۱۴۰۴ خرداد ۱۰, شنبه

پایان دادن به ختنه زنان



«پایان دادن به ختنه زنان » برگرفته از متن انگلیسی سخنرانی مینو همتی در کنفرانس فوروارد با همکاری آکرو در لندن.

 https://rahaizantv.blogspot.com/2015/02/end-fgm-conference-in-london.html خانم‌ها و آقایان؛ اجازه دهید با تشکر از برگزارکنندگان چنین کنفرانس مهمی شروع کنم. این افتخار بزرگی برای من است که امروز در میان چنین مدافعان حقوق زنان هستم. ما اینجا جمع شده‌ایم تا در مورد یکی از نگران‌کننده‌ترین خشونت‌ها علیه زنان، یعنی ختنه زنان، بحث کنیم. ما امروز اینجا هستیم تا راه‌حل‌هایی را برای پایان دادن به این عمل وحشیانه پیدا کنیم و به اشتراک بگذاریم. ختنه زنان، که به عنوان تغییر یا آسیب عمدی اندام تناسلی زنان به دلایل غیرپزشکی تعریف می‌شود، در بسیاری از کشورهای شمال آفریقا و همچنین برخی از نقاط آسیا و خاورمیانه رایج است. مواردی نیز در کشورهای غربی، عمدتاً در میان مهاجران از مناطقی که این عمل در آنها رواج دارد، ثبت شده است. به عنوان مثال، طبق اعلامیه سازمان ملل در مورد رفع خشونت علیه زنان، کشورها نباید هیچ رسم، سنت یا ملاحظه مذهبی را برای اجتناب از تعهد خود برای از بین بردن خشونت علیه زنان بهانه کنند. «پایان دادن به ختنه زنان در اروپا» عنوان این کنفرانس است، برای رسیدن به ریشه موضوع، باید به عقب برگردیم و منشأ مشکل را در کشورها بررسی کنیم. مهاجران جدید به اروپا از کجا آمده‌اند؟ تأکید من بر ایران خواهد بود. از پایان سال ۲۰۰۴ که پخش تلویزیون رهایی زنان (به زبان فارسی) را آغاز کردم، از نزدیک با فعالان حقوق زنان در داخل و خارج از ایران، مناطق کردنشین ایران و عراق همکاری داشته‌ام. افزایش آگاهی و پوشش مسائل مربوط به حقوق زنان مانند قتل ناموسی، ختنه زنان و سنگسار، ماموریت من در ۹ سال گذشته بوده است. در نتیجه، شاهد مشارکت شهروندان نگران‌تر در پیشگیری از خشونت علیه زنان و کارهای تحقیقاتی ارزشمندی بوده‌ایم. یک تحقیق عالی توسط پروین ذبیحی انجام شده است. پروین ذبیحی، عضو کمیته مبارزه با خشونت جنسی مستقر در کردستان ایران، ختنه زنان را در مناطق کردنشین ایران بررسی کرده است. طبق تحقیقات او، عمل ختنه زنان در چندین استان مانند لرستان، کردستان، آذربایجان غربی، اورامان در غرب و همچنین در هرمزگان و بلوچستان در جنوب ایران رواج دارد. تحقیقات ذبیحی ریشه‌های این مشکل را در موارد زیر دسته‌بندی می‌کند: سنت مذهبی در میان جمعیت سنی، به ویژه شافعی‌ها، ختنه زنان را یک فریضه مذهبی می‌کند. سنت باستانی؛ این باور رایج وجود دارد که ختنه زنان در این مناطق ایران برای کنترل میل جنسی زنان و پاک نگه داشتن آنها انجام می‌شده است. این عمل غم‌انگیز در محله‌ها توسط زنان مسن، چندین دختر کوچک در یک روز انجام می‌شود. ذبیحی می‌گوید: "یکی از دوستانم در کلاس درس مدرسه‌ای در منطقه پیرانشهر تحقیقاتی انجام داد. از بین 40 دانش‌آموز، 38 نفر محلی بودند -- و از بین این 38 نفر، 36 نفر ختنه شده بودند. ما هر جا که برای تحقیق می‌رفتیم، با موارد زیادی از [ختنه زنان] مواجه می‌شدیم." ذبیحی، فعال حقوق زنان، می‌گوید آموزش و افزایش آگاهی در مورد مسائل زنان عامل کلیدی است که مانع از پیروی برخی از کردها از سنت اجدادشان می‌شود. ماموریت ما دوگانه است، افزایش آگاهی در میان مردم، به ویژه فعال کردن جوانان در انتشار حقایق در مورد جرم ختنه زنان. با پوشش خبری گروه‌های حقوق زنان، پیام آنها را در سطح وسیع‌تری از کشور پخش کنید. اگر بتوانیم حمایت یکی از اعضای خانواده که مخالف ختنه زنان است را جلب کنیم، می‌توانیم از وقوع یک فاجعه در یک زمان جلوگیری کنیم. از سوی دیگر، باید دولت‌ها را مجبور کنیم که به تعهدات خود در قبال قوانین بین‌المللی پایبند باشند، ختنه زنان را غیرقانونی اعلام کنند و مدارس مناطق آسیب‌دیده را مجبور به مداخله و آموزش والدین در مورد خطرات مادام‌العمری که این عمل بر دخترانشان تحمیل می‌کند، کنیم. ذبیحی می‌گوید: "بسیاری از مردان و زنان تحصیل‌کرده - پس از ازدواج - اجازه نمی‌دهند دخترانشان ختنه شوند. بنابراین خوشبختانه این امر در اینجا رو به کاهش است." می‌خواهم سخنرانی کوتاه خود را با این واقعیت به پایان برسانم که بسیاری از مخاطبان فارسی‌زبان برنامه من در اروپا و آمریکای شمالی نیز ساکن هستند. در هفته‌های آینده، نکات برجسته‌ای از این کنفرانس را پخش خواهم کرد. از توجه شما متشکرم. مینو همتی فوریه ۲۰۱۳


ماهنامه شماره یکصد و سی و یک رهائی زن - از اعتصاب رانندگان کامیون، اتوبوس، وانت و تاکسی حمایت کنیم

https://rahaizanorg.blogspot.com/2025/06/support-truck-drivers-strike-in-iran.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر