۱۴۰۲ مهر ۸, شنبه

سخنرانی ديانا نامي در کنفرانس اقدام مشترک تشکل‌های مستقل زن

 

 جنبش انقلابی زن زندگی آزادی دستآوردها و چالش ها

 


دستاوردها و چالش‌های جنبش زن‌،‌ زندگی،‌ آزادی و شرایط کردستان

 

با درود خدمت شما عزيزان حاضر در سالن و انهايي كه از طريق اينترنت ما را ميشنوند. متشكرم از تيم سازماند هي اين كنفرانس اقدام مشترك كه اين افتخار را به من دادن تا در حضور شما باشم، البته انلاين، متاسفم نتواستم شخصا حضور يابم.

قبل از هر چيز، درود ميفرستم به تمام زنان و مردان و كودكاني كه با رشادت و جسارتي بي همتا در مقابل رژيم جنايتكار جمهوري اسلامي انقلاب كردند، مقاومت كردند، زنداني شدند، شكنجه شدند، مورد تجاوز قرار گرفتند، و اعدام شدند، اما تسليم نشدند. جسوراني كه پيام آنها به مردم در حين اعدامشان اين بود:

" بر مزارم قران نخوانيد، شادي كنيد، برقصيد…"

عزيزتران، يادتان منا و گراميست!

 

بر روي سنگ قبرش نوشتند: " ژينا، تو نامري، ناوت ئه بيته ره مز!"

" ژينا، تو نمي ميري، نام تو رمز خواهد شد!" 

و همينطور هم شد. نام ژينا- مهسا كليد واژه انقلاب شد؛ انقلابي با شعار " ژن، ژيان، ئزادي"، " زن، زندگي، آزادي" كه در دنيا تكرار شد و از بزرگ تا كوچك آنرا تكرار كردند. انقلابي كه مذهبي نيست و شروع رنسانس خاورميانه أست.

انقلابي كه ٥٧ شروع شد، انقلابي كه رژيم ديكتاتوري پهلوي را برچيد، انقلابي كه زنانش در تظاهرات صدهاهزاران نفرش در ٨ مارس عليه حجاب و جمهوري جنايتكار اسلامي شعار دادند: " ما انقلاب نكرديم، تا به عقب برگرديم!" انقلابي كه توسط غرب و ضدانقلاب اسلامي، توسط غرب و در جريان جنگ سرد، در هراس از قدرت گرفتن نيروهاي چپ، و با به قدرت رساندن اسلام سياسي، براي بيش از چهار دهه سركوب و خفه شد. سركوبي كه اولين قربانيانش اين تحجر اسلامي زنان و دختران بودند. حجاب اجباري، شلاق، سنگسار، زندان، شكنجه، تجاوز، ازدواج اجباري، ازدواج كودكان، قتلهاي ناموسي، اعدام، فقر، گرسنگي، بي خانماني، گورخوابي،اختلاس، جنگ داخلي و خارجي تنها گوشه اي از دستاوردهاي جمهوري جنايتكار اسلامي بوده و هست تا خود را سر پا نگاه دارد. جمهوري جنايتكار اسلامي با ٨ سال جنگ ايران و عراق و با شعار دفاع از ميهن و ناموس و در گرو كذاشتن جان و مال مردم زمان خريد، و با تحميل كردن بيش از در دهه جنگ در كردستان، كشتار و بيخانماني مردم، براي وخدش عمر خريد.

 به همين دليل انقلاب زن، زندگي، آزادي سر سازش با هيچ ستمگري،'چه شاه باشه، چه ملا' ندارد. اين انقلاب زنان، فقرا و زيردستان جامعه است. 

در ظرف اين چاك و سه سال، جمهوري جنايتكار اسلامي از هيچ جنايتي عليه مردم ايران، دريغ نكرد. تضاد طبقاتي، آپارتايد جنسي، تبعيض ملي و مذهبي و سركوب اقليتهاي ملي و مذهبي و را در اولويت كار خود قرار داد. اختلاس و در فقر نگه داشتن مردم ايران از يكطرف، و از طرف ديگر صدور و انتقال ثروت و منابع طبيعي آن جهت ارتقا تروريسم جهاني و صرف جنگهاي نيابتي، از كارنامه جنايات رژيم اسلامي است. 

در كردستان، اوضاع فرق داشت، انقلاب ادامه داشت، مردم كردستان را بصورتي آزاد و برابر از طريق شوراها، اداره ميكردند. قدرت در دست مردم بود آزادي وسيعي برقرار بود. اگرچه جمهوري جنايتكار اسلامي، كردستان را محاصره اقتصادي كرد، اما بدليل هم مرز بودن با ديگر بخشهاي كردستان در عراق و تركيه، به مردم مواد خوراكي و دارويي و بهداشتي ميرسيد. ما آزادي را چشيده بوديم و به كمتر راضي نبوديم. در جريان رفراندم مشهور، كردستان يكصدا به جمهوري اسلامي "نه" گفت و رفراندم را تحريم كرد.

كردستان، "موزه آزادي" لقب گرفته بود و مردم، بخصوص فعالين سياسي به كردستان سفر ميكردند.

جمهوري جنايتكار اسلامي اين شرايط در كردستان را تحمل نكرد و در مقابل به كردستان اتمام حجت داد. خميني فرمان حمله نظامي به كردستان را صادر كرد و خطاب به ارتش گفت: "از طريق زمين و هوا و دريا ( توجه داشته باشيد كه كردستان- ايران مرز دريائي ندارد) به كردستان حمله كنيد و آنرا سركوب كنيد. رئيس جمهور وقت، ابولحسن بني صدر، در سخنراني مشهور خود خطاب به ارتش و سپاه گفت: "بند پوتين هايتان را محكم كنيد تا غائله ي كردستان را خاموش كنيد، از پا در نياوريد."

آنها گفتند، كردها جدايي طلب هستند، وابسطه به عراق هستند، سني هستند، آدمكش و آدمخوار هستند و بسيار عليه كردها پروپاگاندا كردند. بدينصورت حس ناسيوناليسم ايراني و مذهبي مردم ايران را عليه كردستان قوي كردند و بسيجي عمومي عليه كردستان براه انداختند.

در كردستان نيروهاي پيشمرك سازمان يافتند. بسيار مردان جوان در تيمهاي مسلح براي دفاع از جان و مال خود و خانواده شان اسلحه برداشه و در مقابل نيروهاي تا دندان مسلح جمهوري جنايتكار اسلامي برخواستند. زنان نيز در اين جنبش مقاومت بطور وسيعي شركت كردند و در اكيپ هاي امداد و پزشكي سازمان يافتند. در مجموع جنگ چند ماه طول كشيد و جمهوري جنايتكار اسلامي موفق به اشغال شهرهاي كردستان شد. همزمان و همچون اعدامهاي دهه شصت، زنان و مردان بسياري را اعدام نمود و حكومت نظامي ايجاد كرد. در اين سالها جنبش سياسي و نظامي در كردستان ادامه داشت و من نيز در اين جنبش، براي ١٢ سال، پيشمرگ شدم. اشاره كنم كه در آن هنگام بود كه با مينو همتي عزيز در صف پيشمرگان، آشنا شدم.

با توجه به اين مختصر تاريخي كه بازگو كردم، جنبش زن، زندگي، آزادي در كردستانبه همراه ديگر نقاط ايران، قدرت عظيمي يافت. اين جنبش خواهان عدالت، آزادي و برابري أست. اين جنبش، جمهوري جنايتكار اسلامي و اسلام سياسي را به مصاف ميكشد. مردم در كردستان، شركتي قدرتمند و فعال داشتند.

عليرغم تلاش براي سركوب  جنبش انقلابي زن، زندگي، آزادي از طرف جمهوري ضد انقلاب اسلامي و سنگ اندازي و تلاش براي به بيراهه بردن اين جنبش از طرف ارتجاع در  خارج از ايران، در اين دوره در سراسر ايران يكپارچگي عليه جمهوري جنايتكار اسلامي نگاه داشته شد، زنان، جوانان، كارگران، دانشجويان، محصلين، معلمان، بازنشستگان، همه و همه براي بر انداختن جمهوري جنايتكار اسلامي متفق النظر بودند و هر كدام نقش عظيمي در اين جنبش انقلابي ايفا كردند چون منافع مشتركي هم داشتند و كردستان همراه ديگر شهرها و استانهاي ايران سنگ مقاومت بودند.

جمهوري جنايتكار ايران، در ظرف چهل و سه سال عمر ننگينش، تلاش كرد تا سرنوشت مردم آزاديخواه و يرابري طلب كردستان را از جنبش آزاديخواهي سراسري ايران جدا سازد، تلاش كرد كردستان را ميليتاريزه كند و جنگ به كردستان تحميل كند وحتي به اپوزسيون ايران در اقليم كردستان حمله كند، اينبار نيز اين تلاش و توطئه مفتضحانه را كرد اما در مقابل عزم راسخ و اراده آهنين مردم آگاه ايران، عقب رانده شد.

از طرف ديگر، ناسيونالسيم كرد تلاش كرد تا جامه ملي و قومي به اين جنبش بپوشاند و سرنوشت ملت كرد را از ديگر مال ايران جدا سازد، اما با هوشياري مردم اين توطئه شكست خورد و مردم كردستان خود را هم سرنوشت و همسنگر مردم ايران دانستند.

 از سويي ديگر شكست ائتلاف نافرجام سلطنت طلبان و احزاب ناسيوناليست كرد و افراد ديگر را كه پشت به غرب بسته بودند تا رژيم چنج كند و آنها را به قدرت بنشاند را به نام شكست مردم كردستان قلمداد كند. ذهي خيال خام!

 

من معتقدم كه زيبايي ايران به كثيرالمله بودن ان است، اما اين زيبايي وقتي دوام خواهد آورد كه در آن تبعيض و نابرابري و سركوب نباشد و حق انساني و برابر ملل مختلف برسميت شناخته شود.

 

انقلاب زن، زندگي، آزادي، افقي مشترك و اتحادي سراسري براي سرنگوني جمهوري اسلامي و قدرت شورايي، مي طلبد. كردستان يكي از اين سنگرهاي مهم جنبش آزاديخواهي و برابري طلب در ايران است و اين سنگر نياز به تقويت دارد، نياز به تحكيم و نياز به رهبري زنان و همبستگي عميق و محكم مردان و بخصوص گارگران دارد. 

 

نقلاب جاده اي صاف و هموار نسيت و پستي و بلنديهاي بسيار دارد تا به هدف برسد. اگرچه در اين شرايط كنوني و فشار سرگوب جمهوري نگريس اسلامي جنبش انقلابي زن، زندگي، آزادي آرامتر  شده أست لذا اين جنبش سر باز ايستادن ندارد. 

اين انقلاب به كمتر از سرنگوني جمهوري جنايتكار اسلامي، توسط خود مردم ايران، رضايت نمي دهد.

 

جمهوري اسلامي بر روي قله آتشفشاني نشسته است كه هر ان ممكن است منفجر شود. آن روز دور نيست.

زنده باد انقلاب!

ژن، ژيان، ئازادي

زن، زندگي، آزادي



ماهنامه شماره یکصد و شانزده رهائی زن در حمایت از جنبش زن زندگی آزادی و سالگرد # ژینا_امینی


  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر