۱۴۰۱ آذر ۹, چهارشنبه

کادر درمان، قهرمانان مبارزه با کرونا، مورد هجوم دستگاه سرکوب حکومت اسلامی



http://www.rahaizan.tv/2022/11/the-medical-staff-heroes-of-fight.html

مردم هرگز جانفشانی کادر درمان در مبارزه با کرونا در یک سیستم حکومتی ضد علمی را فراموش نخواهند کرد. در هفته های اخیر کادر درمان تحت شدیدترین فشارهای ضد بشری قرار دارند. رژیم اسلامی وجدان پزشکی کادر درمان را نشانه گرفته است و با زور سرنیزه زخمی ها را از بیمارستان ها و درمانگاه ها علیرغم مخالفت پزشکان معالج، میربایند و به سیاه چال های رژیم اسلامی منتقل میکنند. برگه های پزشکی قانونی را با حکم حکومتی دستکاری میکنند و پیکر جان باختگان را نیز می ربایند تا بازماندگانشان از برگزاری مراسم محروم شوند. از آمبولانسها برای حمل و نقل نیروهای سرکوبگر و بازداشت شدگان سو استفاده میکنند. داروخانه ها را پادگانی کرده و توزیع داروهای مداوای مجروحین را کنترل میکنند. در یک کلام رژیم اسلامی با دستور العمل و اعمال فاشیستی تمامی استاندارهای بین المللی را زیر پا گذاشته و حتی به تجمع اعتراضی کادر درمان با گاز اشگ آور و چماق حمله میکند.

در  برنامه امشب میهمان عزیزی دارم که از مدافعین حقوق زنان و یک کادر درمانی مقیم دالاس در ایالت تگزاس است.

پروانه عظیمی عزیز به برنامه رهائی زن خوش آمدید.

قبل از هرچیز به تمامی پرسنل شریف کادر درمانی که به مداوای مجروحین و مصدومین خشونتهای حکومت سرکوبگر، مشغولند درود میفرستیم.

 

مینو همتی:

از احساس درونی خود نسبت به همکاران تان در سراسر ایران زیر ضرب حکومتی، تلاش می کنند به سوگند پزشکی خود وفادار بمانند  برایمان بگویید.

 

پروانه عظیمی:

در اینجا من از طرف خود و ملت ایران از تک تک پرستاران، پزشکان دانشجویان پزشکی، دانشجویان پرستاری، پرسنل اتاق عمل ،آزمایشگاه، بهیاران، کمک بهیاران وتمامی  پرسنل کادر درمان برای تلاش در درمان و حمایت آنها از معترضین مصدوم سپاسگزاری می کنم.  باید توجه داشته باشیم که کادر درمان خود  نیز از معترضین به نظام جمهوری اسلامی می باشند و در سال های اخیر بارها برای اعتراض به شکاف طبقاتی و ظلم هایی که به آنها از طرف دولت وارد شده است در کف خیابان حضور پیدا کرده اند .  با آغاز اجرای سیاستهای خصوصی سازی از اوایل دهه ۸۰ بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی و ماده ۱۹۲ قانون برنامه سوم توسعه،  واگذاری بیمارستان های دولتی به بخش خصوصی شروع شد.  با واگذاری بیمارستان های دولتی به بخش خصوصی روند استخدام و بکارگیری پرستاران، بهیاران و کمک بهیاران در انحصار شرکت های پیمانکاری قرار گرفت.  اهرم اصلی دولت در پیشبرد سیاست های خصوصی سازی در نظام پرستاری،  شرکت کارآفرینان آوای سلامت است.  این شرکت در سال ۱۳۹۳ به عنوان  سهامی خاص،  فعالیت خود را آغاز کرد.  استخدام پرستاران شرکتی و گسترش قراردادهای موقت،  تنها بخشی از فعالیت‌های این شرکت است و به لیست فعالیت‌های آن می توان به سهامداری  ۲ میلیارد دلاری  در صنعت نفت و پتروشیمی،  قرارداد با بیش از ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی در  سطح کشور،  صادرات واردات تجهیزات پزشکی و تامین وسایل و تجهیزات دندانپزشکی اشاره کرد.  یک پرستار شرکتی در ایران با سابقه کار ۵ تا ۱۰ ساله دستمزد کمتری نسبت به پرستاری دریافت می کند که بدون سابقه کار به استخدام بیمارستان دولتی در آمده است.  علاوه بر این پرستاران شرکتی کارانه دریافت نمی کنند. 

 لازم به ذکر است معوقات پرستاری در بخش کارانه و در ایام کرونا به بسیاری از پرستاران پرداخت نشده است. بسیاری از این پرستاران با قراردادهای موقت ۸۹ روزه استخدام شدند و پس از فروکش کردن همه گیری کرونا از بیمارستان ها اخراج شدند.  این پرستاران سالهاست که در انتظار تبدیل وضعیت قرارداد خود هستند .ولی با تمام مشکلات شغلی که دارند. ،

 بار دیگر پرستاران، پزشکان، کادر درمان در جریان اعتراضات گسترده ملت تحت ستم ایران علیه جمهوری اسلامی،  درخشیدند  و به دیواری محکم در برابر نیروهای امنیتی و نظامی برای هجوم به معترضان زخمی در بیمارستانهای کشور تبدیل شده اند.  آنها با پایبندی به قسم حرفه ای ،خودشان را سپر ضربات و تهدیدهای نیروهای امنیتی می کنند تا از معترضان زخمی محافظت کنند.  آنها در روزهای گذشته در قالب بیانیه ها و گردهمایی ها بارها تاکید کردند که تسلیم فشار نامشروع نیروهای امنیتی برای افشای نام معترضان زخمی نخواهند شد.

در جمهوری سرمایه داری اسلامی متاسفانه هیچ چیز در جای خود قرار ندارد نه تنها احترام به مقام و منزلت کادر درمان ،  که یکی از قشر های محافظ سلامتی  انسان ها در کشور می باشند،  گذاشتن می شود،  بلکه مورد خشونت قرار میگیرند . تا همین چند ماه پیش بود که فشار ناشی از کرونا پرستاران را به  قدری خسته و فرسوده کرده بود که شماری از آنها به دلیل این فشار دچار خطرات جسمی جدی شده و تعدادی از آنها به دلیل این فشار جان خود را از دست دادند.  از سوی دیگر وزارت بهداشت به دلیل نیاز شدید به پرستار و کادر درمان شمار زیادی از آنها را در قالب قراردادهای ۹۰ روزه استخدام کرد و قوانین برده داری نوین را به آنها تحمیل کرد و بدون  مزایای بیمه درمانی و دیگر مزایا بعد از مدتی استثمار، آنها را از کار بیکار کرد.

در بیش از یک ماه گذشته  کادر درمان به ویژه پرستاران از سرکوب شدید اعتراضات سراسری توسط نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی در امان نبوده، و گزارش های زیادی از برخوردهای امنیتی پلیسی با کادر درمان بیمارستان ها منتشر شده، اشاره می کنم به روز چهارم آبان از حمله نیروهای انتظامی امنیتی به بیمارستان سینا در تهران و شلیک گاز اشک آور توسط آنها در داخل اورژانس، همچنین بنا به گزارشات رسیده از ضرب و شتم کادر درمان به ویژه پرستاران توسط ماموران امنیتی زمانی که برای ربودن مجروحان اعتراضات مردمی در بیمارستانها و مراکز درمانی حضور می یافتند منتشر شده بود پرستاران به دلیل عدم همکاری با ماموران  امنیتی و اطلاعاتی در شناسایی مجروحان یا مقاومت در برابر ربایش معترضین زخمی، خود بازداشت شدند.

کادر درمانی که دیروز با نام مدافعین سلامت شناخته می شدند امروز به اتهام های مختلف  دستگیر می‌شوند. گفتنی است در جریان اعتراض های مردمی تاکنون چندین نفر از پرستاران ، دانشجویان پزشکی بازداشت و یا حتی متاسفانه کشته  شدند و از طرفی بارها مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار  گرفته اند . در عین حال وزارت بهداشت و سایر دستگاههای مسئول و همچنین بیشتر تشکل هایی که به نام صنفی فعالیت می کنند تاکنون واکنش درخور و مناسبی با این برخوردها نداشتند و حتی برعکس نشانه هایی از همکاری وزارت بهداشت سازمان پزشکی قانونی با دستگاههای امنیتی وجود دارد،  اتفاقی که در سرکوب اعتراض های پیشین نیز سابقه داشته، البته در اینجا  یادآوری می کنم که همزمان با چهلمین روز کشته شدن مهسا ژینا امینی در اعتراض به سرکوب مردم،  هیئت مدیره نظام پزشکی تهران و قائم مقام رئیس نظام پزشکی برای اعتراض به برخورد سنگین نیروهای امنیتی با مردم معترض و کادر درمان با  حضور پزشکان پرستاران دندانپزشکان و تعدادی از کاردرمانی ، در مقابل سازمان نظام پزشکی ، تجمع کرده بودند،  با تعرض و ضرب  و شتم ، توسط موتورسواران نظامی و مسئولین امنیتی  مواجه شد، و آن ها از سمت خود استعفا دادند.  در این تجمع  اعتراضی ، قرار بود  کادر درمان ، خواسته های خود را مطرح کنند  که شامل توقف ورود نیروهای امنیتی به مراکز درمانی، حفظ سلامت روانی و جسمی بازداشت شدگان، حفظ استقلال سازمان پزشکی قانونی، شنیدن اعتراض مردم، محرمانه ماندن اطلاعات مصدومین و مراجعه کننده به مراکز درمانی، عدم دخالت نیروهای امنیتی در پروسه درمان، محکومیت تغییر کاربری آمبولانس ها و سوء استفاده از نمادهای پزشکی، محکومیت آسیب به کودکان و توقف خشونت از سوی نیروهای امنیتی بود.

مینو همتی:

 اگر ممکن است موارد تعرضات غیر قانونی حکومت به امکانات و پرسنل پزشکی ایران و تجاوز حکومت به حریم بیمارستانها، ممانعت از ارائه خدمات پزشکی به شهروندان معترض را برشمارید

پروانه عظیمی:

لازم به یادآوری است که طبق کنوانسیون ژنو، که فراگیر ترین معاهده برای حمایت از حقوق افراد غیر نظامی در زمان جنگ است،  در هشت فصل ۱۶۳ ماده،  به این موضوع پرداخته شده،  در فصل چهارم و پنجم آن  به طور مشخص هرگونه استفاده غیر نظامی از نمادها و ابزارهای پزشکی مانند آمبولانس ها را ممنوع کرده است.  در فصل چهارم این  معاهده به طور مشخص اشاره شده است که “   دولتهای متعهد حق ندارند از وسایل نقلیه بیماربر، استفاده های نظامی صورت دهند.

به موجب ماده ۳۶ همین کنوانسیون، کارکنان بهداری ،بیمارستانی  ، کارکنان ناوهای بیمار بر ، مورد حمایت قرار  گرفته اند، و حتی حق دستگیری آنها از سوی نیروهای نظامی   منع  شده است.  حتی در بدترین شرایط نیز اگر  کادر درمان حین انجام وظیفه به دست نیروهای دشمن بیفتد،  نیز مورد حمایت هستند.  کنوانسیون ژنو مجروحان را نیز به طور گسترده مورد حمایت قرار داده و اشاره شده مجروحان و بیماران نیروهای نظامی ،باید جستجو و جمع آوری شده و در مقابل غارت و بدرفتاری مورد حمایت واقع شوند.

 

از آغاز اعتراض های مردم در ایران، نیروهای امنیتی به بیمارستان ها و تجمع های دانشگاه های علوم پزشکی در شهرهای مختلف حمله  کرده اند. در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سنندج  حتی به ماشین پرستاران و پزشکان و دانشجویان پزشکی هم یورش بردند.  نیروهای امنیتی و ماموران اطلاعات در بیشتر بیمارستان های کشور حضور دارند  و با دستگیری معترضین زخمی فضای ناامنی را برای پرستاران و پزشکان ایجاد  کرده اند.  آنها همچنین به پزشکان و پرستاران و کادر درمان در مقابل سازمان نظام پزشکی تهران حمله کردند و برخورد ها ، چنان سنگین بود که یکی از پزشکان کشته شد که در پی آن دو نفر از اعضای سازمان نظام پزشکی هم استعفا دادند. از روز اول  خیزش  مردمی به شدت برای درمان معترضان ، زیر فشار بوده و بارها و بارها تهدید شده اند.  کادردرمان تاکنون بارها در تجمعات مختلف شرکت کرده وبه مواردی مانند استفاده از نمادهای پزشکی توسط نیروهای امنیتی انتقاد   کرده اند.

در اینجا من به فایل صوتی که سه سال پیش منتشر شد و سند گویای  بر همکاری وزارت بهداشت سازمان پزشکی قانونی با نیروهای امنیتی است، اشاره می کنم.

 در این فایل صوتی صدای  یک پرستار که توضیح می دهد در جریان سرکوب اعتراض‌های آبان ۹۸ ، وزارت بهداشت از بیمارستان ها خواسته بود تا از معترضان مجروح بیمه قبول نکنند و کادر درمان حق استفاده از خون برای آنها را نداشته اند. او همچنین  افشا می کند پزشکی قانونی در ازای تحویل جسد معترضان به خانواده هایشان از آنها ۵۰ میلیون تومان دریافت می کرده است.  نکته تکان دهنده دیگر در این فایل صوتی این است که پرستار افشاگر می گوید بیشتر  معترضان از چشم یا پیشانی مورد هدف قرار گرفته بودند که نشان می دهد در آبان ۹۸ نیروهای امنیتی سر معترضان را هدف گیری کرده بودند. همچنین به روایت یکی دیگر از کادر درمانی در سال ۹۸ نیروهای انتظامی به همه سوپروایزر ها ، اعلام کردند که در صورت ورود هر مجروح بیمارستان باید آنها را معرفی کرده و با گماشتن نیروهای خود در اورژانس و درمانگاه  محیط درمانی را تحت کنترل خود داشتند.  این افشاگری دو سال پیش در حالی صورت گرفت که وزارت بهداشت این روزها و در جریان سرکوب خیزش مردمی اخیر نیز تمام امکاناتش از جمله آمبولانس ها را در اختیار نیروهای امنیتی قرار داده تا   از آن برای فریب معترضان،  انتقال نیروهای امنیتی برای سرکوب و انتقال معترضان بازداشت شده به زندان استفاده کند. در جریان حمله و سرکوب دانشگاه علوم پزشکی تعداد زیادی  دانشجو، آسیب دیده اند و همانطور که می دانیم،  رئیس این دانشگاه که توسط وزیر بهداشت انتخاب شده،  در جهت توجیه سرکوب ها بر آمد و گفت نیروهای امنیتی با این حمله نقش دشمن را خنثی  کردند.

مصون ماندن بیمارستانها و پرستاران و کادر درمان از حملات نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و برخوردهای خشونت بار آنها در حالی است که بنا بر قوانین بین المللی مراکز درمانی و کادر درمان همواره از گروه هایی  بوده اند که حتی در شرایط جنگی  نیز باید از هرگونه تعدی و تجاوز و آسیب، در امان بمانند.   بنابر اصول پایه حقوق بین المللی بشر دوستانه هرگونه حمله نظامی و انتظامی به بیمارستانها و مراکز درمانی در زمان جنگ ممنوع بوده و نقض آن می تواند مصداق جرم بین المللی،  جنایت جنگی محسوب شود.  آنچه که لزوم مصون ماندن مراکز درمانی از هرگونه حمله نیروهای نظامی و انتظامی،  اصل است، پاسداشت حقوق اساسی و اولیه انسانی از جمله حق حیات و حق بهره مندی از خدمات درمانی است.  چرا که حمله به مراکز درمانی علاوه بر آنکه کادر درمان را در خطر جدی قرار می دهد به طور مستقیم بیماران و مجروحان را نیز تحت تاثیر قرار داده و حق حیات آنها را با خطر جدی روبرو می سازد.

 

مینوهمتی:

 آخرین اخبار از مقابله کادردرمان با  این فشار های ضد بشری چیست؟

پروانه عظیمی:

 متاسفانه تشکل های صنفی پرستاری در کشور نه تنها صدای پرستاران را منعکس نکرده و صدای صنفی آن ها نیستند ،از پرستاران و کادر درمان که توسط نیروهای امنیتی تهدید و کشته می شوند و به حریم  حرفه ای آنها تجاوز میشود حمایتی صورت نمی‌گیرد.  نظام پرستاری ایران، خانه پرستار، انجمن پرستاران همه  و همه با توجه به منافع سیاسی خودعمل می کنند. واقعیت اینست که تشکل های موجود از آنها حمایت نکرده و بازتاب صدای کادر درمان نیستند و این تشکل ها با نام پرستار درحال سوء استفاده از این عنوان هستند و مشغول لابیگری میباشند.

مینوهمتی:

 با توجه به وحشیگری فاشیستی نیروهای حکومت اسلامی و گسترش امواج انقلابی افزایش تعداد زخمی ها،  ضرورت نجات جان مجروحین،  خارج از دسترس نیروهای سرکوبگر،  نیازمند همکاری بیش از پیش مردم با کادر درمانی دارد. نظر شما در این مورد چیست

پروانه عظیمی:

متاسفانه پرستاران و کادر درمانی با مشکلات متعددی روبرو هستند که از جمله می توان کمبود نیرو متخصص هم برای پرستاران و هم برای مردم مشکلات متعددی را همراه دارد .تعداد مورد نیاز پرستار بر اساس شاخص جمعیت سنجیده می شود شاخص های سازمان جهانی بهداشت متوسط نسبت جمعیت به پرستار  ازهر هزار نفر ۶ پرستار می باشد. اگر قرار باشد  حداقل نیاز به کار پرستاری محاسبه بکنیم این تعداد از ۶  پرستار به سه پرستار نسبت به هزار نفر جمعیت می رسد

 این مقدار حداقل و کمترین میزان خدماتی است که بیماران می توانند دریافت کنند در سال  ۲۰۱۷ در ایران به ازای هر هزار نفر تنها یک و نیم پرستار وجود داشت،  که این یعنی نصف حداقل نیاز بیمار برای مراقبتی که انتظار می‌رود از کادر درمان دریافت کند. در این شرایط هم پرستاران و هم مردم آسیب می بینند..  قابل ذکر است که تعداد پرستاران و تخت های بیمارستانی با بیمار،  تعداد مرگ و میر ارتباط مستقیم دارد که در شرایط کرونا به خوبی  شاهدش بودیم . سطح دستمزد،  حقوق  معوقه ، عدم وجود دارو، تجهیزات و امکانات لازم، برای مراقبت از بیمار مخصوصاً در موارد اورژانسی به سختی شرایط کار کاردرمانی افزاید.  و با توجه به محدودیت های مختلف از طرف نیروهای انتظامی و دولت جمهوری اسلامی برای خدمات رساندن به مجروحین این اعتراضات خیابانی،  کمک مردم بسیار مهم و حیاتی می باشد.   ضرورت دارد که معترضین، اقدامات محافظتاز خود را در این شرایط به حداکثر ممکن برسانند تا از مجروح شدن شان جلوگیری شود،  و مردم با   فراگیری اقدامات اولیه و نحوه مراقبت است این مجروحین در ساعات اولیه را به خوبی یاد بگیرند تا بتوانند در این شرایط حساس به کادر درمانی کمک کند.

مینوهمتی:

 با توجه به میثاق‌های بین‌المللی و اتحادیه های صنفی کادر درمانی در کشورهای جهان،  آیا جلب حمایت عملی و فشار خبر جمهوری اسلامی در این زمینه در دستور کاردرمانی ایرانی مقیم خارج از کشور هست؟

پروانه عظیمی:

متخصصین و کادر درمانی ،انجمن پزشکان، دندانپزشکان، پرستاران ،داروسازان ایرانی مقیم در خارج از کشور، از ابتدای خیزش مردمی علیه جمهوری اسلامی، حمایت کرده با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی ها، چندین پتیشن  تهیه  وبه نامه نگاری به دفاتر نهاد های بین المللی مانند سازمان ملل و یونیسف اقدام کرده‌اند  تا  توجه آنها را به استفاده نظامی و امنیتی از نمادها و ابزارهای درمانی  جلب کنند، اگرچه هنوز پاسخ مشخصی از این نهادها به   این اقدامات و نامه‌نگاری‌ها داده نشده ولی آنها همچنان مصمم به پیگیری و حتی تجمع و حضور ، مقابل دفاتر نهادهای مذکور در تورنتو،  نیویورک و کشورهای اروپایی بوده اند.

 لازم به ذکر است نویسندگان این نامه ها و  پتیشن ها با بیان اینکه مردم معترض ایران با جان خود برای آزادی و رفاه می جنگند،  تاکید کردند که دیکتاتوری وحشیانه جمهوری اسلامی را محکوم  می کنند.

لازم به ذکر است سرکوب گسترده پرستاران،  پزشکان در ایران  بازتاب گسترده ای در جهان داشته است و به حدی بوده است که جمعی از کادر درمان ایرانیان ساکن در آلمان  مقابل وزارت امور خارجه آلمان در برلین تجمع کردند،  تا صدای پزشکان، پرستاران و کادر درمانی ایران را به گوش جهانیان برسانند ،و تا شاید نهادهای بین‌المللی از خواب غفلت بیدار شوند و برای حمایت از پزشکان و پرستاران ایرانی اقدامی  کنند.

مینوهمتی:

 مطلع هستیم که تعداد پزشکان، روانپزشکان مقیم خارج به یاری رساندن از راه دور مشغولند،  در این مورد اگر اطلاعاتی دارید بفرمایید

پروانه عظیمی:

تعدادی از پزشکان، روانپزشکان، پرستاران، داروسازان، و بقیه متخصصین کاردرمانی شروع به تهیه و پخش کلیپ های آموزشی برای درمان جراحات،  و آسیب های ناشی از روشهای گوناگون خشونت که موجب صدمات  حاصل توسط حمله نیروهای امنیتی به معترضان شده  را تهیه کرده و در رسانه های عمومی  منتشر  کرده اند ،به امید اینکه با استفاده از امکانات موجود  و این آموزش ها و با  حمایت مردم،  کمکی  برای نجات جان  وحفظ سلامت معترضان و مصدومین بوده باشد.

 


ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره صد و هشت  منتشر شد - 

  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر