۱۴۰۲ مرداد ۸, یکشنبه

زنان معترض خواستار رهایی زنان آرایشگر معترض از بند طالبان شدند

-ستون آزاد 

نیمرخ

 


زنان معترض اعضای شبکه‌ی مشارکت سیاسی زنان افغانستان خواستار رهایی زنان آرایشگر معترض از بند طالبان شدند.

 

اعضای این جنبش اعتراضی زنان در پیوند به افزایش محدودیت‌های گروه تروریستی طالبان بر زنان، ممنوعیت اشتراک دختران در آزمون کانکور و مسدود شدن آرایشگاه‌های زنانه، یک گردهمایی اعتراضی برگزار کردند و شعارهای ضد طالبانی سر دادند.

 

این زنان معترض امروز(چهارشنبه، ۴ اسد ۱۴۰۲ خورشیدی) در یک مکان سربسته در شهر کابل گردهم آمدند و خواستار رهایی زنان زندانی از زندان‌های طالبان شدند.

 

این زنان معترض می‌گویند که گروه طالبان تعدادی از زنان آرایشگر را که اخیرا راهپیمایی داشتند گرفتار کرده و باید آزاد کنند. اما این زنان معترض می‌گویند که از زنان گرفتار شده به دست طالبان و محل نگهداری آنان هیچ‌گونه اطلاعی در دست نیست.

 

شماری از آرایشگران زن روز چهارشنبه، ۲۸ سرطان ۱۴۰۲ خورشیدی در شهر کابل در واکنش به فرمان طالبان مبنی بر مسدود شدن آرایشگاه‌ها زنانه به خیابان آمدند اما جنگجویان گروه تروریستی طالبان راهپیمایی مدنی آنان را با خشونت سرکوب کردند.

 

فرصت یک ماهه‌ای که طالبان برای مسدود کردن آرایشگاههای زنانه تعیین کرده بود، دیروز به پایان رسید و اکثر آرایشگاه‌های زنانه در شهر کابل مسدود شدند.

 

براساس آمارهای اتاق تجارت و صنایع زنان حدود ۱۲ هزار آرایشگاه‌ زنانه در ۳۴ ولایت کشور از این فرمان متأثر و حدود ۶۰ هزار زن بیکار می‌شوند که به صورت مستقیم منبع درآمد مالی ۶۰ هزار خانواده یعنی چیزی کمتر از نیم میلیون شهروند کشور قطع خواهد شد.

 

امروز زنان معترض در بخشی دیگر از گردهمایی شان خطاب به جامعه جهانی و لابی‌گران طالبان گفتند که «حمایت از طالبان نقض حقوق زنان» است.

 

در ویدیوهایی که شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان به نیمرخ فرستاده‌ است، زنان معترض خطاب به گروه تروریستی طالبان می‌گویند «خشونت علیه زنان را بس کنید

 

این فعالان همچنین قطعنامه‌ای صادر کرده که در آمده است که با گذشت دو سال از سقوط نظام جمهوریت و بازگشت دوباره‌ی گروه تروریستی طالبان بر افغانستان، این گروه در اولین اقدام، زنان را از مشارکت سیاسی و کابینه دولت حذف و وزارت زنان را لغو کردند و سپس زنان را از تمامی ادارات دولتی و سکتورهای خصوصی و حتا نهادهای بین‌المللی منع کرده و مکاتب و دانشگاه‌ها را نیز به روی دختران و زنان بستند که عرصه را بر زنان و دختران تنگ و آنان را از آزادی‌های مدنی و حقوقی شان محروم کرده‌اند.‌

در این قطعنامه همچنین آمده است که «طالبان همه روزه با فرمان‌های زن‌ستیزانه خود، عرصه را بر مردم افغانستان بخصوص زنان و دختران تنگ کرده است و در طی دو سال گذشته زنان با مشکلات بسیاری مواجه شدند و این روزگار تلخ همچنان ادامه دارد

 

زنان معترض همچنین می‌گویند که به دلیل محدودیت‌های وضع شده بر زنان، موارد خودکشی میان زنان و دختران نیز افزایش یافته است و اکثر زنان و دختران با افسردگی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

این زنان با راه‌اندازی کارزار اعتراضی خواستار تحریم سفرهای رهبران طالبان و توقف حمایت طالبان از سوی سازمان ملل متحد شده‌اند.

 

این اعتراضات در حالی است که طالبان در تازه‌ترین اقدام، دانش‌آموزان دختر را از شرکت در آزمون سراسری کانکور منع کرده و در فرمانی آرایشگاه‌های زنانه را نیز مسدود کردند


 ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره صد وپانزده، با گرامیداشت قیام ژینا مهسا امینی منتشر شد

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر