۱۴۰۱ بهمن ۱۱, سه‌شنبه

آیا زنان بلوچ به جنبش زنانه نیاز دارند؟

زن بلوچ و فرهنگ مردسالار، همیشه دو مسئله جدایی‌ناپذیر بوده‌اند، ناامیدی، تحقیر، نامرئی‌بودن، جدی گرفته‌نشدن، تهمت‌خوردن، به‌اسم‌ناموس‌حذف‌شدن، دویدن و دویدن و دویدن برای گرفتن آن چیزی که حق‌مان است، برا.ی ما بسیار آشناست، ما، زنان امروزی بلوچ، سعی در بازسازی تصویر زن نیمه‌روشن‌ در ‌سایه ‌سنت-مذهب-مرد قرار گرفته داریم، ما به آزادی بیان می‌پردازیم، بزرگ‌ترین انقلاب را در ذهن‌مان داریم، در بدن‌های‌مان، آن را به خانه می‌آوریم، به خانواده و در نهایت جامعه، ما از حاشیه به متن می‌آییم تا بتوانیم هم‌چون مردان از زندگی و شادی سهم برابر داشته باشیم.

 

مسئله تبعیض و رهایی زن بلوچ، به شکل‌ی که در رسانه‌های داخل و خارج ایران، هر چند اندک، گزارش می‌شود،  به عنوان یک حقیقت تلقی شده‌است، ما از رسانه‌ها، به عنوان یکی از ابزارهای قدرت، انتظار داریم که در نشان‌دادن نگرش‌ها، تعهدات حساس به جنسیت، نیازها و اولویت‌های زنان اثنیک به‌حاشیه‌کشانده‌شده، تبعیض قائل نشود، جنبه مهم‌ی از خشونت، که ما، زنان بلوچ را آزار می‌دهد، بازنمایی کلیشه‌های غالب می‌باشد.

در واقعیت اجتماعی جامعه امروزی بلوچستان، زنان می‌توانند خود را به فعلیت برسانند، زن بلوچ باید به عنوان زن آزاد، بدون توجه به نقش همسر، مادر، خواهر، مشارکت فعال در حوزه اجتماعی و خودمختار داشته باشد.

تحلیل گفتمان انتقادی، زبان را در خدمت عدم تعادل قدرت در جامعه می‌داند. زبان، نه تنها برحسب ویژگی‌های ذاتا مردانه، به عنوان یک عامل مهم برای به حاشیه راندن افراد و‌ گروه‌های خاص استفاده می‌شود.

به گفته نوال سعداوی، فمنیست عرب، ظلم به زنان، مربوط به شرق یا غرب، اسلام یا سایر ادیان نیست، بلکه ناشی از یک نظام مردسالارانه کلاسیک و در عین‌حال رایج در جامعه بشری است.

در بلوچستان، هنجارها، ارزش‌های مردسالارانه، هم‌چنان در خانه، مدارس، مساجد، مکتب‌های دینی، و محل‌های کار بیداد می‌کند، زنان هنوز تحت بردگی سیستم مردسالاری و ستم و خیانت واژگان هستند، نه به‌خاطر عضوی از جامعه اسلامی-بلوچی، بلکه به دلیل نظام طبقاتی مردسالار که هزاران سال بر جهان تسلط داشته است.

 

ایجاد جنبش زنان بلوچ، که به زبان بلوچی “بلوچ زالبولانی زٍرُمبِش” می‌باشد، به این معنی است که زنان برای دموکراسی، پیش‌رفت و سوسیالیسم، می‌توانند هر زن را به سطحی از دانش برسانند که یک جنبش توده‌ای واقعی شکل بگیرد. تنها، ما، زنان می‌توانیم با مبارزات خود، یک زن بلوچ بیافرینیم که هم، اصیل زندگی کند، هم، در سنت‌های فرهنگی جامعه حضور به‌هم برساند و در عین حال پیشرفت و تفکر مدرن را نیز داشته باشد!

 

منبع از اینستگرام جوانان انقلابی محلات مریوان



ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره صد و نهم 
- سقف و کتاب و گندم - قدرت به دست مردم‎‎
http://rahaizanorg.blogspot.com/2023/01/rahaizan-shomareh-109.html

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر