۱۴۰۰ مهر ۸, پنجشنبه

تراژدی کرونا در ایران


پروانه عظیمی

بیش از ۱۹ ماه است که از شیوع بیماری کرونا در جهان میگذرد. در شرایط کنونی بحرانی گسترده و عمیق ، زندگی اجتماعی ، اقتصادی  و سیاسی دنیا و ایران را تحت تاثیر قرا داده است که مانند همه بحرانهای دیگر ، مصائب و نواقص نظم حاکم را به خوبی


نمایان کرده و میکند.

شیوع کرونا ، یکی از کشنده ترین پاندمی های تاریخ بشر، بر حیات سر تا سر فاقد امنیت مردم و بویژه میلیونها تن از خانواده های کارگر و زحمتکش ، بحران دیگری را تحمیل کرده، به ستمدیدگان که بدون وجود ویروس کرونا نیز ، کمرشان در زیر بار مشکلات اقتصادی ناشی از حاکمیت جمهوری اسلامی خم شده است. طبق گفته های مقامات کشوری ، بیش از یک میلیون نفر در این مدت بیکار شده اند و کسی به فکر معیشت این بیکار شدگان نیست.

بر اساس امار اعلام شده از سوی مراجع رسمی در ایران تا کنون حداقل ۱۰۶ هزار تن در اثر ابتلا به کرونا در ایران جان باخته اند و نزدیک به ۵میلیون نفر به ان مبتلا شده اند. اکنون بیش از ۳۵۹ شهر در ایران از نظر میزان گستردگی ویروس کرونا ، در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر نارنجی و ۳۰ شهر نیز در شرایط زرد قرار دارند. البته این امر دردناک ،هنوز به هیچ وجه عمق فاجعه ای که گریبانگیر توده های تحت ستم کشور ما شده را بیان نمیکند، چرا که دست سازِ  امار سازان رژیم جمهوری اسلامی بوده و با واقعیت انطباق ندارد.

سازمان بهداشت جهانی نسبت به گستردگی شیوع کوئید-۱۹ در ایران و تاثیر آن بر زندگی و وضعیت مردم ابراز نگرانی کرده و گفته فقط ۱۷ میلیون نفر( ۱۳ درصد )از جمعیت کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده ، در حالی که تنها ۷میلیون نفر دوز دوم واکسن را زده اند.

با توجه به جمعیت بالای ۸۰ میلیونی کشور ، جهت واکسینه کردن افراد بالی ۱۵ سال که دو سوم جمعیت را تشکیل میدهند، نیاز به واکسینه کردن حداقل ۶۰ میلیون نفر وجود دارد .با توجه  به میانگین زمان واکسیناسیون که حدود ۷۵ هزار دوز در روز است، در بهترین حالت ممکن ،بیش از ۱۰۰۰ روز یا به عبارت دیگر ۳ سال زمان لازم است تا دو سوم جمعیت کشور بطور کامل واکسینه شوند.

رکورد رسمی درگذشتگان کرونا در ایران از مرز ۷۰۹ نفر در یک شبانه روز گذشته و هر روز رو به افزایش است . به گفته رییس مرکز ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: ”روش و اقداماتی که انجام میدهیم ، اصلاً درست نیست. در این شرایط ممکن است مرگهایمان چهار رقمی هم بشود.”

امروز دیگر این امر به هیچکس پوشیده نیست که مقامات رژیم کوشیده اند تا در مقابل خشم و نفرت به حق مردم ،در قبال شرایط مرگباری که نظام حاکم سرمایه داری جمهوری اسلامی برای ملت تحت ستم ایران بوجود آورده ، به سیاست”  پنهان کاری” روی آورند تا نقش ضد مردمی خود در افزایش تصاعدی بار ویرانگر شیوع این ویروس ، بر گردهٔ توده های محروم جامعه ما را در انظار بپوشانند.

درحالی که چگونگی انتشار و شیوع و بررسی کرونا در جامعهٔ تحت سلطهٔ ما ، ایینهٔ تمام نمایی است که نقش ویرانگر این نظام و ماهیت تا مغز استخوان وابسته و ضد مردمی رژیم جمهوری اسلامی را در بستر یک فاجعه عمومی در مقابل همگان به نمایش میگذارد. نگاهی به اظهارات سران تبهکار جمهوری اسلامی از زمان انتشار اخبار مربوط به شیوع این ویروس و چگونگی مواجهه خامنه ای و گردانندگان نظام با آن ،نشان می دهد که چگونه در یک شرایط حساس و بحرانی ، حیات وهستی مردم ما، قربانی سودجویی گردانندگان نظام و سیستم مدیریت فاسد این رژیم بوده و می باشد، این در حالی است که در بسیاری از کشور های جهان با بکارگیری سیاست های لازم،  تلاش در واکسینه کردن ملت خود برای کنترل این پاندمی کرده اند.

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه ای به گزارشگر ویژه حق سلامت جسمی و روانی سازمان ملل متحد ، از قتلهای صورت گرفته بر اثر کرونا در ایران گزارش داده و نوشته:

مسئولیت این فاجعه بر عهده خامنه ای و نظام جمهوری اسلامی است. علی خامنه ای در ابتدای سال گذشته ، آمریکا را متهم به تولید ویروس کرونا کرد. او ده ماه بعد یعنی در اوج بحران کرونا، ورود واکسن های معتبر و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی به ایران را به خاطر ” امریکایی و انگلیسی” بودن این واکسن ها ممنوع کرد. این سیاست باعث شد واردات ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر که چند انجمن خیریه دنبال آن بودند ، منتفی شود و سیاستهای جمهوری اسلامی ،مردم را در سردرگمی و بی پناهی کامل قرار داده است. مسئولین کمبود واکسن را به تحریمهای اقتصادی نسبت میدهند،در حالیکه این امر واقعیت ندارد..

حکومت ایران حتی از دادن اطلاعات دقیق از آمار مبتلایان و کشته شدگان بیماری کرونا، به بهانه محرمانه بودن آمار ،خودداری کرده است و آمارهای رسمی اعلام شده چندین برابر کمتر از آمار واقعی است. نظام جمهوری اسلامی وشخصرهبر” با اتخاذ سیاستهای فریبکارانه و طی روندی عامدانه و اگاهانه ،مردم ایران را به سمت کشتار دسته جمعی سوق داده اند.”

کانون مدافعان حقوق بشر ، قتلهای صورت گرفته بر اثر کرونا در کشور ایران را فاجعه دانسته واز گزارشگر ویژه سلامت جسمی و روانی سازمان ملل متحد خواسته ، ضمن بررسی روند سرعت واکسیناسیون در ایران ، کیفیت واکسن هایی که ایران ادعای تولید ان را دارد را نیز مورد تحقیق قرار دهد. همچنین درخواست شده که نظام جمهوری اسلامی و در رأس انشخص رهبر ،خامنه ای را به دلیل نقش مستقیم و فعال او در کشتارمردم بر اثر کرونا و برقرار ی ممانعت های جدی درواردات واکسن به پاسخگویی وادار کند.


ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره نود و هشت منتشر شد

http://rahaizanorg.blogspot.com/2021/09/rahaizan-shomareh-98.html 





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر