۱۴۰۲ اسفند ۱۰, پنجشنبه

میلیتاریزم زخمی عمیق بر جان و روان جامعه بشری



https://rahaizantv.blogspot.com/2024/03/militarism-and-madness-of-genocide.html

پشت صحنه دلخراش آتش و خون جنگ، سیاست کشورگشائی، توسعه طلبی، اشغال و تصرف غنائم از زمانهای دور همچون سرطان، سلامت جسم و روان جامعه بشری را بخطر انداخته و آنرا به چالش مرگ و زندگی میکشاند.

همزمان با بروز انقلاب صنعتی، ما شاهد تقویت میلیتاریسم در سیاست طبقات حاکم و رشد صنایع نظامی و رقابت برای برتری در قدرت تخریب در جنگها بودیم. جنگ ادامه سیاست است. از وقتیکه بازار و قلمرو آن تعیین سیاست میکند، هرگاه بازار یک قدرت نظامی تنگ شده، راه حل گسترش بازار خود را در تخریب و تصاحب بازار رقبا جستجو کرده است. و این بازی تقسیم مجدد بازارهای جهانی از جنگ جهانی اول به بارزترین شکلی قدرت تخریب، ویرانگری، کشتار سربازان در جبهه های نبرد در سراسر اروپا را بنمایش گذارد.

 با وقوع انقلاب اکتبر و اعلام یکجانبه صلح توسط دولت لنین، جنگ اول جهانی ناتمام ماند، و میلیتاریسم اروپا و آمریکا از یکسو به تحمیل جنگ داخلی به حکومت نوپای شوروی مشغول بودند و از سوی دیگر تقسیم غنایم و سرزمینهای امپراطوری مغلوب عثمانی بین انگلیس و فرانسه در جریان بود. اداره فلسطین با تمامی ساکنین عرب و یهودی به عهده قوای نظامی انگلیس قرار گرفت. گرایشات سیاسی و عقیدتی متضادی بین ساکنان این قلمرو وجود داشت که طی چهارصد سال حکومت عثمانی به توازن قوای معینی منجر شده بود و با شکست عثمانی در جنگ اول جریانات مختلف از جمله جنبش ارتجاع صهیونیستی از خلا موجود استفاده کرد و شروع به تبلیغ و ترویج ادعای مالکیت تاریخی بر این سرزمینها نمود و در نهایت با فرار یهودیان از اروپای فاشیسم زده، زمینه های گردآوری جمعیت منسجمی برای تشکیل دولت قومی مذهبی اسرائیل را فراهم کردند. در نخستین گام دستجات مسلح افراطیون یهودی با قتل عام روستاهای فلسطینی و آواره کردن ساکنان بسیاری از مناطق، یک دولت اشغالگر را پایگذاری کردند که تا بن دندان مسلح است و یکی از میلیتاریستی ترین حکومت های منطقه بحساب میآید. پدیده آوارگان فلسطینی که در کشورهای همجوار، همچون اردن و لبنان و دیگر کشورها مستقر شدند، همزمان با اشغال نظامی آنچه از سرزمینهای فلسطینی باقیمانده بود، توسط به اصطلاح ارتش دفاعی اسرائیل که به جز تهاجم به قلمرو همسایگان پرونده ای را به نمایش نگذارده است. زخمی که از پایان جنگ دوم جهانی پدیدار شد همچنان تازه است و خونریزان به این تراژدی انسانی تداوم میبخشد.

جنایت تروریستی حماس در خاک اسرائیل در هفت اکتبر و جنایات جنگی اسرائیل علیه زنان ، کودکان و سالمندان فلسطینی در غزه و واکنش دولتهای غربی به این تراژدی موضوع بحث و گفتگوی ما با ثریا شهابی فعال سیاسی مارکسییست و مدافع حقوق زنان و کودکان میباشد.


ماهنامه شماره یکصد و بیست رهائی زن - هشت مارس روز جهانی زن گرامی باد

https://newsletter.rahaizan.org/wp-content/uploads/2024/03/rahaizan_v3_issue_120.pdf

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر