۱۴۰۳ فروردین ۱۱, شنبه

۱۴۰۲سالی پر از سرکوب، محرومیت، بازداشت و شکنجه

ستون آزا د - نیمرخ

دل‌افروز



جنبش شنبه‌های ارغوانی متشکل از زنان متعرض افغانستان، امروز (اول سال ۱۴۰۳) با نشر اعلامیه‌ای گفته‌است: “طالبان در سال گذشته، زیر نام تطبیق فرهنگ افغانیت و اسلامیت، سیاست تبعیض جنسیتی بی‌رحمانه‌ای را عليه زنان و دختران به‌هدف حذف آنان از جامعۀ افغانستان شدت بخشیده و حتی دست به اختطاف آنان زدند که متأسفانه همین اکنون نیز این سرکوب غیر‌انسانی ادامه دارد”.

 

در اعلامیۀ این جنبش آمده‌است که متأسفانه سال ۱۴۰۲ برای شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان، حرکت‌های اعتراضی و اقوام آسیب‌پذیر، سالی پر از سرکوب، محرومیت، بازداشت، شکنجه، ظلم و ستم بود. طالبان زیر نام تطبیق فرهنگ افغانیت و اسلامیت، سیاست تبعیض جنسیتی بی‌رحمانه‌ای را عليه زنان و دختران به هدف حذف آنان از جامعۀ افغانستان شدت بخشیده و حتی دست به اختطاف زنان و دختران مخصوصاً بانوان “تاجیک” و “هزاره” زدند که با تأسف همین اکنون نیز این سرکوب غیر‌انسانی ادامه دارد.

 

این جنبش افزوده‌است که گروه طالبان در نزدیک به سه سال گذشته اثبات کرده‌اند که با ارزش‌هایی چون، حقوق بشر، حقوق زنان، نوروز، انتخابات و مردم سالاری بیگانه بوده و توانایی کنار آمدن با مردم افغانستان و جامعۀ جهانی را ندارند. «طالبان با سرکوب وحشیانه، صدای عدالت‌خواهی شهروندان را خفه و  بر این باورند که هرگونه انتقاد از حکومت خودخوانده‌شان جرم بوده و بار‌ها مقامات این گروه بیان کرده‌اند که انتقاد کنندگان “واجب القتل” هستند

 

این جنبش هم‌چنان گفته‌است که ادامۀ سیاست‌های حکومت خودخوانده و نامشروع طالبان در سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، علاوه بر افزایش بحران‌های حقوق بشری، ترویج افراطیت خشونت محور، انزوای بین‌المللی افغانستان، آیندۀ مبهم، بیکاری، گرسنگی و فقر اقتصادی و افزایش بی‌سوادی باعث گردید تا افغانستان یک‌بار دیگر غمگین‌ترین کشور جهان شناخته شود.

 

در ادامه آمده، طالبان بدون کوچک‌ترین توجه به درد و رنج مردم افغانستان، در سال گذشته به گونه‌ای سیستماتیک، امنیت روحی و فیزیکی شهروندان مخصوصاً زنان و اقوام آسیب‌پذیر را سلب نموده و زیر نام تطبیق احکام شریعت محمدی به تعصبات قومی و زبانی دامن زده و با کوچ اجباری ساکنین بومی به‌ویژه در ولایات شمالی و مناطق هزاره نشین، فاصله‌ها میان اقوام افغانستان را بیشتر نموده‌اند.

 

جنبش شبنه‌های ارغوانی می‌افزاید که در سال گذشته بر‌خلاف ادعای طالبان، کشت قاچاق مواد مخدر در سطح کشور به‌ویژه شمال کشور به گونه‌ای نگران‌کننده افزایش یافته و افغانستان تحت کنترل این گروه به “خانۀ امن” گروه‌های تروریستی دیگری چون داعش، القاعده، تحریک طالبان پاکستانی مبدل گردیده‌است.

 

قابل ذکر است که یکی از موارد نگران‌کنندۀ دیگر برای مردم افغانستان در سال گذشته، غارت سرمایه‌های ملی و معادن کشور توسط طالبان بوده و هست.

 

هم‌چنان ادامه می‌دهد که این گروه در حالی‌که هیچ‌گونه مشروعیت ملی و بین‌المللی ندارند، بدون راه‌کاری مشخص و قانونی دست به غارت “سرمایه‌های ملی” و “معادن” کشور زده و تنها برای بقاء و تداوم حکومت نامشروع‌شان، بدون این‌که به مردم افغانستان پاسخ‌گو باشند؛ پروژه‌های بزرگ ملی را با کشور‌های حامی‌شان در منطقه عقد نموده‌اند که هیچ‌گونه تأثیر مثبتی بر زندگی مردم افغانستان و کاهش فقر نداشته‌است.

 

این جنبش می‌افزاید، طالبان گروه متحجر و فرهنگ‌ستیز طالب، مانع تجلیل از نوروز باستان گردیده و رخصتی روز نخست سال را از تقویم رسمی کشور حذف کرده‌اند. طالبان و هم‌فکران کوتاه‌نگر و متعصب‌شان باید بدانند که تجلیل از “نوروز” در افکار و باورهای مردمان این سرزمین جا گرفته و با تاریخ و اعتقادات‌شان عجین و ماندگار گردیده‌است. گرامیداشت از جشن باستانی “نوروز” در حقیقت نقطۀ وصل اقوام مختلف کشور است.

جنبش شنبه‌های ارغوانی در این اعلامیه می‌گوید: ما در “جنبش شنبه‌های ارغوانی”، مبارزه در برابر ظلم و جنایات ضد بشری و اسلامی طالبان را مسئولیت ایمانی و انسانی خویش دانسته و با حفظ هویت، تاریخ، میراث‌های شکوهمند نیاکان‌مان و گرامیداشت از جشن باستانی و پر افتخار نوروز، تعهد می‌سپاریم که در سال ۱۴۰۳ هجری شمسی، با ایجاد “انسجام ملی” میان مخالفین سیاسی طالبان، نخبگان، روشن‌فکران، نظامیان پیشین، ورزشکاران، اساتید دانشگاه‌ها و سایر اقشار جامعۀ افغانستان به هدف نابودی حکومت خودخوانده و زن‌ستیز طالبان و شکل‌گیری “حکومت مشروع، دموکراتیک و غیرمتمرکز”، تلاش بیش‌تر نماییم”.

این جنبش از مردم افغانستان به‌ویژه زنان و اقوام آسیب‌پذیر خواسته که منتظر “معجزه” نبوده و جهت پایان “مرگ تدریجی” و تأمین حقوق و آزادی‌های از دست رفته‌شان با ندای حق، عدالت و آزادی، از بدیل حکومت خودخواندۀ طالبان حمایت نمایند.



ماهنامه شماره یکصد و بیست و یکم رهائی زن 
هشت مارس روزجهانی زن و محکومیت کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان در غزه 
Long Live March 8, No Excuse for Genocide in Gaza


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر