۱۳۹۴ خرداد ۲۰, چهارشنبه

بررسی پیامدهای مرگ فریناز خسروانی در مهاباد



مینو همتی نظر روپاک و شادی مطیعی را در واکنش مردم مهاباد به چگونگی مرگ فریناز خسروانی جویا میشود. 
در پی مرگ فریناز خسروانی دختر جوان 26 ساله کارمند هتل تارا در شهر مهاباد و واکنش مردم شهر و مسئولین حکومتی به این تراژدی، مباحث و تفسیرهای گوناگون در رسانه های مجازی در جریان است.
در برنامه امشب ضمن ابراز تسلیت به خانواده و دوستان فریناز ، با دو دختر جوان زاده مهاباد در مورد شرایطی که منجر به این مسئله، به گفتگو می نشینیم .

شادی و روپاک عزیز به برنامه رهائی زن خوش آمدید. با شناختی که شما از شهر مهاباد و جامعه شهری زادگاهتان دارید و ارتباطات نزدیکی که با آشنایان خود در این شهر دارید، بینندگان ما را در جریان آنچه مردم شهر دارید .
روزچهارشنبه، چهاردهم  اردیبهشت 94 ، یک دختر جوان 26 ساله مهابادی به نام فریناز خسروانی که از کارمندان هتل تارا بوده ، از طبقه چهارم هتل خود را به پائین پرت کرده و کشته شد. بعد از این واقعه عصر روز پنج شنبه هفدهم اردیبهشت  تعدادی زیادی از مرنم مهاباد در اعتراض به مرگ مشکوک فریناز خسروانی و عدم پاسخگوئی مسئولین در خصوص مرگ فریناز در مقابل هتل تارا تجمع کرده وبه این هتل حمله کردند و آن را به آتش کشیدند. تجمع کنندگان اعلام کردند که فریناز خسروانی برای جلوگیری از تجاوز کارمند وابسته به اداره اطلاعات از طبقه چهارم این هتل خود را به پائین پرت کرده است . طبق گفته معترضان ،صاحب هتل تارا ، با یک اطلاعاتی به عنوان بازرس تبانی کرده بود تا در ازای صدور تاییدیه برای ثبت هتل به عنوان بازرس بتواند به کارمند هتل تجاوز کند و همین باعث می شود فریناز خسروانی ، کارمند هتل ، وقتی که در اتاق گرفتار نقشه صاحب هتل می شود، خود را از پنجره به پائین پرتاب کرده و در دم جامش را از دست داد. این تجمع با حمله نیروهای انتظامی و گارد ویژه به خشونت کشیده شد و دهها نفراز شرکت کنندگان زخمی شدند و تعداد زیادی توسط نیروهای رژیم بازداشت شدند.

خود شما جوان هستید ومی توانست این اتفاق برای شما و یا یکی از نزدیکان شما بیافتد. به نظر شما کاری که فریناز کرد بهترین تصمیم بود که یکنفر در شرایط او می توانست برای مواجه با این نوع تعرضات به زنان انجام داد؟
بله ما اهل مهاباد هستیم واین اتفاق می توانست برای یکی از نزدیکان ما یا هر کسی اتفاق بیفتد. ببینید با وضعیتی که جمهوری اسلامی بوجود آورده و همه قوانین اسلامی زن ستیز و ضد زن در جمهوری اسلامی ، امیدی به راه قانونی وجود ندارد. مردم کاملا امیدشونو از دستگاههای قضائی دولتی قطع کرده اند برای محاکمه و شناسائی مجرمین. همچنانکه در پرونده ریحانه جباری انجام دادند و ریحانه بیگناه رو اعدام کردند. این نشون می دهد که هیچ امیدی به مجازات مجرمین از طریق قانون نیست . نمونه های دیگری هم داریم . مانند حادثه اسید پاشی در اصفهان که عاملین این جنایت راست راست در خیابان راه میروند و دستگیر نشده اند .با این حال این راه درستی نیست و تصمیم درستی نیست . در این مواقع باید در مقابل این جنایات ایستادگی کرد و باید مبارزه کرد و خودکشی راه حل نیست. البته مردم باید وارد عمل شوند وبا اعتراضشون از مسئولین بخواهند که مسببین را مجازات کنند. مردم و زنان مخصوصا باید تشکلهایی را درست کنند واز این طریق مراسمهاشونو در سطح شهر اجرا بکنند. باید در این مراسم ها و تجمع ها به زنان یاد داد که مقاومت و مبارزه کنند و تسلیم شدن در برابراین جنایات، جمهوری اسلامی را هارتر می کند.

فریناز از کارکنان این هتل بوده است . تصور می کنید اگر کارکنان این هتل عضو تشکل مستقل صنفی خود بودند. تشکلی که از تک تک اعضایش در برابر تعزضات مدیریت و مراجعین حمایت می کرد، چنین تراژدی دردناکی اتفاق می افتاد؟
بله از کارمندان هتل بوده و طبعا اگر سازمان صنفی وجود داشت در حمایت از اعضایش، چنین تراژدی اتفاق نمی افتاد. چون در این میان نهاد ی نبود که پاسخگو باشه. اگر نهاد متشکل و مستقلی وجود داشته باشه که در چنین اتفاقاتی پشت اعضاشو بگیره ودر مقابل این تعرضات از تک تک اعضایش بتونه حمایت بکند، مسلما این اتفاقات به مینیمم می رسد. مثلا در کشوری که ما هستیم یعنی نروژ، همچین تشکلهایی وجود دارد که در مقابل هر تعرضی به کارمند وارد عمل می شوند. همچین نهادی نیست در ایران و چیزی که دراین میان مردم را خیلی خشمگین کرد، سخنان ضد و نقیض مسئولین قضائی کشور در رابطه با این حادثه بود که انتظار دیگری جز این ازشون نیست و بار دیگه نشون داد که هدف این رژیم فقط دروغ گفتن و فریب دادن مردم است و طفره رفتن از گفتن واقعیت . چون اگر واقعیت گفته بشه دست خودشون رو می شه .می خوام اشاره بکنم به سخنان مسئولین در مورد این حادثه  .محمد دادفر معاون سیاسی امنیتی استاندارآذربایجان غربی در اولین واکنش به این ماجرا اعلام کرد که  متهم از فریناز خواستگاری  کرده و فریناز قصد داشته از اتاق خارج شود که به دلیل سرعت زیاد در حرکت از پنجره سقوط کرده است .بعد از این اعلام کرد که طبق تحقیقات پلیس مدیر هتل به مادر این دختر جوان در مورد رابطه ادعایی اطلاع داده و دختر از ترس مادرش می خواسته از طریق بالکن به طبقه پایین تر بپرد و کشته شده است. باید اینجا اشاره کنم که با توجه به اینکه فریناز لیسانس کامپیوتر داشته و دانشگاه رفته و دختر کاملا امروزی و مستقلی بوده بعید مید ونم که از ترس مادرش جونشو به خطر بنداره و با توجه به اینکه ما دراین  شهر وبا مردمش بزرگ شدیم بعید میدونم همچین رابطه ای بین مادر و دختر در جامعه امروز وجود داشته باشه  .و آقای منتظرالمهدی معاون اجتماعی پلیس ایران اعلام کرد که یک مظنون دستگیر شده که مامور اطلاعات نیست.

به نظر شما طفره رفتن مقامات حکومتی از پیگرد قانونی مضنونین این پرونده، زمینه را برای تکرار اینوع جنایات فراهم نمی کند؟
بله حتما همینطور است . مگه سر موضوع ریحانه این طور نبود؟مقامات جمهوری اسلامی همیشه از بیان واقعیت طفره رفتند.چون می خواهند دوباره این کارهای کثیف را تکرار بکنند. سیستمشون همینه واین وضعیت تا زمانی که جمهوری اسلامی حکومت می کند و تا زمانی که احکام وحشیانه اسلام در ایران حاکم است ، ادامه خواهد داشت . مردم باید مقاومت بکنند و باید بروند دنبال تشکیل دادن تشکل های صنفی بر علیه خشونت زنان . مردم و جوانان خشمگینی که به خیابانها آمدند و اعتراض و نارضایتی خود را اعلام کردند، نشان دادند از این ظلم و نا برابری به ستوه آمده اند و خشم ونفرت خود را از این رژیم ظالم با در گیر شدن با گاردهای ویژه جمهوری اسلامی نشان دادند. خشم و نفرت زنان و مردم و جوانان مهاباد نشان می دهد که آنها دیگر نمی خواهند قربانی این رژیم باشند و می خواهند با احکام وحشیانه و مردم سلا لار و زن ستیز مبارزه کنند.

به نظر شما پاسخ دراز مدت مردم به این معضل وراههای جلوگیری از تکرار آن چه می تواند باشد؟
مردم در سایر شهرهای کردنشین مثل سنندج و سردشت و حتی در کشورهای اروپایی مانند آلمان ،سوئد، نروژ به منظور اعلام همبستگی با مردم مهاباد و حمایت از آنان و اعتراض به کشته شدن فریناز ، دختری که قربانی حاکمیت و استبداد رژیم ایران شد، دست به تجمعات اعتراضی زدند که در ایران با کنترل شدید نیروهای امنیتی رژیم همراه بود. این واکنش با کنترل شدید نیروهای امنیتی رژیم همراه بود. این واکنش پاسخ  کوتاه مدت بود . اگر به دنبال پاسخ بلند مدت باشیم . همچنان که قبلاهم اشاره کردیم باید نهادها و تشکل های مردمی که توسط خود مردم و مخصوصااز طرف خود زنان ایجاد کرن که مردم با حضور داوطلبانه خود در این نهادها و تشکل ها و فعالیت کردن میزان خود آگاهی مردم و مخصوصا زنان را بالا ببرند. خوشبختانه چنین نهادها و سازمانها در چند سال اخیر در شهرهای ایران مخصوصا کردنشین خیلی فعال شده اندو در مورد مشکلات جامعه مخصوصا مشکلات زنان از جمله قتلهای ناموسی و خودکشی زنان و کلا ظلم وستمی که قوانین خشونت بار اسلام بر زن تحمیل می کند، فعالیت مستمر دارندواین راه درست برای مبارزه با چنین فجایعی در جامعه است و راه رسیدن درست به مطالبات آگاهانه و به حق زنان در جامعه است.


با سپاس از اینکه نظراتتان را با بینندگان ما در میان گذاشتید.  

ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره سی و ششم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر