۱۴۰۲ مرداد ۸, یکشنبه

بازگشت گشتهای ارشاد با همراهی لایحه طرح حجاب و عفاف برای سرکوب سیستماتیک زنان در ایران

پروانه عظیمی


 

درحالیکه به سالگرد قتل مهسا ژینا امینی نزدیک میشویم، فیلم کوتاهی توسط نیروی سرکوب جمهوری اسلامی تهیه و در شبکه های اجتماعی منتشر شد. در این فیلم ، «آمران به معروف» در خیابان اندرزگوی تهران با جملات تهدید آمیز مانند


«یا روسری‌ات را سر کن یا سوارون شو» و «اگر معتقد به آزادی هستید دست همه سارقین و متجاوزین را باز می‌گذارم تا حسابتو کف دستت بگذارند» زنان بدون حجاب اجباری را مجبور می‌کنند که حجابشان را رعایت کنند .
https://youtu.be/dCKxdKiehrM

بر کسی پوشیده نیست که هدف جمهوری اسلامی از طرفی به نمایش گذاشتن قدرت دستگاه امنیتی کشور برای سرکوب زنان و مردان تحت ستم جمهوری اسلامی و از طرفی تثبیت بساط اعمال ظلم و زور و بی حرمتی به شأن زنان در ایران میباشد که  با قدرت و هماهنگی بیشتر به نمایش گذاشته است و اینبار ماشینهای گشت ارشاد با رنگ متفاوت و بدون ارم در خیابانها  مستقر شدند تا  با تشدید رعب و وحشت ، مانع ادامه اعتراضات گسترده انها شوند.

پیش از این نیز حکومت با استقرار مامور در مترو،توقیف خودرو، پلمپ کردن کافه و رستوران‌ها، تهدید پلیس برای نصب دوربین‌ برای شناسایی دختران و زنان بدون حجاب،  و خودداری از ارائه خدمات به زنان بدون حجاب در نهادهایی مانند بانک‌ و وسایل نقلیه عمومی سعی در عقب نشاندن زنان از خواسته‌هایشان برای پوشش انتخابی داشت اما در مقابل آنها کوتاه نیامدند و در نهایت حکومت  بار دیگر به گشت‌های ارشاد روی آورد.

روی آوردن به چنین برخوردهایی علیه مخالفان در تاریخ جمهوری اسلامی چیز تازه‌ای نیست. با پیروزی انقلاب ۵۷ نیزبرخی ازآمران به معروف با زنانی که حجاب نداشتند یا مردانی با پیراهن آستین کوتاه برخوردهای خشن انجام می‌دادند.

در سال‌ ۱۳۹۳ نیز افرادی  برای برخورد با زنان بدحجاب به گفته خودشان به صورت برخی از زنان در اصفهان اسید پاشیدند. در جریان این اسیدپاشی‌ سریالی حداقل چهار زن جوان به شدت آسیب دیدند و یک زن دیگر بر اثر سوختگی شدید جان خود را از دست داد و عاملان این اسیدپاشی‌ها هرگز پیدا نشدند!!

قابل توجه است که به دلیل پیامدهای جنبش زن زندگی  آزادی ، و ادامه سرکوب سیستماتیک ، لایحه حجاب و عفاف تدوین شده در قوه قضاییه از سوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با هدف تشدید برخوردهای میدانی وقضایی، افزایش تفکیک جنسیتی و امنیتی کردن فضای جامعه، تصویب شد که بر اساس ان ، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه (ساس)، سازمان اطلاعات فراجا، در کنار فرماندهی انتظامی،بسیج و ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مجاز به برخورد میدانی با زنان شده‌اند. «حبس بیش از پنج تا ده سال» و «جزای نقدی تا ۳۶ میلیون تومان» از جمله مجازات‌های در نظر گرفته شده برای زنانی است که پوشش اختیاری دارند. این لایحه مسیر را برای فعالیت بیشتر و رسمی‌تر سرکوبگران «آتش به اختیار» هموار کرده است. https://www.mehrnews.com/amp/5804658/

تصویب لایحه "عفاف" در شرایطی که  به دختران و پسران معترض که در جریان این جنبش برجسته تاریخی ، دستگیر شد ه اند در زندانهای جمهوری اسلامی، تجاوز جنسی /سیاسی می شود  ، تضادی فاحش و ادعایی بی پایه واساس ، بیش نیست .

زنان با مبارزات دلیرانه و پی‌گیرانه خود اینک به الگو و سرمشق مبارزات جهانی آنان مبدل شده‌اند. امروز زنان ایران از مطالبات دادخواهانه زنان در آمریکای لاتین، مبارزات زنان در آمریکا و مبارزات زنان افغانستان و دیگر نقاط جهان فراتر رفته و مانند جواهری بر تارک مبارزات تاریخی زنان می‌درخشند. هدف آنان سرنگونی نظامی است‌که تمامی ستم‌ها و نابرابری‌ها را بر مردان و زنان این مرز و بوم آفریده و اعمال کرده است.

زنان آگاه و مبارز در ایران خواستار سرنگونی نظامی‌ هستند که این تضییقات را بر آنها اعمال کرده است ، نظام سرمایه‌داری منحوس جمهوری اسلامی که در چهل‌وچهار ساله گذشته غیرانسانی‌ترین ویترین نابرابریها ، رنجها و ستم‌ها را بر زنان جامعه ما وارد کرده است. انقلابی که با شعار “زن، زندگی، آزادی” آغاز گردید اینک باید در جستجوی تحقق واقعی  خواستهای به حق خود باشد. بیش از چهار دهه فشار و سرکوب بر زنان ایران، این بخش مهم و عظیم تولیدی جامعه. چه آن زنانی که در کارخانه ها و مراکز تولیدی مشغول اند و چه آن بخش از زنان روستایی که در کشتزارها و مراتع به دامداری می پردازند و چه آن بخش از زنانی که در تولید علم در مراکز آکادمیک / دانشگاهی و تحقیقاتی در پیشرفت  و توسعه ایران سهمی قابل تأمل و جدی را از آن خود کرده اند. در عرصه های ورزشی و فرهنگی و هنری نیز شاهد حضور پررنگ زنان هستیم. میبینیم که زنان در کنار مردان در تولید دانش و نعم مادی جامعه فعالند و روند رو به رشد آن را نه جمهوری اسلامی میتواند کُند و از حرکت باز دارد و نه اینکه امپریالیسم قادر است با تحریمات و تهدیدات جلوی پیشرفت و تعالی آن را بگیرد، امری که در صورت موفقیت منافع امپریالیسم تامین و تضمین خواهد شد. زنان از دوسو زیر فشارند و نکته مهم و اساسی, برجسته کردن این مسأله است که باید با هوشیاری هر چه بیشتر در خصوص مساله حجاب و رابطه آن با امر معیشت جامعه که مهم ترین دغدغه جامعه ماست، با عقلانیت برخورد کرد.

نظام بر روی قوانین بازار (رابطه کار و سرمایه) هیچ کنترلی ندارد و سرمایه داری نئولیبرال هر روز وقیح تر و مصمم تر به حقوق جامعه تولیدی زنان و مردان  کشورمان تعرض میکند. هیچ مرجع قانونی نیز نه اراده ای دارد و نه اینکه قادر است در قبال سرمایه افسار گسیخته قد علم کند. مطالبات واقعی مردم، مطالبات مادی هستند  که با معیشت روزانه  آنها در ارتباط است. هنگامی که حاکمیت از تأمین معیشت اکثریت جامعه ناتوان باشد ، طبیعی است که  مشغول کردن مردم و  عمده  کردن حجاب زنان ابزار مناسبی است برای کنترل و سرکوب اعتراضات آنها . و این آن دامیست که جمهوری اسلامی  بر سر راه زنان ما نهاده است.  و متاسفانه بسیاری در این دام  گرفتار آمده اند. نتیجه اینکه مسئله حجاب  به مهمترین مسئله جامعه تبدیل شده طوری که حل دیگر مسائل در گروی حل مسأله حجاب است.

زنان و مردان باید جمهوری اسلامی  را وادار کنند تا در زمینه  مطالبات جامعه زحمتکش, از خود واکنش نشان دهد. طرح مطالبات معیشتی ( مبارزه تورم و گرانی، احتکار و تثبیت قیمت کالاهای مصرفی و ...)، ایجاد اشتغال و تضمین کار، امنیت شغلی، لغو قراردادهای سفید امضا، ایجاد سندیکاهای مستقل  کارگری و اتحادیه ها، مبارزه با روند مولد سازی و خصوصی سازی ها، به زیر کنترل درآوردن بازار و جلوگیری از هرج و مرج و تاکید بر حفظ منافع ملی و عدم مداخلات خارجی در امور داخلی مردم، آزادی بیان، مطبوعات و  احزاب و غیره... آزادی فعالین کارگری و معلمان و روشنفکرانی که بخاطر حقوق صنفی سندیکایی و طرح مطالبات دموکراتیک در زندان گرفتارند و...) اینها نمونه مطالباتی هستند که همه اقشار مختلف جامعه را در بر می‌گیرند و اینجاست که  جمهوری اسلامی باید در زمینه مطالباتی مردم از خود واکنش نشان دهد. البته اگر جنبش مطالباتی مردم بخواهد ره به جایی ببرد، الزاما به تشکیلات، سازمان و همبستگی طبقاتی نیاز دارد و در همین روند است که رهبران برجسته و مورد اعتماد واقعی مردم حضور و ظهور می یابند. تاریخ ایران نشان داده است رژیمی که نخواهد از خطا های سیاسی اش درس بگیرد به همان جایی پرتاب خواهد شد که رژیم محمد رضا شاه شد.


 ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره صد وپانزده، با گرامیداشت قیام ژینا مهسا امینی منتشر شد

  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر