۱۳۹۴ فروردین ۲, یکشنبه

مراسم بزرگداشت روز جهانی زن




روز ۸ مارس به مناسبت روز جهانی زن مراسمی در محل سازمان ABF با همراهی سازمان رهایی زن در کشور سوئد شهر کوپاربرگ برگزار شد.
شرکت کنندگان این جلسه از شهروندان سوئدی، سوریه ای و ایرانی بودند.
در این مراسم سعی بر آن شد که روند تاریخی قوانین مربوط به زنان و تکامل حقوق اجتماعی و فردی آنها در کشوردموکراتیکی مثل سوئد مورد بررسی قرار گیرد و پس از آن به ذکر برخی از قوانین ضد زن که حاکم بر زندگی زنان ایران است پرداخته شد.
ذکر برخی از قوانین عجین شده با زندگی زنان ایران برای شهروندان سایر کشورها همواره با تعجب و شگفتی روبرو می شود نکته ای که با عادی شدنش در قدرت گرفتن قوانین شرعی در ایران برای برخی همنوعان ما کاملا رنگ طبیعی به خود گرفته است.
پس از آن خانم  Anmari Lööf مسوول ABF این شهر به عنوان فردی که سال ها در زمینه امور پناهجویان به خصوص زنان فعالیت های گسترده ای داشته است پیام مخصوص خود را برای زنان ایران فرستاد:
"به مبارزه خودتان ادامه بدهید ما امروز روز جهانی زنان را جشن می گیریم ولی واقعا مظلومانه است که ما هنوز به این روز احتیاج داریم ولی ما هنوز احتیاج داریم که به این مبارزه ادامه بدیم به خاطر اینکه در بسیاری از کشورها زنان کماکان زیر فشار قرار دارند، در سوئد امروز بین زنان و مردان مساوات برقرار است اما برای این سال های سال مبارزه شده و به ظول انجامیده تا ما به شرایط کنونی رسیده ایم، امروز زنان و مردان سوئد به این توافق رسیده اند که زنان و مردان داری حقوق برابر، وظایف برابرو امکانات برابر هستند.
برای مثال زنان و مردان در همه کارها  و تخصص با هم کار می کنند کاری به عنوان کار مخصوص زنان یا کار مخصوص مردان وجود ندارد ما بسیار سخت کار کردیم تا این تبعیض از روی زنان برداشته بشود.
به عنوان مثال ما زنان خودمان تصمیم می گیریم که اگر بخواهیم پاسپورت داشته باشیم اگر بخواهیم به کشورهای دیگه مسافرت کنیم خودمون تصمیم می گیریم که ازدواج کنیم یا اینکه بخواهیم جدا بشیم و احتیاجی نیست که از کسی اجازه بگیریم. مردان و زنان در تمامی مشاغل کار می کنند و همین طور در خانه برای نگهداری از کودکان باهم همکاری می کنند.
من امیدوارم که تمام زنان در تمام دنیا به مبارزه خودشون برای کسب آزادی ها و حقوق مساوی ادامه بدهند و بتوانند به اینجایی که ما در سوئد هستیم برسند ما باید بدانیم که یک روش دیگری هم برای زندگی وجود دارد، موفق باشید."
در ادامه جلسه نیز دوتن از شرکت کنندگان ایرانی پیام خود را ازطریق دوربین رهایی زن به زنان ایران رساندند که در ادامه پیام فعال سیاسی محمود بوستانی را می توانید مطالعه کنید.
من محمود بوستانی فعال سیاسی هستم به نوبه خودم این روز با شکوه را به تمام زنان آزادی خواه و زنانی که در راه آزادی مبارزه می کنند به خصوص زنان کشور خودمان و همچنین زنانی که در زندان های جمهوری اسلامی هستند تبریک می گویم.
و امیدوارم این روز همیشه پایدار و پا برجا باشد وهمچنین روزهایی رو بتوانیم در کشورمان  اجرا کنیم و مردم بتوانند بیرون بیایند و انزجار خودشان را از این نابرابری ها که در قبال زنان اعمال شده اعلام کنند و امیدوارم روزی برسد که زنان همانند مردان از حقوق برابری برخوردار باشند و ظلم و ستمی که قرن ها روا شده از بین برود.

مژگان حاصلی

مارس ۲۰۱۵

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر