۱۳۹۵ فروردین ۲۰, جمعه

گزارش آکسیون هشت مارس 2016- بروکسل، بلژیک - سعید محمدی


امسال هم مانند سالهای قبل فعالین حقوق زنان در ماه مارس به تکاپو افتادند تا گوشه ای از نابربابری و خشونتی که در حق زنان روا داشته می شود را به نمایش بگذارند. بروکسل، پایتخت بلژیک و اتحادیه ی اروپا، نیز صحنه ی رُخداد های مختلف و متنوع در هفته ی جاری بود. در یکی از مراسم های اصلی که در روز شنبه پنجم مارس برگزار شد فعالین سیاسی از گروه ها و کشورهای مختلف آکسیونی را برگزار کردند. مکان برگزاری این آکسیون "پلاس دو لا مونه" در مرکز شهر بروکسل بود. فعالین سازمان "رهایی زن" نیز از عوامل اصلی برگزاری این آکسیون بودند. از گروه های دیگر حاضر در آکسیون می توان "سازمان زنان 8 مارس ایران و افغانستان" را نام برد.

در طول برگزری برنامه افراد مختلف به پخش بیانیه به زبان های انگلیسی، فرانسوی و هلندی مشغول بودند. شعار هایی نیز به زبان های مختلف سر داده می شد. هدف اکثر شعار ها اشاره به ضدیت جنبش زنان با کلیت نظام سرمایه داری و دولت های ناقض حقوق زنان بود.

عکس های زیادی بر روی زمین قرار داده شده بود که نظر رهگذران را به خود جلب می کرد. در کنار هر عکس نوشته ای بود که به زبان انگلیسی یا فرانسوی توضیحی درباره ی عکس به افراد ارائه می کرد. بسیاری از رهگذران از این تصاویر فیلم وعکس می گرفتند که خود نشان از علاقه مندی آنان به شناخت مصادیق مختلف خشونت علیه زنان و روشنگری در این باره بود.

در پایان هم بیانیه های مختلفی، اکثراً به زبان فرانسوی، قرائت شد. برنامه ها با پخش موسیقی های انقلابی پی گیری شد و در ساعت 14 به کار خود پایان داد. پس از این آکسیون، زنان شرکت کننده به سمت ایستگاه قطار "بروکسل میدی" (زوید) رفتند تا در آنجا هم در یک راهپیمایی شرکت کنند. این راهپیمایی تنها مختص زنان بود و در ساعت 17 به کار خود پایان داد.

سازمان رهایی زن- بلژیک
5 مارس 2016


ماهنامه رهایی زن سری سوم شماره چهل و چهارم




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر