۱۳۹۵ مهر ۱۴, چهارشنبه

علل چند همسری در ایران - شهره ملایی کنمی





امروزه يكى از مهمترين مسائل جوامع انسانى مساله رعايت‏ حقوق زنان و پرهيز از برخوردهاى تبعيض‏ آميز و مبتنى بر جنسيت ‏با زنان است.در همین راستا می ‏توان به اعلاميه جهانى حقوق بشر و كنوانسيون «رفع هر گونه تبعيض عليه زنان‏» اشاره كرد. كشور جمهورى اسلامى ايران به دليل وجود موانع شرعى و قانونى هنوز به كنوانسيون رفع هر گونه تبعيض عليه زنان ملحق نشده است. 
در ابتدا بهتر است نگاهی کوتاه داشته باشیم به چند اصل از اصول قوانین غیر انسانی جمهوری اسلامی در خصوص زنان: 
بر اساس اصل بيست و يكم قانون اساسى دولت موظف است‏ حقوق زن را در تمام جهات، با رعايت موازين اسلامى تضمين نمايد و زمينه ‏هاى مساعد را براى رشد شخصيت زن و حقوق مادى و معنوى او فراهم نمايد. بند چهارده از اصل سوم قانون اساسى هم منزلت ‏برابر زن و مرد را مورد توجه قرار داده و دولت را در جهت تامين حقوق همه جانبه افراد كشور، اعم از زن و مرد و برقرارى اصل تساوى عموم در برابر قانون، موظف كرده است. 
طبق اصل چهارم قانون اساسى، اصل اسلامى بودن قوانين بر همه اصول قانون اساسى حاكم است و اصول ديگر بايد در پرتو آن تفسير شوند. 
همه اصول قانون اساسى مقيد به رعايت موازين اسلامى و عدم مخالفت‏ با اسلام هستند كه اين قيد موجب محدوديتهاى شرعى و قانونى براى زنان می گردد و در نتیجه زنان ایران در شرایط نامساعد و نابرابر اجتماعی و اقتصادی بسر می برند که با وجود این قوانین ظالمانه زنان ایران رنج بسیاری را متحمل میشوند. 
با بررسی اجمالی در قرآن و تاریخچه خشونت بار اسلام با مسائل زیر روبرو میشویم اسلام در جامعه‌اي ظهور كرد كه پديدۀ چند همسري بدون هيچ حدّ وشرطي رواج داشت. يك مرد مي‌توانست با تعداد نامحدودي از زنان ازدواج كرده به دلخواه با آنان رفتار كند. 
اسلام چند زني را برخلاف چند شوهري لغو نكرد آيات قرآن ، زندگی ننگین محمد بر مشروعيت و جواز چند همسري دلالت دارد. و چند همسرى براى يك مرد از نگاه قرآن سرشار از خشونت و دروغ، تا چهار (زن) جايز شمرده شده 

« وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُواْ فِى الْيَتَمَى‏ فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَآءِ مَثْنَى‏ وَثُلَثَ وَرُبَعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَ حِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَنُكُمْ ذَ لِكَ أَدْنَى‏ أَلَّا تَعُولُواْ » نساء/۳ 

همچنين در روايات متعددي به چند زني تصريح شده است و در بررسی زندگی ننگین محمد چند همسری وجود داشته است .تعداد همسران محمد يازده تن میباشد. 
و در پایان با بررسی کوتاه قوانین غیر انسانی در کشور ایران و قوانین خشونت بار اسلام به وضوح شاهد عدم رعایت حقوق انسانی زنان آن هم بر اساس قوانین خشن اسلام در ایران هستیم و تا زمانی که چنین حکومت زن ستیزی در کشور ایران به حیات خود ادامه دهد نمی توان برای زنان ایران چشم اندازی روشن و شرایطی انسانی و براساس اصول دموکراتیک را متصور بود. 



ماهنامه رهایی زن سری سوم شماره چهل و نهم





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر