۱۴۰۲ اسفند ۱۰, پنجشنبه

در آستانه‌­ی دومین دور نشست دوحه توسط سازمان ملل برای افغانستان،

 

ستون آزاد

نیمزخ



 

 فعالین مدنی و حقوق بشری و گروه‌های معترض امروز (شنبه ۲۸ دلو) طی یک گردهمآیی اعتراضی در دوسلدورف، آلمان از سازمان ملل متحد و دیگر اشتراک‌کنندگان این نشست خواستند که از هرنوع تعامل و مشروعیت بخشی به گروه تروریستی طالبان خودداری کند.

 

در قطع‌نامۀ هفت ماده­‌ای که از سوی فعالین حقوق بشر و زنان معترض منتشر شده آمده است که گروه تروریستی طالبان جغرافیای افغانستان را فضای امنی برای تروریسم بین‌المللی ساخته و اکنون ده‌ها گروه تروریستی منطقه‌ای و جهانی در نقاط مختلف افغانستان کمپ‌های آموزشی و تربیتی دارند تا در آینده، افراد تعلیم‌یافته‌ شان را به کشورهای منطقه و جهان بخاطر حملات تروریستی بفرستند، اما دراین مدت، زنان این کشور پیوسته از تحصیل، کار و دیگر حقوق اساسی و انسانی شان محروم شده اند.

 

معترضان نشست دوحه را «تصمیم اشتباه» سازمان‌ ملل و کشورهای دخیل در امور افغانستان دانسته و آن را محکوم کردند:«این نشست طالبان را از یک گروه تروریستی، وارد مناسبات سیاسی می‌کند و این خلاف همه نرم‌های بین‌المللی‌ای است که سازمان ملل به آن باید متعهد باشد.» آنان تأکید کردند که نمایندگان ویژه‌ی سازمان ملل در امور افغانستان «درک درست» از پیچیدگی وضعیت در افغانستان نداشته و اظهارات اخیر فریدون سینیرلی اوغلو، مبنی بر حمایت طالبان، بیان‌گر عدم شناخت از طالبان و ماهیت این گروه تروریستی است که باعث نگرانی بیشتر مردم افغانستان شده است.

 

فعالین حقوق بشر همچنان گفته اند که طالبان طی دو سال گذشته از هیچ جنایتی در حق مردم افغانستان دریغ نکرده اند. «نظام آموزشی و تحصیلی در این کشور به کلی نابود شده و جایش را به تربیت بنیادگرایی دینی و تروریسم داده است. با بسته شدن مکاتب در این کشور، هزاران مدرسه دینی به فعالیت آغاز کرده که وظیفه‌ی این مدارس، شست‌وشوی مغزی کودکان و نوجوانان و تربیت آن‌ها به عنوان سربازان تروریسم بین‌الملی است.» آنان هم‌چنان خواستار حفظ دارایی‌های منجمده­ شده‌ای افغانستان در بانک‌های امریکا شده و بر قطع کمک‌های مالی طالبان از سوی امریکا تأکید کردند.

بیشتر بخوانید:

https://nimrokhmedia.com/protesters-in-germany-avoid-any-kind-of-interaction-and-legitimizing-the-taliban-group


ماهنامه شماره یکصد و بیست رهائی زن - هشت مارس روز جهانی زن گرامی باد

https://newsletter.rahaizan.org/wp-content/uploads/2024/03/rahaizan_v3_issue_120.pdf

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر