۱۴۰۱ آبان ۸, یکشنبه

گزارش سحر صامت از تظاهرات علیه نسل کشی هزاره در شهر گوتنب



 

حملات اخیر هدفمند گروه طالبان علیه قوم هزاره در افغانستان به خصوص در غرب پایتخت در این اواخر نشان می دهد,  مردم هزاره قربانی خشونت های مداوم و سازمان یافته اند. پس از وقوع رویداد حادثه دشت برچی, محلی که دانش آموزان دختر پس از یک سال حصر خانگی و با وجود مسدود شدن درهای مکاتب ( مدارس) به صورت سیستماتیک از سوی طالبان, بازهم برای اشتراک در کنکور به آموزشگاه کاج رفته بودند و قربانی حملات از پیش طراحی شده طالبان شدند. ویدیو ها و عکس های منتشر شده از این حادثه بجا ماند و کدر فضای مجازی بازنشر شد, سند عمق بی رحمی جنگ جاری در این مرز و بوم است. در پی حادثه انفجار در آموزشگاه کاج  تظاهرات و تجمع هایی در بیش از ۹۱ شهر جهان همزمان در تاریخ ۸ ام اکتبر برپا شد. مردم به خصوص قوم هزاره این کنش های سیاسی را  نسل کشی علیه قوم هزاره  خواهده, همچنان  خواهان به رسمیت شناخته شدن این حرکت سیاسی طالبان توسط جامعه جهانی شدند. هشتگ نسل کشی هزاره ها را متوقف کنید در دنیای بازخورد فراوانی داشت, توفان توییتری برپا شد  و همچنان معترضین با به دست گرفتن پلاکارد ها با همین هشتگ در تجمع ها اشتراک  کرده و برای مردم هزاره در افغانستان دادخواهی کردند. شهر گوتنبرگ نیز مانند ۹۱ شهر دیگر جهان همزمان شاهد تظاهرات و شنیدن صدای فریاد های مردم برای دادخواهی و به رسمیت شناخته شدن این جنایت قومی در افغانستان بود. برگزار کنندگان تظاهرات گوتنبرگ برای دو هدف این تجمع را برپا کردند.

یک) به رسمیت شناخته شدن نسل کشی مردم هزاره و توقف آن

دو) دادخواهی برای حقوق زنان اسیر در بند طالبان

 

رئوف سرخوش یکتن از خوانندگان مشهور هزاره در این گردهمایی اشتراک کرده و پیام خود را اینگونه برای همدلی و همبستگی به گوش حاضرین این تجمع رساند.


با افتخار می گویم که  امروز شما مردم دانا از تمام اقوام افغانستان, از پشتون تا تاجیک, ترکمن, بلوچ و ایماق با مردم هزاره همصدا شده و شعار نسل کشی هزاره ها را متوقف کنید را سر می دهند. خواهشم از نسل جوان در سراسر جهان این است که درس بخوانید,  تاریخ را به فرزندانتان آموزش دهید و با هشتگ نسل کشی هزاره ها را متوقف کنید در توییتر از سیاستمداران جهان بخواهید تا نسل کشی هزاره ها را به رسمیت بشناسند.

صامت: تشکر که دعوت مرا برای مصاحبه پذیرفتید. سخنان بسیار مفیدی را ارائه دادید.  پیامتان برای مردم افغانستان چه در داخل و چه در خارج از کشور چیست؟

سرخوش: پیامم به مردم ایجاد اتحاد بیشتر, احترام به یکدیگر و همدیگر پذیری, رشد آگاهی و دانایی است. من خیلی دوست دارم تا مردم یک بار دیگر همدیگر را در آغوش بگیرند و هیچ وقت منتظر ایجاد همبستگی توسط کدام رهبر یا کشور های خارجی نباشند و خودشان سرنوشت خود را به دست بگیرند.

صامت: به نظر شما نقش هنرمندان برای آزادی یک کشور, آزادی حقوق زنان و برابری جنسیتی در جامعه چگونه است؟

سرخوش: نقش هنرمندان در این زمینه خیلی موثر است. این هنرمندان اند که می توانند توسط هنر خود مردم را به همبستگی دعوت کنند.

صامت: آیا شما به عنوان یک آوازخوان در این شرایط کدام, به خصوص برای مردم هزاره مان که اینگونه هدفمندانه توسط گروه تروریستی طالبان نسل کشی می شوند کار جدیدی را برای ایجاد همبستگی روی دست دارید؟ در حال حاضر روی یک قطعه آهنگ کار میکنم و آن را تقدیم میکنم به مردم رنج دیده کشورم. من خیلی خوشحالم که پرچم داران آزادی من اینبار زنان اند.

فاطمه یکتن از برگزار کنندگان تظاهرات گوتنبرگ

ما امروز همه از گروه های مختلف با طرز تفکر های سیاسی مختلف اینجا گرد هم آمده ایم تا صدای قربانیان حادثه ی اخیر باشیم. ما با دو هدف این تجمع را برگزار کردیم. یک دفاع از حقوق شهروندی مردم هزاره و اعتراض به آنچه که بر مردم هزاره در افغانستان به صورت سازماندهی شده می گذارد. همچنان به رسمیت شناخته شدن نسل کشی مردم هزاره توسط جهانیان. دو اعتراض به پایمال شدن حقوق زنان در افغانستان توسط طالبان.

صامت: واضح است که امروز مردم هزاره ما به صورت سیستماتیک مورد هدف قرار میگیرند و من هم به نوبه خود از طریق همین تریبون به بازماندگان قربانیان این حملات غیر انسانی تسلیت عرض کرده و با این عزیزان ابراز همدردی می کنم.  شما به نکته خوبی اشاره کردید. بیش از یک سال می شود که حقوق زنان توسط طالبان و شریعت  اسلامی پایمال و نقض شده است. زنان به خصوص قشر تحصیل کرده در حصر خانگی بسر می برند و حضورشان در جامعه محو شده است. چه پیامی و چه گفته ای برای دختران داخل افغانستان و مردم در بیرون از افغانستان دارید؟

 

فاطمه: بیش از یک سال است که حقوق زنان در افغانستان بیشتر از پیش و فشرده تر از گذشته پایمال شده است. تحصیل که حق مسلم شان است ازشان گرفته شده است. پیام من برای دختران در افغانستان اینست که هیچ وقت از مبارزه برای تحصیل دست برندارید. همچنان هیچگاه در مقابل ظلم سکوت نکنند.

صامت: پیامتان برای افغان های مقیم اروپا, جایی که آزادی بیان و دموکراسی حرف اول را می زند چیست؟

فاطمه: به زنان و دختران در اروپا و یا حتی خارج از افغانستان می گویم, کوشش کنید صدای زنان و دختران در داخل افغانستان شوید و این صدا را به گوش جهانیان برسانید.

 

ماریا یوسفزی؛ فعال حقوق زنان با اشتراک در این گردهمایی گفت:من و تک تک آنهایی که امروز در این تجمع اشتراک کردیم برای تقبیح جنایتیست که علیه مردم هزاره مان صورت گرفته است. این جنایت سیاسی و عمل وحشیانه طالبان نابخشودنیست و ما خواهان توقف نسل کشی مردم هزاره هستیم. گروهی که امروز به زور و بدون  حق انتخاب ملت بر مردم افغانستان حکومت می کنند. این گروه حقوق تمام اقوام افغانستان به خصوص قوم هزاره و همچنان حقوق زنان و کودکان را نیز پایمال می کنند. ما با حضور خود در این گردهمایی ها و حرکات اعتراضی همبستگی خود را با مردم هزاره اعلام میکنیم. وی افزود پس از ابراز تسلیت به بازماندگان قربانیان حادثه آموزشگاه کاج می خواهم بگویم, دختران قربانی در رویداد اخیر مبارزین علیه جهل و نادانی بودند. می خواهم یادآور شوم که نسل جوان مردم هزاره ما افتخار آفرین و مدال آوران افغانستان در عرصه های گوناگون بوده

و هستند. قوم هزاره همیشه برای فرا آموختن دانش در سختترین شرایط تلاش کرده اند.

صامت: تعدادی از مردم افغانستان چه در داخل و چه در خارج معتقد اند که ایجاد چنین تجمع هایی دردی را دوا نمی کند و کدام بازخورد سیاسی اجتماعی ندارد. چه پیامی برای این دسته از مردم دارید؟ همین که امروز در بیش از ۹۰ شهر جهان همه برای دادخواهی فریاد می زنیم و صدای مردم می شویم, به خودی خود نشان می دهد که این حرکت فاقد از تاثیر نیستند. همین اعتراضات مردمی باعث شد تا جهان طالبان را به رسمیت نشناسد. ما نیاز به اتحاد داریم تا قدرت فریاد هایمان بیشتر شود و باعث شود تا سیاستمداران جهان پنبه ها را از گوش خود در آورده و با شنیدن صدایمان پاسخگو باشند.

 

 صامت: آقای کمال ناطقی لطفا در مورد فعالیت های خود و دلیل اشتراکتان در این تظاهرات را بیان کنید.

من احمد کمال ناطقی هستم مسئول خبرگزاری رصد و عضو شبکه تحلیلگران بلاق. فعالیت من در راستای حقوق بشر به خصوص حقوق اقلیت ها و نظارت از نسل کشی که در افغانستان جریان داشته و است. به همین سبب ما آرشیوی از نسل کشی مردم هزاره را دو روز پیش از این تجمع رونمایی کردیم. دلیل اشتراکم در تظاهرات امروز نیز این است که بتوانم یافته هایی که از طریق تحقیقات بدست آوردم را با حضار این تجمع درمیان بگذارم و همچنان صدای قربانیانی که حادثه اخیر در کابل جان های خود را از دست داده اند باشم.

صامت: پیامتان برای مردم افغانستان که بیرون از کشور زندگی میکنند و از آزادی بیان و دموکراسی برخوردار اند چیست؟

ناطقی: به نکته خوبی اشاره کردید؛ رسالت  کسانی که در خارج از افغانستان زندگی میکنند, با استفاده از فضای مسالمت آمیز و دموکراسی که در اینسوی آبها جریان دارد, در قدم اول باید به انسان ها در افغانستان فکر کنند و در قدم دوم تلاش کنند تا همین فضایی در داخل افغانستان جهاد شود. ما باید زمینه زندگی مسالمت آمیز در افغانستان را برای همه به خصوص کسانی که نسل کشی می شوند ایجاد کنیم. همچنان راه حلی برای رفع مشکلات و چالش های افغانستان پیدا کنیم.

 


ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره صد و هفت با یاد مهسا، نیکا و مهرشاد هایمان منتشر شد


http://rahaizanorg.blogspot.com/2022/10/rahaizan-shomareh-107-nika.html

 

 

  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر