۱۳۹۴ اسفند ۱۳, پنجشنبه

ضیعت زنان در افغانستان‎ - ماریا یوسفزی



درطول تاریخ زنان افغان مظلوم‏ترين قشر دنيا بوده که در اين سال‏ها، بار سنگين جنگ های خانمان‏سوز بر دوش زنان بوده و اين زنان است كه زنجیر ستم روزگار بر گردن شان حلقه شده واین زن است که غم واندوه را در درون خود با صبر وشیکیبایی می پرورانند با تلاش ها ی فراوان برای رهایی ازاین ستم وزندان جهل وستمگران زمان مبارزه میکنند. زنان كشور در طول اين سال‏ها از دست دادن سرپرستان و اعضاي خانواده، سرپرستي خانواده‏رابر دوش داشته و دارند. 

از سوي ديگر، جامعه سنتي و ناآگاه افغانستان كه سال‏ها از مدنيت، سواد و آگاهي دور مانده و انديشه‏ هايي خرافاتي و افراطي گری را عليه زنان به نام ارزش‏هاي اسلامي مروج ساخته‏، به گونه ديگر خشونت را عليه اين قشر محروم به بار آورده ‏است. در گذشته به دليل اين‏كه رسانه‏ ها جايگاهي در جامعه نداشتند، خشونت‏هاي خانوادگي عليه زنان گزارش نمي‏شد، اما در طول سال‏هاي گذشته كه رسانه‏ ها رشد چشم‏گيري يافته خبرهای دل‏خراشي از خشونت‏هاي خانوادگي عليه زنان گزارش مي‏شود كه دل هر رهگذري را به لرزه در مي‏آورد. «بد دادن» دخترها، ازدواج‏هاي اجباري، لت و كوب‏هاي وحشیانه بریدن بینی وگوش زن ها سنگسارکردن دره زدند ( شلاق ) زنان ودختران در محضر عام تجاوزها و ده‏ها و صدها مورد ديگر، از موارد عمده خشونت عليه زنان در جامعه سنتي و ناآگاه افغاني است هزاران رخشانه وفرخنده ها قربانی ایده های خرافاتی وپوسیده مردم نادان شد .

دراین عصر تکنالوژی ومدرن زنان افغان هنوز در زیر چادری برسم افغانی ما حپس هستند زن افغان حق استفاده از تلیفون را ندارد چنانچه یک دختر جوان را بنابر داشتن مبایل در محضر عام توسط اسلامگرا های طالبی صد شلاق خورد رخشانه دختر جوان در محضر عام سنگسار شد هر سنگ که بدست های منحوس ناانسان ها وحشی بر سر وصورت دخت نوجوان میخورد صدای مظلومانه اش دشت وکوه را به لرزه می اورد ؟ این وحشت وبربریت در این عصر برای چه ؟ شرم اوراست برای دولت نابکار که چهل کشور جهان برای دفاع مردم افغانستان وحمایت دولت وحدت ملی ونابود سازی تروریرزم امده اما برعکس گروه های دیگر بنام دولت اسلامی نیز پا به عرصه وجود گذاشته اند که در شرق افغانستان حتی طفل نوزاد را با پدر ومادرش تیر باران کردند 

با وجود داشتن وزارت زنان نهاد های حقوق زن وداشتن زنان در پارلمان افغانستان بشکل سمبولیک است استفاده از نام زن هیچ درد زنان را مداوا وهیچ مرحم زخم زنان نشدند تنها نتيجه كه بدست امده ، افزايش خودسوزي‏ها، خودكشي‏ها، فرار از منزل و ديگر راه‏هايي است كه زنان با استفاده از آن، خود را از قيد خشونت مي‏رهانند. 

در سال گذشته مجموع موارد خشونت علیه زنان که توسط کمیسیون که گذارش شده بود در شش ماه اول به 1176 مورد خشونت ثبت شده بود. بنابراین، در سال جاری آمار خشونت علیه زنان افزایش تقریبا 108 درصد افزایش را نشان میدهد که بیشتر از دو برابر است.

خلاصه که خشونت زنان روز بروز افزایش یافته هیچ مرجع به این مشکل رسیده گی کرده نتوانسته است .بنظر من یگانه راه حل ونجات از این وحشت اگاهی دادن از حقوق هر فرد جامعه است ومبارزه کردن برای ادعای حق خود است..... ودراین راه به نیروی وقوت ازدیخواهانه ضرورت است وبا یکدیگر همبستگی داشته باشیم منسجم شویم تا از این وحشت وبربریت خودرا وهمنوعان خودرا نجات بدهیم .

 زنده باد ازادی زنده باد همبستگی زنان در سراتار جهان
 با عرض حرمت ماریا یوسفزی 



ماهنامه رهایی زن سری سوم شماره چهل و سوم





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر