۱۳۹۹ بهمن ۱۱, شنبه

خشونت به زنان در افغانستان

 


گفتگو با ماریا یوسف زای از فعالین حقوق زنان افغانستان



https://youtu.be/D4qoxRnsGvI

اخبار خشونت به زنان در افغانستان قلب آدمی را میفشارد، لیکن پژواک مبارزه مردان و زنان آزادیخواه و برابری طلب و بخصوص نسل جوان جنبش رهائی زن  روزنه امید را نشان میدهد.

در این قسمت برنامه در گفتگو با ماریا یوسف زای فعال حقوق زنان از افغانستان به فعالیتهای زنان در مبارزه علیه خشونت خانگی و اجتماعی میپردازیم.

 

ماریا یوسف زای عزیز به برنامه رهائی زن خوش آمدید.

ماریا:
با تشکر از سازمان رهایی زن

ابراز امتنان از مینو جان عزیز وهمکاران تکنیکی تلویزون رهایی زن، سلام خدمت شما وبینندگان وشنوند گان عزیز

من ماریا یوسفزی شهروند افغان مقیم سویدن ومسئول انجمن افغانها درشهر تورلهتان هستم. افغانستان کشور سنتی ومردسالار است که در این چهار دهه جنگ ونا امنی خشونت علیه زنان -انتحار-انفجار-فقر-غربت-بیکاری بیداد میزنند.دراین جنگ های خانمانسوز آوارگی- بی خانمان شدند .در این حالات بغرنج افغانستان زیادترین ضربه زنان – کودکان وکارگران دیدند در طول چندین سال بعداز دوره سیاه طالبان مردم وزنان امیدوار بودند که شرایط مناسب تر خواهد شداما بی خبر از ایکه باند های مافیای با جنگسالاران وتجاران دینی ومذهبی به کمک کشور های غرب وامپریالیزم سایه انداخته سرزمین مارا به نابودی کشاندند وسالها به عقب رفت..

 

1) روز بیست و پنج نوامبر، روز جهانی منع خشونت علیه زنان را پشت سرگذاردیم، شما که در جریان اخبار مبارزاتی از افغانستان هستید. فعالین حقوق زن این روز را چگونه برگذار کردند؟

ماریا:

تاریخ ۲۵ نوامبر روز محو خشونت علیه زنان است اما دراین سال که گذشت نه تنها که خشونت ها با زنان محو نشده افزایش یافته کمسیون حقوق بشر حدود ۳۴۰۰ قضیه خشونت  زنان ثبت کرده که این خشونت ها به انواع مختلف صورت گرفته از قبیل قتل—قطع اندام زنان- لت وکوب-خشونت های روحی.وفزیکی است قابل تاثروتاسف همه جامعه شده.درشرایط فعلی مردان که از افغانستان به کشور های اروپایی مهاجرت کرده اند تعدادی با اندیشه طالبانی ومغز گندیده خود که خلاف پیشرفت زنان هستند.زن را برای خانه نگهداشتن و برای تولید نسل  برای آشپزخانه نگهمیدارند.

روز ۲۵ نوامبرخانم به اسم بنفشه در آلمان توسط شوهراش محمد توخی بشکل فجیح به قتل رسیده بود بنفشه خانم دوکودک هم داشت شوهر بنفشه بعداز قتل خانم  فرار کرده این حادثه دلخراش قلب هر آدم را به لرزه میاورد..

 

2) در خارج از افغانستان فعالیت های شما و همرزمانتان پیرامون چه موضوعاتی متمرکز است؟

ماریا:


در شرایط ناامن افغانستان در دور ترین ولایت بامیان دختران جوان تابو شکنی کردند به مردم نشان داد که دخترا ن وزنان هم توانایی هر کار را دارند در حضور مردان مسابقه والیبال را بنمایش گذاشتند.وهمچنان در ولایت دایکندی یک گروپ از دختران موترسایکل سوارنیزیک نمایش را برگذار کردند که فامیل های شان وحضور پررنگ مردم نیزازآنها استقبال کردند وحمایت کردند..

 

3)  در داخل افغانستان تشکلات مدافع حقوق زنان در چه موقعیت قرار دارند و مشارکت نسل جوان در این تشکلات به چه میزان است.


خانم های فعال وسرشناس مثل زهرا موسوی – مارال  با سه خانم دیگر دست همدیگر گرفته برای زنان آسیب پذیریک نهاد را ایجادکردند که آنها را به بهبودی سوق دهند.همچنان انجمن فرهنگی افغان ها در این شهرکه مسئول آن خودم هستم نیز یک سلسله فعالیت ها برای جامعه اینجا وروشنگری زنان داریم که برای مدغم شدن در جامعه تشویق میشوند وبرای شان آگاهی داده میشود تا از حقوق خود در راه مثبت استفاده کنند.

ماریا یوسف زای عزیز با سپاس از اینکه دعوت ما را پذیرفتید و نظراتتان را با بینندگان ما سهیم شدید.


 ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره هشتاد ونه منتشر شد


http://rahaizanorg.blogspot.com/2021/01/rahaizan-shomareh-89.html

   

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر