۱۳۹۴ فروردین ۵, چهارشنبه

به مناسبت روز جهانی زن




روز جهانی زن، تجلی تاریخی مبارزات هزاران ساله‌ی زنان است.  در این روز به خون کشیده شدن زنان کارگر نیویورک آغازگر تقویم مقاومت‌ها، اعتراضات و مبارزات زنان شد. 
 هشت مارچ روزی است که زنان با نگاهی به تاریخ خونین خود باوجود سرکوب‌ها، آرمان‌هایشان را جلایی دوباره بخشیده و به‌ هر شکل ممکن این روز را گرامی‌ می‌دارند.اما متاسفانه در افغانستان اراکین دولت مافیای ودولت  مرد سالار وزن ستیز ازاین روز بشکل سمبولیک تجلیل میکنند در حالیکه خشونت علیه زنا ن دراین سیزده سال اخیر زیادترین اعمار داشته  که به اشکال مختلف زنان ستم دیده اند وتحت خشونت قرار دارند 
۲۴۳۳ مورد، رقمی است که از خشونت علیه زنان در شش ماه اول سال جاری توسط بخش حمایت از حقوق زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به ثبت رسیده است
جمله وضعیت بد امنیتی و تداوم جنگ در بسیاری از ولایت‏های کشور، عدم داشتن کنترل دولت در برخی از ولسوالی‏ها و حاکمیت سنت خفقان و سکوت در زندگی خانوادگی افغانی که مبتنی بر آن زنان نمی‏توانند در برابر خشونت‏های که علیه آنان از طرف شوهر یا یکی دیگر از اعضای خانواده‏ی آنان تحمیل می‏گردد، اعتراض کنند. بنابراین، مواردی زیادی از خشونت در سراسر کشور اتفاق می‏افتد که هیچ‌وقت افشا نشده و توسط نهادهای مدافع حقوق بشری زنان، نیز ثبت نمی‏گردد.گزارش می‏افزاید مبتنی بر چنین واقعیتی می‏توانیم بگوییم که خشونت علیه زنان همچنان به قوت خود در خانواده‏ها و اجتماع وجود داشته و با گذشت هر روز به تعداد قربانیان آن افزوده شده و رقم خشونت بالا و بالاتر می‌رود.
رقم خشونت نسبت به سال گذشته در کشور دو برابر افزایش یافته و وضعیت جدی و خطرناکی را نشان می‏دهد:«در سال گذشته مجموع موارد خشونت علیه زنان که توسط کمیسیون در شش ماه اول سال به ثبت رسیده بود به ۱۱۷۶ مورد می‏رسید. بنابراین، در سال جاری آمار خشونت علیه زنان افزایش تقریبا ۱۰۸ درصد افزایش را نشان می‏دهد که بیشتر از دو برابر است.»
خواهران مادران ! برخیزید بیدار شوید تاکی شما به ساکت بودن خودرا ارام میسازید وقت ان رسید ه که برای ازادی برابری واعاده حقوق خودمبارزه کنید .

به امید تلاش‌های خسته ناپذیر شما.

با عرض حرمت ماریا یوسفزی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر