۱۴۰۲ بهمن ۱۱, چهارشنبه

دریاچه ارومیه؛ فیروزه خاورمیانه


"تابستان ها شنا کردن  در آب دریا شکل آشکاری از خوشبختی زندگی بود.کودکان ،جوانان ،میانسالان و سالمندان خیار در دست با لباس شنا به سوی آب دریا میرفتند ،روی خیزاب های نرم آب شناور میماندند و گاه گاهی خیار نیش زده را به چشم میمالیدند تا چشم ها از گزند شورآب پاک بماند.


سالخوردگان وگاهی میانسالان روی ماسه های داغ ساحل دریا دراز میکشیدند ، دیگران اندام آنها را با ماسه ی داغ می پوشاندند.گرمای سوزان ،انسان های خوابیده در ماسه را بی تاب می کرد و بی تابی را با آب هندوانه فرومی نشاندند. تنها ماسه های داغ دریای ارومیه می توانست سرمای یخینِ آذربایجان را از استخوان های مردم بدر آورد."

*دریاچه ارومیه،بمب نمکی

طبق صبحت مدیر کل محیط زیست استان آذربایجان غربی،در صورت بی توجهی به خشک شدن دریاچه ی ارومیه ،8 تا 10 میلیارد تن نمک ،درمنطقه پراکنده خواهد شد.

*پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه:

1-شور شدن آب آشامیدنی و خاک

2-ازبین رفتن انواع گونه های گیاهی و جانوری

3-از بین رفتن جنگل های قاراداغ

4-شکل گرفتن طوفان های نمکی

5-تبدیل هوای معتدل منطقه به هوای گرمسیری

6-بارش باران نمک در بسیاری از استان های همجوار و آواره شدن بیش از 3میلیون نفر

7-افزایش 7 درجه ای اختلاف حرارت تابستان و زمستان

8-افزایش سرطان و بیماری های تنفسی

 

خشک شدن دریاچه ارومیه ، تهدید زیست محیطی ملی و بین المللی محسوب میشود.

 

"ریختن فاضلاب کارخانه نمک صنعتی شهر مراغه ، خواب تازه ای است که برای حیات دریاچه ارومیه دیده شده و این خطر بسیار ویرانگر است.(پساب های صنعتی این کارخانه بیش از 20متر مکعب بر ثانیه می باشد)

*دریاچه ارومیه ، بزرگ ترین دریاچه داخلی ایران ، بزرگ ترین دریاچه آب شور در خاورمیانه ، ششمین دریاچه ی بزرگ آب شور دنیا، در خط خشک شدن کامل قراردارد.

*پل میان گذر

از ارومیه به تبریز می آمدم.ناگزیر راه میانی دریا را می پیمودم.از روی پل نیمه کارآمد گذشتم.از تماشای پل هیچ حس زیبایی شناسی در ذهنم پدیدار نشد.پل را روی هوا بسته اند.در دوسوی پل هزاران تن آهن و پولاد زنگ زده، ستون های درشت پولادی، کشتی های به پهلو افتاده، پس ریز روغن موتور و آلونک هایی به نام فروشگاه بیسکویت و نوشابه، مرکز دریا را به پلشتی زشت اندیشان آلوده کرده است.

"کوه ها را کندند، در دریا ریختند تا دریا و طبیعت را باهم ویران کنند"

 

طرح نجات دریاچه ارومیه ، گران ترین و پرمخاطب ترین پروژه ی زیست محیطیِ ایران!


امیر حسین باریک رو




ماهنامه شماره یکصد و نوزده رهائی زن - قیام علیه اعدام - اعدام قتل عمد سازمان یافته دولتی است 
Stop Executions in Iran Now


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر