۱۴۰۳ فروردین ۱۱, شنبه

مشکلات روانی زنان و آمار خودکشی و قتل زنان در حال افزایش

ستون آزاد - نیمرخ

پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، وضعیت معیشت و زندگی اجتماعی مردم دچار دگرگونی عمیقی شد و اعمال محدودیت‌های اجتماعی از سوی این گروه، مردم را بیشتر از پیش در تنگنا قرار داد، در کنار این موارد، افزایش بیکاری و فقر باعث شده‌است که مردم افغانستان با گذشت هر روز با مشکلات روانی بیشتری گرفتار شوند.


 

داکترحنان بلخی، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی صحت برای شرق مدیترانه به تازگی در نشست «بررسی بحران سلامت روان و اختلال مصرف مواد مخدر در افغانستان» گفته‌است که بیش از ۵۰ درصد جمعیت افغانستان با ناراحتی‌های روانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و این مورد روی کیفیت زندگی آن‌ها تأثیر گذاشته‌است.

 

اما این آمار در شرایط کنونی افغانستان که محدودیت‌های شدید اجتماعی بر مردم و به‌خصوص علیه زنان از سوی گروه طالبان وضع شده غیر واقعی به‌نظر می‌رسد، زیرا گزارش‌هایی که از آمار خودکشی‌ها در رسانه‌ها نشر می‌شود؛ نشان می‌دهد که فشار‌های روانی بر مردم و به‌خصوص زنان هر روز افزایش می‌یابد.

 

در این میان زنان بیشتر از مردان با مشکلات روانی روبه‌رو هستند؛ زیرا با تسلط گروه تروریستی طالبان بر افغانستان، زنان و دختران بار دیگر در چارچوب‌های تنگ اجتماع اسیر شدند و محروم شدن زنان از کار، فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و هم‌چنان بسته شدن مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران باعث شده تا افسردگی و مشکلات روانی در میان دختران به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

 

با این همه آمار رسمی در مورد رقم مبتلاها به بیماری‌های روانی در افغانستان بعد از تسلط گروه طالبان وجود ندارد؛ اما بر اساس گزارش مشترک سازمان ملل، سازمان بین‌المللی مهاجرت و مأموریت کمک‌رسانی سازمان ملل که در ماه سنبلۀ سال گذشته منتشر شد، سلامت روان زنان در افغانستان که تحت محدویت‌های شدید گروه طالبان قرار دارند در حال وخیم شدن است.

 

بر اساس این گزارش احساس اضطراب، انزوا و افسردگی بین ماه‌های حمل تا جوزای سال ۱۴۰۲ به‌طور قابل‌ توجهی افزایش یافته، طوری که میزان افسردگی زنان در افغانستان  به ۵۷ درصد رسیده‌است.

 

این سازمان‌ها با زنان افغانستانی به صورت آنلاین، حضوری، مشاورۀ گروهی و نیز از طریق نظرسنجی‌های انفرادی از راه دور مصاحبه کردند؛ در مجموع صحبت‌های ۵۹۲ زن در ۲۲ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان، مورد بررسی قرار گرفته‌است.

 

بر اساس گزارش‌ها، زنان مصاحبه شونده از مشکلات روانی از جمله افسردگی، بی‌خوابی، از دست دادن امید و انگیزه، اضطراب، ترس، پرخاش‌گری و رفتارهای انزواطلبانۀ فزاینده و افکار خودکشی صحبت کرده بودند.

 

تحقیق دیگر سازمان ملل که در ماه مارچ  ۲۰۲۳ برای سنجش میزان افسردگی میان زنان افغانستان انجام شده‌است، نشان می‌دهد که حدود ۴۷.۶ درصد پاسخ‌دهندگان (۱۰۰۵ تن) هر کدام حداقل یک زن یا دختر را می‌شناختند که از آگوست ۲۰۲۱ بدین‌سو از اضطراب یا افسردگی رنج می‌برد.

 

هم‌چنین حدود ۲۷.۸ درصد از پاسخ دهندگان (۱۶۴ تن) نیز هر کدام یک زن یا دختر را می‌شناختند که اقدام به خودکشی کرده‌است. در همین حال روزنامۀ «گاردین» نیز با نشر مقالۀ تحقیقی در مورد افزایش خودکشی در میان زنان و دختران در افغانستان گفته‌است که ۷۵ درصد زنان، بیشتر از مردان در افغانستان اقدام به خودکشی می‌کنند. این روزنامه در ادامۀ این مقاله، قصۀ دختری را منتشر کرده و گفته‌است که وی آرزو داشت در آینده داکتر شود؛ اما همین که از رسیدن به آرزویش ناامید شد، اقدام به خودکشی کرد. در ادامه آمده‌است که بسیاری از موارد خودکشی زنان در افغانستان 



ماهنامه شماره یکصد و بیست و یکم رهائی زن 
هشت مارس روزجهانی زن و محکومیت کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان در غزه 
Long Live March 8, No Excuse for Genocide in Gaza





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر