۱۴۰۱ بهمن ۱۱, سه‌شنبه

حق تحصیل زنان




ستون آزاد

مبارزه برای تحقق رویاها؛ طالبان نمی‌تواند مانع علاقه‌ی تحصیل زنان افغانستان شود

پس از فرمان طالبان در دسمبر ۲۰۲۲ مبنی بر ممنوعیت حضور زنان در دانشگاه‌ها، مردم افغانستان نشان داده‌اند که در برابر این بی‌عدالتی کوتاه نمی‌آیند. دانشجویان متشکل از دختران شجاع افغانستان با برگزاری کمپین در برابر تصمیم اخیر طالبان مقاومت کردند؛ اما با خشونت، دستگیری یا بدتر از آن از سوی این گروه مواجه شدند. در این کمپین مردان حامی تحصیل زنان از جمله استادان دانشگاه‌ها با لغو امتحانات، همبستگی خود را با زنان افغانستان نشان داده‌اند.


 

طالبان تلاش می‌کند تا حقوق دختران و زنان افغانستان را زیر پا کنند؛ اما بعید به‌ نظر می‌رسد که این گروه به هدف نهایی خود دست یابد. دختران و زنان افغانستان در سال‌های قبل از به قدرت رسیدن طالبان تا سال ۲۰۲۱ از حق تحصیل برخوردار بودند و اکنون تهدید یا مجازات زندان [آن‌ها را] متوقف نمی‌تواند. آن‌ها آزادی را تجربه کرده و هیچ جایگزین را هم نمی‌پذیرند.

 

پیش از این سازمان‌های غیر دولتی یا موسساتی که کمک‌های مواد غذایی و بهداشتی را برای مردم توزیع می‌کنند، به طالبان هشدار داده بودند که در صورت کارمندان زن این سازمان‌ها شامل تعزیرات تازه این گروه باشند، جز خروج از افغانستان چاره‌ای دیگر نخواهند داشت؛ پیامی که با سفر آمنه محمد، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد [به کابل] تقویت شد.

 

اما راه دیگر برای ایجاد تغییر در رژیم طالبان، زیر فشار قرار دادن این گروه و تطبیق بالقوه قوانین بین‌المللی است. رفتار وحشیانه و غیرانسانی طالبان با زنان و دختران افغانستان مستلزم تحقیق از سوی یک دادگاه بین‌المللی است. این رژیم به وضوح کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به حقوق زنان و کودکان که افغانستان نیز عضو آن می‌باشد را نقض می‌کند.

 

هیچ کشور دیگر در جهان، زنان و دختران را از تحصیل منع نمی‌کند و هیچ کشور دیگری چنین قوانین سخت‌گیرانه و بی‌رحمانه برای آزار و اذیت جنسیتی تحت رهبری دولت ندارد.

 

من به‌عنوان نماینده ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای آموزش جهانی با تعداد زیادی از دانش‌آموزان افغانستان صحبت کرده‌ام و کلمات نمی‌توانند ناامیدی آن‌ها را نشان دهند. فقیرترین و آسیب‌پذیرترین کودکان جهان می‌دانند که اکنون سنگین‌ترین بار در مبارزه جهانی علیه یکی از بزرگترین بی‌عدالتی‌ها -که نقض حقوق دختران و زنان می‌باشد- را بر دوش می‌کشند.

 

دختران افغانستان از دسترسی به مکاتب محروم، از حضور در مکان‌های عمومی و از سفر بدون همراه مرد (محرم) منع شده‌ و مجبور شده‌اند که برقع بپوشند تا سراپای آن‌ها را بپوشاند.

 

مدتی است که دانشگاه‌ها به محل سرکوب تبدیل شده‌اند. پس از تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱، دانشگاه‌ها صنف‌های درسی و ورودی‌های تفکیک جنسیتی ایجاد کرده‌ و اعلام نموده‌اند که دانشجویان دختر فقط می‌توانند از سوی استادان زن یا مردان مسن تدریس شوند.

 

سپس، در اکتبر ۲۰۲۲، طالبان محدودیت‌های بیشتر را در مورد رشته‌های تحصیلی که زنان مجاز به تحصیل بودند، وضع کردند. [تحصیل دختران در رشته‌های] زراعت و مالداری، مهندسی، اقتصاد، روزنامه‌نگاری و کشاورزی ممنوع شد.

 

اما این تصمیم نشان می‌دهد که مقام‌های [گروه] طالبان در پشت محدودیت‌های تازه که علیه زنان وضع کرده، اختلاف نظر دارند. به‌عنوان مثال، سه ماه پیش هزاران دختر و زن اجازه‌ی شرکت در امتحانات ورودی دانشگاه را داشتند، اما با اتخاذ تصمیم تازه به ممنوعیت ثبت نام آن‌ها منجر شد. این احتمال نشان‌دهنده‌ی تنش بین رهبری مذهبی و وزارت آموزش است؛ وزارتی که ترجیح می‌دهد دختران را در صنف درس ببیند تا در خانه

J

ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره صد و نهم 
 سقف و کتاب و گندم - قدرت به دست مردم

http://rahaizanorg.blogspot.com/2023/01/rahaizan-shomareh-109.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر