۱۴۰۲ آذر ۹, پنجشنبه

گزارش آماری و تحلیلی از نقض حقوق بشر در ایران؛ از انقلاب ژینا (1401 ) تا کنون




با گذشت بیش از یکسال از جنبش انقلابی ژینا ( مهسا امینی)، اعتراضات ضدحکومتی دختران، زنان و جوانان ایرانی برای تغییر رژیم در ایران همچنان ادامه دارد. با توجه به گستردگی عمیق نقض حقوق بشر در ایران در جریان اعتراضات جنبش 1401، سازمان ملل را بر آن داشت تا در تاریخ 24 نوامبر 2022 در ژنو ، یک اجلاس ویژه شورای حقوق بشر برگزار کند. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در سخنان افتتاحیه خود در اجلاس ویژه به " بحران تمام عیار حقوق بشر"  در ایران اشاره کرد. آقای ترک خاطرنشان کرد: " زنان، جوانان، مردان، از سراسر جامعه ؛ دانشجویان، کارگران بخش‌های مختلف، ورزشکاران و هنرمندان برای تغییر فریاد می‌زنند. با شجاعتی باورنکردنی."( ohchr.org)

قطعنامه شورای حقوق بشر ملل متحد نگرانی عمیق خود را از جمله " در مورد اتهامات نقض فراگیر حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، شامل گزارش‌های مربوط به دستگیری و بازداشت خودسرانه زنان و دختران، ضرب و شتم و تجاوز جنسی به خاطر استفاده از حقوق انسانی و آزادی‌های اساسی شان ابراز کرد." این شورا در یک تصمیم تاریخی، قطعنامه‌ای را به منظور تشکیل " یک هیأت مستقل حقیقت یاب بین‌المللی" برای " بررسی کامل و مستقل موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران مرتبط با اعتراضات آغاز شده از ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ از جمله ابعاد جنسیتی آن" تصویب نمود.(ohchr.org)

کارنامه سیاه 45 ساله این نظام نشان میدهد که زنان اولین قربانیان خشونت حکومتی از سوی جمهوری اسلامی در ایران بوده و هستند.  با وجود اعمال خشونت های سازماندهی شده و سیستماتیک طی سالیان  گذشته، دیده شده است که درجریان اعتراضات یکسال اخیر شدت خشونت ها  علیه مردم به ویژه زنان و دختران افزایش یافته و خسارات و تلفات جبران ناپذیری به بار آورده است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که حکومت ایران ظرف ۴۵ سال گذشته دست‌کم ۱۶ اعتراض بزرگ مردمی را در ایران سرکوب کرده است. سرکوب‌هایی که با  کشته شدن حد اقل ۲,۴۰۰ نفر همراه بوده است. کشتار مردمی  که فقط برای پیگیری مطالبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود به خیابان آمده بودند. (iranopendata.org )

دو اعتراض بزرگ در سه سال اول پس از استقرار جمهوری اسلامی در ایران رخ داد. پنج اعتراض خونین در دهه ۱۳۷۰، دو مورد در دهه ۱۳۸۰ و شش اعتراض بزرگ از دهه ۱۳۹۰ تا اعتراض‌های سراسری سال ۱۴۰۱ پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی از جمله این اعتراضات هستند. بیشترین درصد آمار کشتار توسط جمهوری اسلامی، مربوط به دو اعتراض بزرگ آبان 98 با 1500 نفر کشته  و اعتراضات سراسری که با قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی در سال 1401 آغاز شد تا هزاران معترض بازداشت، صدها معترض از ناحیه چشم و سایر اعضای بدن مجروح و دست‌کم ۵۳۷ نفر، بر اساس مستندسازی سازمان‌های حقوق بشری کشته شده‌اند. گزارشگر مستقل حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در جدیدترین گزارش خود، حوادث بعد از کشته شدن مهسا ژینا امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد از اکتبر ۲۰۲۲ تا ژوئیه ۲۰۲۳ را بررسی کرده و گفته است که :" جمهوری اسلامی ایران همچنان به سرکوب معترضان و دستگیری غیرقانونی فعالان حقوق بشر ادامه می‌دهد و در سطح " نگران کننده‌ای"  مشغول اجرای احکام اعدام اس." (bbc.com)

آقای رحمان در ابتدای گزارش خود اشاره کرده است که: " طبق اطلاعات دریافتی تا روز ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۳، استفاده از نیروی مرگبار توسط نیروهای امنیتی به کشته شدن حداقل ۵۳۷ نفر از جمله حداقل ۶۸ کودک و ۴۸ زن منجر شد." او نوشت: " گزارشگر ویژه،  شواهد و شهادت‌هایی را در گزارش خود به شورای حقوق بشر تحویل داده که نشان می‌دهد خانم امینی با خشونت مضروب شده و در نتیجه شکنجه و بدرفتاری به دست پلیس اخلاق جان باخته است." او می‌گوید که نیروهای امنیتی، شامل انتظامی، سپاه پاسداران و بسیج در سرکوب خشن معترضان به طور گسترده از تفنگ ساچمه‌پران، سلاح تهاجمی و دستی استفاده کرده‌اند: " برای مثال ویدئوهای تایید شده نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی به طور عامدانه از فاصله نزدیک به معترضان غیرمسلح شلیک می‌کنند." او می‌گوید که به خصوص اقلیت‌های کرد و بلوچ در معرض این نوع خشونت بوده‌اند.

" تداوم خشونت علیه زنان و دختران، از جمله موارد قتل عمد، و همچنین خشونت جنسی و فیزیکی، نگران کننده است. برای گزارشگر ویژه تکان دهنده است که علیرغم درخواست‌های جامعه بین‌المللی، از جمله دستور کاری که به او داده شده، مقام‌های ایرانی حداقل هفت معترض را تا ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۳ پس از محاکمه‌های خودسرانه، صحرایی و ساختگی اعدام کرده‌اند که ناقض حق محاکمه و روند عادلانه است." او توصیه کرد که رهبر جمهوری اسلامی، دولت، قوه قضاییه و مجلس این کشور " مسئولیت کامل" مرگ خانم امینی را بپذیرند و گام‌هایی برای جبران آن بردارند. او اشاره می‌کند که علاوه بر هزاران نفری که در جریان اعتراضات دستگیر شدند، " حداقل ۵۷۶ فعال حقوق مدنی، از جمله معلمان و مدافعان از اتحادیه های کارگری و گروه‌های اقلیت دستگیر شده‌اند." او می‌گوید: " به نظر می‌رسد این بازداشت‌ها و حملات با هدف تنبیه و خاموش کردن مدافعان حقوق بشر و فعالان حقوق مدنی به خصوص در رابطه با حقوق زنان و کسانی که خواستار پاسخگویی برای مرگ خانم امینی هستند صورت می‌گیرد."( bbc.com)



از راست، محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد حسینی و محمد مهدی کرمی، از جمله کسانی بودند که در جریان اعتراض‌ها دستگیر و اعدام شدند.

آقای رحمان همچنین به " گزارش‌های نگران‌کننده از مسمومیت‌های مشکوک در مدارس دخترانه در سراسر" ایران اشاره کرد. او نسبت به زمان وقوع این حوادث که تنها چند هفته پس از اعتراضات سراسری آغاز شد، ابراز نگرانی کرد. او نوشت: " از روز ۳۰ نوامبر گذشته که اولین مورد در استان قم گزارش شد، ۷۸ حمله سمی هدفمند در بیش از صد مدرسه دخترانه در سراسر ایران گزارش شده است." او گفت که بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۱۳ هزار دانش‌آموز که اکثر آنها دختر بودند تحت درمان پزشکی قرار گرفتند. علائم شامل سرفه، مشکل تنفس، تپش قلب، سردرد، حالت تهوع، استفراغ و بی حسی در بازوها و پاها بود. او ابراز نگرانی جدی کرد که مقام‌ها دختران دانش آموز، والدین، آموزگاران، روزنامه‌نگاران و دیگران را در معرض آزار و اذیت و خشونت قرار داده‌اند - و کسانی را که خواستار پاسخگویی هستند و مقامات ایرانی را به همدستی یا عدم توقف مسمومیت‌ها متهم می‌کنند، ترسانده و دستگیر کرده‌اند.


قتل حکومتی آرمیتا دختر نوجوان 17 ساله ای که بر خلاف ادعاهای دروغین مقامات رژیم نه تنها از سلامت کامل برخوردار بوده بلکه ورزشکار هم بوده است، برگ دیگریست بر کارنامه سیاه و آکنده از جنایت این رژیم ضد زن و کودک کش. خبر دردناک جانباختن آرمیتای نوجوان که بخاطر تن ندادن به حجاب اجباری مورد حمله " حجاب بانان "  قرار گرفته بود، در شرایطی اعلام رسمی می شود که مقامات حکومتی برای زنان، مردان و کودکانی که توسط  رژیم اسرائیل در غزه قتل عام می شوند، اشک می ریزند و دم از حقوق بشر می زنند! حقوق بشری که بیش از چهار دهه  است توسط رژیم اسلامی حاکم بر ایران  با خشونتی بی سابقه پایمال شده است و حاصل سیاست های  ضد بشری آن بیش از دهها هزار کشته است.    

ماهیت این حکومت ، بحران آفرینی و جنایات ضد بشری است و از کشتار و شکنجه و خونریزی مردم بی سلاح ، روزانه نشخوار میکند تا به روزمرگی خود تدام بخشد. در چنین شرایطی وظیفه انسانی تمامی وجدان های بیدار و آزاداندیش است تا برای رسیدن به آزادی،  آگاهانه اقدام کند. برای دست یافتن به آزادی باید از موانع بسیاری گذشت که مهمترین آن، براندازی جمهوری اسلامی است. و آنروز دیر نیست..... اندکی صبر، سحر نزدیک است........

 

مریم مرادی

18 نوامبر 2023

 

 

References

https://iranopendata.org/pages/160-how-many-people-has-the-islamic-republic-killed-in-street-protests-so-far

https://www.ohchr.org/en/statements-and-speeches/2022/11/deteriorating-human-rights-situation-islamic-republic-iran

https://www.bbc.com/persian/articles/cl4rgllkvl5o

 

 

 

 


ماهنامه شماره یکصد و هجده رهائی زن - به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان، منتشر شد

 

 

 

 

  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر