خوراک و پوشاک و با توجه به رسیدن فصل سرما قطعا نیازها هم فرق کرده با دوماه پیش و مردم هنوز گله مند هستند  نیازهای اساسی شون رفع نشده است. موضوع خیلی مهم اینکه خیلی مردم دسترسی به حمام و دستشویی ندارند. ما به جاهایی سرزدیم که مردم می گفتند در روستاها  ما برای دستشویی و حمام باید داخل شهر برویم.
موضوع دیگر اینکه دولت در بعضی جاها خیلی تبعیض آمیز رفتار کرده که میان الحق ها و دیگر مردم که مذهب شیعه یا سنی دارند تبعیض قایل شده و گله داشتند که دولت به اینها هیچ کمکی تاکنون نکرده است. در مجموع می خواهم بگویم که مردم با تلی از مشکلات روبرو هستند. مسئولین کمیته امداد یا هلال احمر کاملا ناعادلانه عمل کردند. همین الان که با شما صحبت می کنم اقای بهرامی مسئول کمیته امداد به سفر خارج رفته است. خانم کرسی، اموال هلال احمر را در اختیار یک عده خاصی قرار داده و هیچکس پاسخگوی مشکلات مردم نیست. الان فقط نیروهای بومی و مردمی ،ان جی او ها ، کمپ حیات ازگله و دیگر دوستان مون در منطقه حضور دارند و کمک رسانی می کنند.

شراره رضائی. با گذشت دو ماه از زمان زلزله گذشته ولی انطور که شما توصیف می کنید و از تصاویر و شنیده ها  نشون می دهد که مردم وضعیت اسفناکی دارند و مردم در وضعیت بدی بسر می برند و یک خبری که در دنیای مجازی که می خواست از شما که شاهد عینی هستید و در آنجا حضور دارید برای ما توضیح بدید که  امار خودکشی داره روز به روز افزایش پیدا می کنه. چرا اینطور؟ درحالی که اقای رئیس جمهور می گه دولت درقبال مردم متعهد است. آیا تاکنون دولت مسئولیتی را در قبال کودکانی که از سرما می میرند یا مردم به استیصال می رسند که دست به خودکشی می کنند. این تناقض را چطور شما می بینید؟
بهنام ابراهیم زاده. بله همانطور که خود شما گفتید این از استیصال مردم است و اینها واقعا ناامید شدند از مسئولان حکومتی و هیچ آینده روشنی نمی بینند و الان هم اگر نهادهای مردمی نباشد وضعیت از این هم که هست بدتر خواهد شد. بله آمار خودکشی بالاست و آماری که تاکنون ما داریم حدود 20 نفر دست به خودکشی زده اند.
در کنار خودکشی مرگ کودکان زیر 4 ماهه همانطور که خودتون اشاره کردید. همین جمعه نوشین محمدی و سارینای 2 ساله که  بخاطر نبود کانکس و سیستم گرمایشی ریه هاش عفونت کرد و متاسفانه جانش را از دست داد حتی دولتمردان همدردی هم نکردند و این اوضاع همچنان برای مردم وخیم است.  آتش سوزی های گسترده داره اتفاق می افتد امکانات خیلی خیلی محدود است و ما وقتی به منطقه رفتیم همه دارند از ما خواهش و التماس می کنند که به دادشان برسیم. یعنی هیچ انتظاری از دولت ندارند و فقط رو به مردم درخواست می کنند  و انتظارشان از مردم است.

شراره رضائی.  شما اشاره کردید که تنها کمک های مردمی است و کودکان در اثر یک سرماخوردگی ساده ریه هاشون عفونت می کند و می میرند و وضعیت مردم بسیار اسفبار است ولی فکر می کنید تا کی می شود به این وضعیت ادامه داد و از مردم انتظار داشت که به داد هم نوعان خودشون برسند و اگر این کمک های مردمی روزی کم یا اصلا نرسد شما چه وضعیتی رو پیش بینی می کنید؟
بهنام ابراهیم زاده. بله من فکر می کنم مردم را مطالبه گر و به این سمت بروند. باید طومار جمع کنند و درجلوی فرمانداری و نهادهای دولتی به صورت گسترده از حکومت بخواهند که ما این نیازها را می خواهیم. متاسفانه با گذشت زمان باعث شده داغی این موضوع کنار برود و مردم زلزله زده درسرمای شدید زمستان در محرومیت رها شوند. به نظرم باید کارزار حمایت از زلزله به راه انداخت باید وسیعا دولت را زیر فشار گذاشت که همین الان کانکس، دارو و درمان، امکانات آموزشی برای کودکان زلزله زده، امکانات گرمایشی و هرآنچه نیازاست باید توفان تویتری براه انداخت. همانطور که روزهای اول زلزله موج حمایت های مردمی براه افتاد الان هم باید همان کار را کرد به نظر الان هم خیلی دیر هست باید دولت را وادار کرد. الان که ما درمنطقه هستیم خیلی از سالخوردگان و کودکان هستند که نیاز مبرم دارند که به پزشک مراجعه کنند و به بیمارستان یا تهران و یا کرمانشاه منتقل شوند. متاسفانه هیچگونه رسیدگی نمی شوند و امکانات مالی محدودی هم دارند. ما با بسیاری برخورد کردیم که قسم می خورند که پول  سونوگرافی و آزمایش ساده را هم ندارند.  هنوز به ما تلفن می شود که کفش و لباس و پوشاک و خوراک و نیازهای اولیه شان را می خواهند.

شراره رضائی. دقیقا باید روی دولت فشار بیارند و پافشاری کنند تا  دولت موظف باشد که در قبال جان مردم احساس مسئولیت بکند. حال اگر کسی بخواهد از هرجای کمکی بکند جایی که مردم مطمئن باشند چون در روزهای اول مردم نگران بودند که دولت این کمک ها را برمی دارد و انبار می کند و کمااینکه در زلزله های گذشته ما شاهد این بودیم که پتوها بعدها در بازار فروخته شد ولی  از چه طریق مطمئنی و چهره های شاخص و مطمئنی مثل خود شما می تونند کمک هاشون را برسونند و باید با کجا تماس بگیرند؟
بهنام ابراهیم زاده. من در اوایل صحبت هام هم گفتم که ما با محدودیت های بسیاری مواجه بودیم. در سر پل ذهاب منطقه کاملا ملیتاریزه و امنیتی بود و ما نتونستیم در سرپل ذهاب مستقر بشویم و ما مجبور شدیم بریم در روستای ازگله. هنوز هم نیروهای امنیتی مانع کار ما می شوند و چند روز پیش من و همکارم آقای حافظ کریمیان که ما را به مدت  چند ساعت بازجویی کردند و حتی ماشین های ما رو متوقف کردند که تا چند روز نتونستیم کار کنیم . ولی الان همچنان در کمپ ازگله هستیم و مردم به ما الان اعتماد زیادی دارند.
 در ضمن باید بگویم که ما برای کمک از قبل نیازسنجی کردیم. اینکه ما وسایلی که بدستمان می رسد همینطور فله ای پخش نمی کنیم ما اول می گردیم و خانواده ها براساس نیازهاشون وسایل بین را بین آنها پخش می کنیم. حتی خانم هایی که نیاز به لباس کردی داشتند اینها را هم براشون تهیه کردیم ولی این کمک ها کم است. کسانی که می خواهند کمک کنند چه نقدی و چه غیرنقدی، البته خانواده ها بیشتر به کمک های نقدی احتیاج دارند. ما همینطور کانال کودکان کار و خیابان زلزله را داریم و تلفن های ما همه جا و فضای سایبری هست و شماره تلفن ما 09124208141 در شبانه روز 24 ساعته در اختیار مردم  کرمانشاه هست. نکته دیگری که باید اشاره کنم کار ما ساخت چادر هست  و وسایل کم داریم. مردم می توانند وسایل اولیه ساخت چادر مثلا لوله و پارچه هاشون را می توانند اهدا کنند. برای کمک های دیگر مردم می توانند کمک هایشان را برسانند به کرمانشاه و در آنجا ما همراهی شان می کنیم تا واقعا بدست خانواده های نیازمند برسد.  حتی با عکس و فیلم هم می توانیم به مردم اطمینان بدیم که کمک ها بدست نیازمندان می رسد و یا خود خانواده هایی که کمک رسانی می کنند می توانند در همانجا چندروز در کنار ما مستقیما با کمک ما به دست خانواده ها برسانیم.
فعلا ما در کمپ ازگله هستیم ولی تلاش می کنم که به سرپل ذهاب نقل مکان کنیم چون آنجا هنوز امکانات اولیه هم نیست و خانم ها در این سرما با آب سرد، شستشو می کنند.

شراره رضائی. ما مطلع هستیم که فرزند شما متاسفانه به شدت مریض است. می تونید کمی از وضعیت جسمانی فرزندتون برامو بگویید  با وجود اینهمه  فشارو بیماری که  فرزندتون داره و خودتون مسئولیت های سنگین  فعالیت های گذشته و فرزندتون، چطور می توانید  اینطور مسئولانه و انسان دوستانه به یاری زلزله زدگان و خصوصا کودکان زلزله زده بشتابید و بازتاب صدای آنها باشید؟
بهنام ابراهیم زاده. اول این را بگم که من واقعا عاشق کار با کودکان هستم. من اینطور نگاه می کنم که اینجا یک فرزند بیمار است ولی در آنجا هزاران کودک به من نیاز دارند که باید امروز در کنارشون باشم. به وضعیت پزشکی شون رسیدگی کنیم تا بتوانند به بیمارستان منتقل و بستری بشوند .
متاسفانه نیما(پسرم) الان در بدترین وضعیت ممکن که  پیوند مغزواستخوان رفته است و بیمارستان شریعتی هنوز نتوانسته دهنده ای برای نیما پیدا کند. تنها دهنده در اروپا پیدا شده که ما امکانات مالی نداریم تا نیما را به خارج از کشور انتقال بدیم هرچند که داریم الان با دوستان مون در خارج و داخل کشور تماس می گیریم و امیدواریم که دوستان در خارج از کشور بتوانند ما را کمک کنند. نیما انقدر وضعیت ش وخیم است که الان دیگر هیچ سرمی و یا خونی دیگر بهش تزریق نمی شود و باید فورا به خارج از کشور منتقل بشوند که از نظر وضعیت مالی برای ما امکان پذیر نیست.
فراخوانم واقعا به تمام کسانی ست که قلب شون برای انسانیت و خصوصا کودکان می تپد و من همین یک فرزند را هم دارم. کسانی که صادقانه می توانند به ما کمک کنند و خصوصا در کشور آلمان بتوانند .  نیما تا  یک ماه و نیم دیگر برای  تکمیل پروتکل درمانی باید در ایران درمان را ادامه بدهد و بعد از باید سریعا در یکی از بیمارستان های کشور آلمان برای درمان پذیرش بگیرد. این تنها خواهش من است.  


شراره رضائی. آقای ابراهیم زاده خیلی ممنونم که دعوت ما را پذیرفتید و وقتتون را در اختیار ما و بینندگان و شنوندگان سازمان رهایی زن قرار دادید.


بهنام ابراهیم زاده. منم از شما ممنونم که این وقت را به من دادید که صدای کودکان زلزله زده سر پل ذهاب باشم . امیدوارم که از همین امروز شاهد مرگ هیچ کودکی و هیچ عزیزی نباشیم . خواهش می کنم در تمام رسانه ها صدای مردم نیازمند زلزله زده سرپل ذهاب باشیم.



نسخه پی دی اف



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر