۱۴۰۱ آذر ۹, چهارشنبه

فاجعه تجاوزهایی که در زندان های جمهوری اسلامی در حال وقوع هستند

دکتر نور ایمان قهاری

"توضيحى كوتاه در مورد تجاوز در زندان هاى سياسى؛ شكنجه جنسى و تجاوز سياسى. "


https://youtu.be/z2PIe8S32ZA?t=2119

فاجعه تجاوزهایی که در زندان های جمهوری اسلامی در حال وقوع هستند، عملکرد افراد مریضی نیستند که موقعیتی را به دست آورده اند تا به تمایلات جنسی خودشان پاسخ دهند.

آنچه که در زندان ها در حال وقوع است پیشینه ی درازی دارد و در همه ی جوامع تحت سلطه بسیار رایج و  بنا به موقعیت سیاسی هر جامعه و بافت فرهنگی آن، به اشکال متفاوتیاعمال می شود.

به تجاوزی که در زندان های سیاسی اعمال می شوند "تجاوز سیاسی" می گوییم.

تجاوز سیاسی عملکرد یک سیستم سرکوبگر است که برای حفظ قدرت و منافع خویش به هر جنایتی دست میزند.

تجاوز سیاسی، یک شکنجه سیاسیِ هدفمند و سیستماتیک است که در چارچوب نقض حقوق بشر انجام می گیرد، و برای کنترل، تنبیه، و تحقیر افرادی به کار برده میشود که علیه ستم وارد مبارزه شده اند؛ پس تجاوز سیاسی برای مغلوب کردن فرد و بازداری نه تنها او بلکه تمام جامعه از ادامه به مبارزه، و با هدف به تسلیم در آوردن دائمی کل جامعه انجام می گیرد.

 

یکی از عواملی که تجاوزسیاسی را پیچیده تر میکند حیطۀ فرهنگی ای است که این عمل در چارچوب آن اتفاق می افتد. چگونگی نگاه ما به نقش و هویت زن و مرد میتواند در نوع برخورد فرد و اطرافیان او به این واقعه ی فاجعه بار و تاثیراتش نقش بازی کند. بنابراین می بایست فراموش نکرد که:

 

 1. اساسا تجاوز جنسی عملی نیست که برای بردن لذت جنسی انجام می شود، بلکه تهاجم خشونت آمیزی برای کنترل و تسلط بر فرد قربانی ست.

 

2. تجاوز سیاسی برای شکستن فرد با هدف  کتنرل تمامیت جامعه اعمال می شود

 

مسئله مهم دیگر این است که، نقشی که باورها، ایدئولوژی و هویت سیاسی در پروسه ی مقابله با و بهبود جانبدربردگان از این شکنجه بازی میکنند، این مسئله را برای ما ضروری می سازد که ما وقتی  در مورد تجاوز در زندان های سیاسی، و امروز در زندان های جمهوری اسلامی حرف می زنیم از اصطلاح تجاوز سیاسی استفاده کنیم . جان بدر بردگان از تجاوز سیاسی عمدتا احساس میکنند که  بخاطر تعلق به تفکر یا گروه های ویژه ای از جامعه هدف تجاوز واقع شده اند و نه تنها بخاطر زن بودن، که در موارد تجاوزهای غیر سیاسی ممکن است قابل بحث باشد.

نباید فراموش کرد که در زندان های سیاسی مردان هم مورد تجاوز واقع می شوند و اینکه تجاوز به مردان بندرت فاش میشود و در حقیقت نوعی شکنجۀ فراموش شده است.

تحقیقات و تجربه ی درمانی نشان میدهند که مقاومت باورنکردنی برخی از جانبدربردگان در مقابل شکنجه های طاقت فرسا در چارچوب سیاسی، و قدرت بازسازی آنان را می شود تا حدودی بوسیله باورهایشان مبنی بر عدم اعتماد و امنیت نسبت به دولت، و همچنین قابل پیشبینی بودن دستگیری و شکنجه شان توضیح داد.  یعنی  ایدئولوژی سیاسی و سیستم باوری ممکن

است نقش حفاظتی را برای جانبدربردگان از شکنجه بازی کنند.

 

این به این معنی نیست که جان بدر بردگان از شکنجه، شکنجه ی جنسی و تجاوز سیاسی متحمل ضربات هولناکی نمی شوند. درحقیقت، بسیاری از جان بدربردگان از شکنجه، شکنجه ی جنسی و تجاوز سیاسی عوارض روانی و جسمانی بیساری را تجربه می کنند که مراقب و درمان ویژه ای را می طلبد

. Political torture and rape in the prisons of the Islamic Republic. First, it’s very important to emphasize that the tragedy of rapes in the prisons of the Islamic Republic of Iran are not the function of sick individuals seeing opportunities to fulfill their sexual needs. What’s happening in these prisons has a long history and is very common in all societies under oppressive regimes. Rapes that take place in political prisons are called“political rape.” Political rape is the function of a repressive system that commits any crime to maintain its power and interests. Political rape is a planned and systematic political torture that is carried out in the context of human rights violations. It’s used to control, punish, and humiliate people who fight against oppression,and to defeat the individual and prevent, not only them but the whole society from continuing to fight; its aim is to bring the whole society into permanent submission


ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره صد و هشت  منتشر شد - 

. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر