۱۴۰۰ اسفند ۱۴, شنبه

نماد روز زن برای زنان ایرانی


نویسنده : نوری شریفی         

فعال حقوق زنان                     

    در آستانه روز زن هستیم . ۸ مارس! روزی که با عنوان جنبش حقوقی زنان از آن یاد میشود. روز آگاهی زنان از حقوق اجتماعی، اقتصادی، و سیاسی خود، روزی که  سازمان ملل نیز در سال ۱۹۷۷ آن را با نام روز «حقوق زنان و صلح بین المللی» به رسمیت شناخت. این روز یادآور درد و رنج زنان بسیاری در سرتاسرجهان است که از تبعیض و ستم آزاد شده اند، و یا همچنان برای آزادی خود مبارزه میکنند. زنان ایرانی نیز از دیرباز به مبارزه برعلیه تبعیض حکام زمانه خود برخاسته و هیچگاه از پای ننشسته اند.


در دوران  مشروطه زنانی همچون زینب پاشا ، بی بی مریم بختیاری، طاهره قرة العین، و بی بی خانم استرآبادی و.... را داشتیم، و یا بیشمار زنانی که در طول تاریخ مبارزه علیه جهل و تحجر و استبداد در میدان نبرد بودند، چه در حیطه سیاست یا فرهنگ و ادب. پروین اعتصامی، سیمین دانشور ، سیمین بهبهانی و.... از زنان پیشرو ادبیات ایران هستند. زنان ایرانی هیچگاه تسلیم شرایط نشدند. در ۸ مارس ۱۹۷۹(۱۸ اسفند ۱۳۵۷)،  زنان معترض با قدرت و شهامت در مقابل لغو قانون خانواده و اجباری شدن حجاب اسلامی که روح الله خمینی رهبر جمهوری اسلامی دو هفته پس از انقلاب ۵۷حکم به اجرایی کردن آنها داده بود، به خیابانها آمدند و  تظاهرات کردند. تظاهرات انها سرکوب شد اما نتوانستند مقاومت زنان را بشکنند. سپس فاطمه دختر پیامبر اسلام را بعنوان الگو و اسوه زن مسلمان معرفی کرده، و بهمین مناسبت نیز روز زن را انتخاب کردند. سوال اینجاست که آیا کسانی که دم از حقوق زن مسلمان میزنند و الگوی زنان ایرانی را فاطمه می دانند، دقیقا مخاطبشان در ایران کدام زن است؟

 آیا زنی که در دهه شصت قبل از اعدام بخاطر دختر بودنش، به او تجاوز کردند هم شامل این زن میشود؟ یا زنی که در زیر انواع شکنجه های جسمی، جنسی و کلامی در زندان قرار گرفته است؟ زنانی که در اعتراضات خیابانی تیر خوردند و کشته شدند چه؟ زنی که در خیابان بخاطر فقر تا کمر در سطل‌های زباله بدنبال غذا، خم شده است ؟ مطمئن هستم آن زن سرپرست خانوار که برای تأمین خانواده و فرزندانش تن به هرکاری می دهد هم منظور نظر این آقایان نیست!! زنی که در محل کار مورد آزار و اذیت همکار مرد و یا صاحبکار خود قرار میگیرد و بخاطر حفظ آبرو و یا احتیاج سکوت میکند چطور؟ عاملان کشتار جوانان چگونه می‌توانند روز زن را به مادران خاوران ، مادران پارک لاله، مادران آبان ۹۸, و یا مادران داغدار هواپیمای اوکراینی تبریک بگویند؟ آیا اینان زنان ایران زمین نیستند؟ با چه زبانی میخواهند روز زن را به مادران زنانی که در خانواده مورد انواع و اقسام خشونت خانگی قرار گرفته اند ، از کتک و محدودیت و  تهدید تا اسید پاشی و سربریدن با داس و قمه، مادران مونا حیدری، رومینا اشرفی، ریحانه عامری، مریم قربانی، مرضیه ابراهیمی و...بسیار دختران و زنان دیگر تبریک بگویند ، در حالیکه جگرگوشه هایشان قربانی خشونت حاکمیت همین مردسالاران دینی قرار گرفته اند. آن کودک همسری که سبعانه از دنیای کودکیش جدا شده و بخاطر فقر خانواده فروخته شده و در دوازده یا چهارده سالگی خود مادر کودکی گشته است، روز زن و روز مادر برای او چه معنایی دارد؟ بجز درد و رنج زن بودن چه نصیبی از قوانین زن ستیزانه مذهبی  برده است؟ اینها زنانی هستند که در هر برهه از زمان داغی بر داغ آنها افزوده شده است ، و مطمئنا الگوی هیچ ‌یک فاطمه نیست! زنی که بخاطر تسلیم بودنش در مقابل مردسالاری و خانه نشین بودن با نام عفاف و پاکدامنی مقدس گشته است. او نه در میدانی بر علیه ظلم و بیداد جنگیده و نه در محیط خانواده از حق زنی دفاع کرده است ، پس نمی تواند الگوی یک زن مبارز باشد. الگوی زنان ما در ایران، آن زن بلوچ است که بخاطر تامین آب فرزندانش تن فروشی کرد، الگوی ما مادر ستار بهشتی هاست، الگوی ما مادران داغدار و دادخواه است، الگوی ما زنان مبارز زندانی است که بخاطر آزادی بیان و عقیده و طرفداری از حقوق بشر محبوس و تحت شکنجه و در دادگاههای ناعادلانه و غیر صالح،  حکمهای سنگین گرفته اند. زنانی مانند نرگس محمدی، نسرین ستوده، نیلوفر بیانی، زینب جلالیان، یاسمن آریانی، صبا کرد افشاری، سهیلا حجاب و هزاران زن دیگر که فریاد خاموش زنان ایرانی هستند. الگوی ما زنان و دخترانی است که در دهه سیاه شصت بدست جلادان خمینی اعدام شدند.

 فاطمه تنها و تنها الگوی زنان سرکوبگر و بازجو شکنجه گران جمهوری اسلامی است. فاطمه الگوی زنان گشت ارشاد است که بخاطر تارمو و یا خنده دختران آنان را کتک زده و با خشونت سوار ون میکنند. فاطمه الگوی پرستوهای جمهوری اسلامی است که در خارج از کشور فعالان سیاسی را به دام انداخته و آنان را تسلیم خون آشامان حکومت اسلامی میکنند. فاطمه الگوی زنانی است که بخاطر خوش رقصی برای مسؤلان نظام، پستی گرفته اند و حسابهای بانکی پر و پیمان دارند، و نیز الگوی زنان نماینده انتصابی است که در مجلس فرمایشی اسلامی به لوایح ضد زن رای مثبت داده اند. لوایحی همچون حذف غربالگری برای زنان باردار به بهای زجر خانواده‌ها از معلولیت طفل بخاطر افزایش جمعیت به سفارش رهبر شیفته قدرت علی خامنه ای، و یا لایحه حذف خشونت علیه زنان که برای پاک کردن صورت مسأله به طرح صیانت و کرامت بانوان تبدیل شد، طرحی که در نهایت با بیش از یک دهه معلق بودن و پس از حذف ۴۱ ماده از ۹۲ ماده آن، همچنان بدلیل مغایرت با شرع و قانون اساسی مورد تآیید شورای سرسپرده نگهبان قرار نگرفته است. نمونه ای از همراهی زنان ضد زن با سیستم مردسالار خانم فاطمه آلیاست، نماینده تهران و عضو فراکسیون زنان در مجلس نهم که عنوان کرده : "خلاء قانونی در بحث ممانعت از اعمال خشونت علیه زنان در کشور نداریم." https://www.google.com/amp/s/www.asriran.com/fa/amp/news/368423

ندیدن خشونت علیه دختران و زنان در جامعه و انکار آن توسط عاملان و آمران خشونت، فقط بدلیل این است که خشونت در ذات و ماهیت دین اسلام و غیر قابل تفکیک از آن است ، بنابراین مغایرتی با اعتقادات اسلامی ندارد. هرکسی هم که به این خشونت اذعان کند و مصادیق آن را در جامعه برشمارد سرکوب می شود. اما در مقابل این مرتجعین که تلاش میکنند زن را در پستوی خانه نگهدارند،  سالیان سال است که زنان در میدانهای نبرد وجود و هویت خود را به اثبات رسانده اند. الگوی ما همین  زنان و مردان آگاه و آزاده است که به بهای جانشان تا تحقق برابری و آزادی بر مبنای اعلامیه جهانی حقوق بشر، دست از نبرد بر علیه توتالیتاریسم دینی نخواهند کشید.

گرامی باد مبارزات زنان برعلیه مردسالاری و نابرابری در عرصه‌های  خانواده، جامعه و بین الملل!


ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره صد و دو منتشر شد

  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر