۱۳۹۹ بهمن ۱۱, شنبه

صفحه خبری

آخرین وضعیت نازنین محمدنژاد در ۵۰ مین روز از بازداشت وی


بیش از ۵۰ روز از بازداشت #نازنین_محمدنژاد، دانشجوی رشته زبان روسی دانشگاه علامه میگذرد. این فعال صنفی دانشجویی در ۱۸ آذرماه با یورش نیروهای اطلاعات سپاه در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد و از آن هنگام تاکنون، بدون هیچ‌گونه دلیل و اتهام روشنی در بند دو-الف #زندان_اوین محبوس است. محمدنژاد مطالب متعددی را درخصوص مسائل صنفی دانشجویی، زنان و جنبش‌های کارگری نوشته و با نشریات دانشجویی و هم‌چنین #نشریه_گام نیز همکاری داشته است. او پیش از آن‌که در #دانشگاه_علامه مشغول به تحصیل شود، دانشجوی دانشگاه تهران بود که به سبب فعالیت‌های دانشجویی خود، یک سال از تحصیل محروم شد و بعدتر در جریان وقایع سال ۸۸ چند روزی را در بازداشت سپری کرد.

مدتی است که موتور سرکوب سرمایه‌داران و دولت‌حامی این طبقه، بر شدت حملات خود به فعالان طیف‌های گوناگون کارگری، دانشجویی و سیاسی افزوده است. بازداشت نازنین محمدنژاد به دلیل عدم‌اطلاع‌رسانی در سکوت خبری انجام شد و مدتی طول کشید تا خبر آن رسانه‌ای شود. این مسئله نشان‌دهنده اهمیت خبررسانی گسترده و به‌هنگام است. البته خبررسانی صرف به‌تنهایی نمیتواند فعالین صنفی نظیر محمدنژاد را از زندان برهاند اما میتواند گام بزرگی در این مسیر بردارد. مسئله هم‌چنان بر ضرورت تشکل‌یابی و یک‌صدایی است. اگر آزادی‌خواهان خود را در جبهه‌ای واحد بیابند و خودشان را متشکل سازند، سیستم سرکوب دیگر قادر نخواهد بود که به این سادگی آنان را بازداشت و محاکمه کند.

 

 

دانش آموزان  در آتش می سوزند!

دانش‌آموزی به نام امین الیاسی عصر چهارشنبه، ۸ بهمن، در بیمارستان طالقانی اهواز درگذشت. او دومین نوجوانی است که در جریان آتش‌سوزی در مدرسه کانکسی روستای کنگرستان از توابع دزفول مجروح شده بود.


در جریان آتش‌سوزی سه معلم و سه نوجوان از اهالی روستای مزبور دچار سوختگی شدند، که تا کنون دو نفر از نوجوانان جان باخته‌اند و گفته می شود که وضعیت سایر آسیب‌دیدگان "نامساعد" است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران معلمانی که در حادثه آسیب دیدند، در بیمارستان بستری هستند. گفته می‌شود که هر سه معلم جزو نیروهای حق‌التدریسی هستند.

درباره علت آتش‌ گرفتن مدرسه کانکسی در دوشنبه ۲۹ دی نظرهای گوناگونی بیان شده است.

نخست گفته می‌شد که حادثه بر اثر برخورد صاعقه با کانکس روی داده، اما مدیریت بحران استان خوزستان می‌گوید: «بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، این آتش‌سوزی بر اثر برخورد صاعقه نبوده است و بر اساس شواهد موجود، مصدومان، عارضه ریوی ناشی از استشمام گاز داشته‌اند.»

از سوی دیگر، شاهدان عینی ماجرا و برخی معلمان آسیب‌دیده گفته‌اند که "بر اثر اصابت صاعقه، گاز پیک‌نیک منفجر" شده و باعث حریق شده است.

به علت نبود ساختمان کافی و مناسب برای مدارس، برخی از مدرسه‌ها، به ویژه در روستاهای دور و مناطق عشیره‌ای ایران، در کانکس مستقر شده است، که از خدمات و امکانات ایمنی برخوردار نیستند.

 

 

گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی یکشنبه‌شب مورخ ۵ بهمن‌ماه از زندان قرچک ورامین به زندان آمل تبعید شد. گلرخ ایرایی که در تاریخ ۲۳ آذرماه همراه با ضرب و شتم از زندان قرچک به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده


بود، ظهر روز گذشته پس از ۴۳ روز بازجویی به زندان قرچک ورامین بازگردانده شده بود.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکشنبه‌شب مورخ ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی از زندان قرچک ورامین به زندان آمل تبعید شد.

گلرخ ایرایی که در تاریخ ۲۳ آذرماه همراه با ضرب و شتم از زندان قرچک به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده بود، ظهر روز گذشته پس از ۴۳ روز بازجویی به زندان قرچک ورامین بازگردانده شده بود. وی دقایقی پس از انتقال به زندان قرچک مجددا به زندان آمل فرستاده شد.

 

 

صبا کردافشاری؛ ضرب و شتم و نقض مضاعف اصل تفکیک جرایم در قرچک


صبا کردافشاری، فعال مدنی زندانی روز سه‌شنبه ۷ بهمن‌ماه همراه با ضرب و شتم از بند ۸ زندان قرچک ورامین به بند ۶ این زندان منتقل شد. این زندانی اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در کنار زندانیان متهم به جرائم خشن بسر می‌برد. صبا کردافشاری پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲۴ سال حبس که ۱۵ سال از آن به عنوان مجازات اشد قابل اجراست محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، صبا کردافشاری، فعال مدنی زندانی همراه با ضرب و شتم از بند ۸ زندان قرچک ورامین به بند ۶ این زندان منتقل شد.

یک منبع مطلع از وضعیت خانم کردافشاری در این خصوص به هرانا گفت: «روز سه‌شنبه ماموران زن و مرد گارد زندان با کوبیدن باتوم و شوکر به در و دیوار برای ایجاد رعب و وحشت وارد بند ۸ شدند و سایر زندانیان را تهدید کردند که یا صبا کردافشاری منتقل خواهد شد یا آنها می‌دانند و ماموران گارد. نهایتا خانم کردافشاری که در هواخوری بند بود را روی زمین کشانده و از بند خارجش کردند. دستانش را به حالت قپونی پشتش پیچانده بودند و به همین دلیل دستان صبا کاملا کبود شده است.»


 ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره هشتاد ونه منتشر شد


http://rahaizanorg.blogspot.com/2021/01/rahaizan-shomareh-89.html
 

 

 

 

  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر