۱۳۹۹ خرداد ۱۲, دوشنبه

مرضیه آدمی فعال حقوق بشر و مدافع حقوق زنان در سوئد



درود بر شما همنوعان گرامی در سراسر دنیا  احتمالا شما عزیزان هم در جریان اتفاقات ماههای اخیر وطنمان هستید که چگونه
حاکمان و مسئولان نالایق کشورمان چگونه قصد جان عزیزمان چه آنهایی که  در ایران ساکنند و چه کسانی که دو تابعیتی بوده و به هر دلیلی دلتنگ عزیزانشان در ایران شده و رفته اند که سری به خانواده شان در  ایران بزنند ،که  رژیم دیکتاتوری و جنایتکار سفاک  به بهانه های واهی و ساختگی برای آنها  پاپوش میسازد و سالهای سال در زندان نگه شان میدارد ،و هدفشان از این ظلم و کار غیرقانونیشان این است که با  کشورهایشان معامله کنند و صدها  میلیون دلار باج بگیرد از آنها و یا با جنایتکاران تحت عنوان سفیر و غیره که در زندانهای آنها هستند مبادله شان  کنند ،در حالیکه  افرادی را که در ایران بی دلیل دستگیر و زندان و شکنجه میکنند ،هیچ جرمی مرتکب نشده اند، ولی فاسدان رژیم به دلایل مختلف از جمله ترور و فساد اخلاقی و مالی و دور زدن تحریمها و خیلی خلافکاریهای دیگر زندانی شده اند
که امروز میخواهم در باره ظلمی که بر یکی از آنها که  نازنین زاغری است و  4 ساله اسیر دست این ظالمان شده و در قبال آزادیش 400 میلیون پوند  پول خواسته اند تا آزاد کنند ،صحبتی داشته باشم 
و  این بار هم طبق روال همیشگیم باز هم از شما خوانندگان مقآلات  نشریه رهایی زن که همواره زحمت رساندن پیامهای هر ماه  ما را کشیده و میکشند  ،تا شما در جریان امور ایران قرار گرفته و شما هم قدمی در رساندن صدای این عزیزان به گوش مجامع بین‌المللی و حقوق بشری بردارید و بی تفاوت از کنار جنایات رژیم جمهوری اسلامی ایران نگذرید و تا نابودیشان از پای ننشینیم  و از حقوق زندانیان و کارگران و دیگر اقشار زحمتکشی که حق شان را ضایع کرده اند و زندگی را برای آنها زندان  کرده اند  ، این اختلاس گران و خلافکاران و رانت خواران و دزدان و قاتلان جوانانمان ،علیه شان فریاد بر آوریم و مبارزه کنیم تا فرا رسیدن روز رهایی !
نازنین زاغری رتکلیف 

 زاده ۲۶ دسامبر ۱۹۷۸ و  شهروند ایران  بریتانیا است،  که در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد انگلستان دستگیر شد.
 او با بنیاد خیریه تامسون رویترز (en) وابسته به تامسون رویترز همکاری دارد، این بنیاد به توسعه رسانه در سراسر جهان کمک می‌کند.
مأموران هنگام دستگیری زاغری پاسپورت گابریلا، دختر دوسالهٔ وی که تابعیت بریتانیایی دارد را هم ضبط کردهانداتهام او مشارکت در «براندازی نرم» جمهوری اسلامی از طریق همکاری با مؤسسات و شرکتهای خارجی بودهاستهمسر وی اتهام همکاری با شرکتهای خارجی را «مضحک» عنوان کرد.
وی پس از دستگیری به کرمان منتقل شده و به گفته همسرش در زندان انفرادی به سر میبرد و حق دسترسی به وکیل را ندارد.
در اواخر خرداد ماه ۱۳۹۵ سپاه پاسداران کرمان اطلاعیهای را منتشر و ضمن آن با تأیید خبر بازداشت زاغری، وی را به همکاری با موسسات معاند و مشارکت در فعالیتهای براندازی نرم متهم کرد و اعلام کرد که وی در سوئیتی در زندان کرمان نگهداری میشود.
ریچارد رتکلیف، همسر زاغری و بنیاد خیریه رویترز که زاغری برای آن کار میکند اتهامات وارد به او را رد کردند. رتکلیف گفت همسرش در هفتههای اول در انفرادی بوده و تحت فشار مجبور به امضای اعتراف شدهاست.
جعفری دولتآبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ گفت: «این فرد در کرمان دستگیرشده بود و اکنون به تهران منتقل شدهاستاو دلیل انتقال نازنین زاغری به تهران را «عدم صلاحیت رسیدگی» در کرمان عنوان کرد.

حکم قبلی

غلامحسین محسنی اژهای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، در نشست خبری روز یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ اعلام کرد که حکم زندان نازنین زاغری، شهروند ایرانیبریتانیایی، قطعی شدهاست. دادگاه بدوی به ریاست قاضی صلواتی، نازنین زاغری را به اتهام «جاسوسی» به ۵ سال زندان محکوم کرده بود.
خبرگزاری‌های راست ایران آنهایی که به زاغری پرداختند به نقل از مقامات قضایی پرونده وی را همواره در کنار ۳ نفر دیگر، نزار ذکا، هما هودفر و
 سیامک (محمدباقر)نمازی مطرح کردند که در آن اتهامات مواردی مانند همکاری با دانشگاه سواز نیز مطرح شده‌است ولی اتهام ولوم  و سواز اصلاً به نازنین زاغری منسوب نبوده و متوجه هما هودفر بوده‌است. تنها اتهام اصلی اولیه که به زاغری وارد کردند همکاری با بنیاد تامسون رویترز با هدف آموزش دموکراسی و خبرنگاری آزاد و امنیت در فضای مجازی بوده‌است (که به گفته همسر وی این اتهامات مضحکند).
هما هودفر که بیشتر اتهامات فوق به وی وارد بوده پس از ۱۱۲ روز حبس در ایران و فقط ۶ روز پس از مذاکرات وزرای امورخارجه ایران و کانادا، به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هما هودفر به دلایل انسان‌دوستانه آزاد شد و از سوی وزارت امور خارجه ایران گفته شد که: خانم هما هودفر استاد بازنشسته دانشگاه‌های کانادا که بر اساس برخی اتهامات در ایران بازداشت بود به دلایل انسان‌دوستانه از جمله بیماری، عصر امروز آزاد و از طریق کشور عمان به کانادا بازگشت

اتهام همکاری با یک دانشگاه

اتهاماتی که در خبرگزاری‌های راست داخل ایران به زاغری وارد کردند در کنار اتهامات اشخاص دیگری مانند نزار زکا، هما هودفر و سیامک نمازی بوده که شامل همکاری با دانشگاه سواز لندن نیز می‌شد.

اعلام اتهامات جدید

نازنین زاغری به گفته همسرش به ارتکاب جرایم جدیدی متهم شده‌است. ریچارد رتکلیف همسر زاغری در این زمینه گفته‌است که اتهام‌های جدید مربوط به سابقه همکاری او با شبکه خبری بی‌بی‌سی در گذشته و کار برای بخش خیریه خبرگزاری رویترز بوده‌است. به گفته او زاغری این اتهام‌ها را رد کرده‌است. خبرگزاری‌های ایران پیشتر گزارش داده بودند که زاغری هنگام سفر به ایران برای دیدار خانواده‌اش، به جرم توطئه برای «سرنگونی نرم» حکومت ایران متهم و بازداشت شده‌است. خانواده زاغری می‌گویند سپاه پاسداران تلاش کرده از او اعتراف تصویری ضبط کند که ثابت کند در عضوگیری و آموزش جاسوسان شرکت داشته، اما زاغری این اتهامات را تکذیب کرده‌است.
بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در اظهارنظری فعالیت زاغری را تنها آموزش روزنامه‌نگاری عنوان کردند که با اظهارات خود خانواده زاغری در تضاد بود و باعث برانگیختن انتقادات شد. جانسون در یک سفر دو روزه در ۱۳۹۶/۹/۱۸ به تهران و دیدار با مقامات بلندپایه ایران خواستار آزادی وی و کمال فروغی دیگر شهروند بریتانیایی، ایرانی‌تبار در بند زندان‌های ایران شد.
بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، در سفری که به ایران داشت برای آزادی نازنین زاغری وساطت کرد و در این سفر دربارهٔ بازپرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی به ایران نیز مذاکره کرد. روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف خبر داده بود که دولت بریتانیا اعلام آمادگی کرده‌است تا در ازای آزادی نازنین زاغری ۴۰۰ میلیون پوند (معادل ۵۲۷ میلیون دلار) پول به ایران بازپرداخت کند. پرداخت این مبلغ فقط برای یک نفر این سؤال را مطرح کرده که چرا دولت انگلیس حاضر است هزینه ای معادل خرید چندین هواپیمای جنگی و تانک و نفر بر را فقط برای یک نفر دو تابعیتی بپردازد؟
  و چرا در عمل، اهمیت امنیتی این فرد از بودجه خرید ده‌ها تانک و هواپیمای جنگی بیشتر است.
 بعد از آن یک سخنگوی دفتر نخستوزیر بریتانیا که نخواست نامش فاش شود، گفت که بین این دو موضوع «ارتباطی وجود ندارد» و وزارت خارجه ایران نیز ارتباط این دو موضوع با هم را تکذیب کرد. پس از اظهار نظر وزیر خارجه بریتانیا، نازنین زاغری بار دیگر بدون اعلام قبلی به دادگاه احضار شد. ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری هم به خبرنگاران گفت که زاغری پس از این اظهارات، به جرایم جدیدی متهم شد که مجازات آن ممکن بود ۱۶ سال حبس به محکومیت او بیفزاید. در این میان، برخی اخبار حاکی از آن بود که دادگاه نازنین زاغری به تعویق افتاده‌است. ۳۰ آذر ۹۶ وکیل نازنین زاغری، از قوت گرفتن احتمال آزادی زودهنگام او از زندان خبر داده و گفته‌است که موکلش ممکن است «طی چند هفته» از حبس آزاد شود. ریچارد رتکلیف، شوهر زاغری روز پنجشنبه ۳۰ آذر، به روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت گفت که وکیل نازنین زاغری پی برده‌است که در وب‌سایت قوه قضائیه ایران، نام نازنین زاغری-رتکلیف از فهرست پرونده‌های «بسته» حذف شده و به فهرست «مشمول آزادی زودهنگام» منتقل شده‌است. وی به خبرگزاری فرانسه نیز گفت که وکیل نازنین زاغری، موکلش را در جریان این تحول قرار داده و اینکه زاغری احتمالاً تا کریسمس امسال به خانه بازخواهد گشت. رتکلیف به این خبرگزاری گفت: «انتظارم نسبتاً مثبت است. مشخص نیست که این خبر تا چه اندازه امیدوارکننده باشد ، اما قطعاً خبر خوبی است». به گفته ریچارد رتکلیف، وکیل زاغری گفته که هنوز برای نهایی شدن آزادی وی «کاغذبازی» الزامی است ، اما «این کار تا چند روز یا چند هفته انجام می‌گیرد و به ماه و سال نمی‌کشد».
غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران، در واکنش به اظهارات وکیل نازنین زاغری روز پنج‌شنبه اول دیماه گفت: «هیچ‌کدام از ادعایی که رسانه‌های غربی تاکنون دربارهٔ این پرونده مطرح کرده‌اند، مورد تأیید مراجع قضایی نیست. چنانچه در این ارتباط برابر ضوابط و مقررات تصمیمی گرفته شود، از ناحیه مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران یا مراجع دیپلماسی، اعلام می‌شود.» رئیس دادگستری استان تهران همچنین گفت پرونده جدید نازنین زاغری هنوز باز است و مشخص نیست «که محکوم می‌شود یا تبرئه یا اینکه در صورت محکومیت به چه مجازاتی محکوم خواهد شد.»
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ رسانه‌های فارسی‌زبان به نقل از ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری خبر از بررسی اتهامات جدیدی علیه این زندانی دادند. از طرفی خبرگزاری میزان که متعلق به قوه قضاییه ایران است مدعی شده بود که به دلیل نداشتن وکیل و همچنین درخواست خانم نازنین زاغری مبنی بر لزوم دسترسی به یک وکیل مورد اعتماد، پرونده باز ایشان در فرصتی دیگر رسیدگی خواهد شد. پس انتشار اخبار ضد و نقیض فعالین حقوق بشر بار دیگر نگرانی خود را ابراز کردند.
اعتصاب غذا 
ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، همزمان با اعتصاب غذای همسرش در زندان اوین از روز ۱۵ ژوئن/۱۵ خرداد ۱۳۹۸ در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، دست به اعتصاب زد.
نازنین زاغری در اعتراض به ادامه بازداشت خود از ۱۵ ژوئن ۲۰۱۹ اعتصاب غذای خود را شروع کرد.
احتمال ابتلا به ویروس کرونا :
به گزارش نامه نیوز، ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری می‌گوید پس از تماس تلفنی که با این زندانی در زندان اوین داشته‌ است، احتمال می‌دهد که نازنین زاغری به ویروس کرونا مبتلا شده است.
او از دولت بریتانیا خواسته‌ است که برای انجام آزمایش تست کرونای نازنین زاغری با دولت ایران تماس برقرار کند.
راتکلیف پیش از این گفته بود که نازنین زاغری دچار سرماخوردگی شده و گلودرد شدید دارد.
در روزهای گذشته برخی اعضای خانواده زندانیان سیاسی با صدور بیانیه‌ای وضعیت بهداشت و اخبار مربوط به شیوع کرونا در زندان را «نگران‌کننده» خوانده و خواستار «آزادی یا حداقل مرخصی قابل قبول زندانیان تا پایان دوران بحران» شده‌اند.
و هم اکنون مدتی است که به نازنین مرخصی داده اند  ولی به رد یاب الکترونیکی به پایش زده اند که نتوان از خانه پدرش زیاد دور شود .
در حالیکه دزدان و اختلاس گران و رانت خواران و دزدان و متجاوزان و قاتلان جمهوری اسلامی آزادانه در ایران و کانادا و استرالیا به زندگی شاهانه شان ادامه میدهند ،بی هیچ جوابگویی و محاکمه و دستگیری و محاکمه ای .
در خاتمه خواهش میکنم فراموششان نکنیم و با متحد شدن حمایت کنیم از این زندانیان بی گناه ،که تنها جرمشان خواستن حقوق اولیه انسانی ، آزادی بیان و اندیشه و تفکر و عقاید  ایرانیان است و بس .
 یکپارچه و متحد پیش به سوی نابودی  سرنگونی رژیم دیکتاتوری جمهوری اسلامی 
تا رهایی و آزادی ایران و ایرانیان
    می 2020


ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره هشتاد و دو 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر