۱۴۰۲ آذر ۹, پنجشنبه

روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان


https://rahaizantv.blogspot.com/2023/12/nasim-mohammadi-niov-25-gothenburg.html


۲۵ نوامبر، به عنوان روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنانInternational Day for the Elimination of Violence against Women نامیده شده است  .این روز با هدف تأکید  وترویج حقوق زنان و به منظور جلب توجه به خشونت‌هایی که بر زنان و دختران در سراسر جهان اعمال می‌شود وانواع تبعیض های وارده بر آنان ایجاد شده است.

انواع خشونت علیه زنان در جهان شامل خشونت فیزیکی، روانی، جنسی، اقتصادی و فرهنگی می‌شود.

در زمینه خشونت فیزیکی، ضرب و شتم زنان توسط همسر یا اعضای دیگر خانواده از این دست به شمار می‌آید. خشونت روانی نیز شامل تهدیدها، تحقیر و کنترل از طریق ایجاد ترس و استفاده از اقدامات انزواطلبانه است.

در زمینه خشونت جنسی برجسته ترین موارد  تجاوز، زورگیری جنسی و امثالهم است که برای زنان رخ می‌دهد. خشونت اقتصادی نیز شامل محدود کردن دسترسی به منابع مالی و مشکلات اقتصادی به دلیل جنسیت است.

در ایران اما ،خشونت علیه زنان نه تنها به عنوان اَعمال فردی بلکه به عنوان پدیده‌ای جامعه‌شناختی و سیستماتیک و ساختاری نمایان می‌شود.

در ایران،انتقادات زیادی بر برخی قوانین و سیاست‌ها از سوی فعالان حقوق زنان ونهادهای بین المللی ،به عنوان قوانین و سیاست های  ضد زن و خشونت آمیز علیه زنان وارد است.

برای مثال، نابرابری در زمینه دسترسی به فرصت‌های تحصیلی و حرفه‌ای، موانع قانونی در مسائل مالی و حتی فرهنگی، اساس خشونت‌های سیستماتیک علیه زنان را می‌سازد.

از سوی دیگر قوانین ضد زن اسلامی مانند حقوق ارث،حق طلاق، حقوق حضانت، و مقررات حجاب اجباری، کودک همسری همه و همه از جمله خشونتهایی است که قوانین ضد زنِ جمهوری اسلامی آنها را تشدید میکند!  وزمینه ساز خشونت های فردی و اجتماعی بیشتر علیه زنان می شوند.

زنهای ایرانی بیشتر از همه جا دستخوش خشونت تحت لوای فرهنگ و قانون‌ هستند.مبارزه علیه این نابرابریها مستلزم یک مبارزه روزانه همه جانبه و پیگیرانه می باشد.تا با سرنگونی حاکمیت  اسلامی و مستبدانه ضد زن ساختارهای نظام موجود ،بتوان با آموزش و آگاهی و اطلاع رسانی اجتماعی و همچنین تغییر بنیادین قوانین و تبیین آنها براساس حقوق انسانی برابر و عاری از تبعیض طرحی نو در انداخت و شعار زن زندگی آزادی رو محقق ساخت.

ودر پایان خاطرمان باشد

خشونت بدترین چیز در دنیا نیست بلکه بی توجهی به خشونت بدترین چیز در دنیاست، دشواری این مسئولیت نیز بر عهده تک تک تمامی انسانهای آزادی و برابری خواه است که  تا دستیابی به آزادی و برابری برای همه زنان ...

نسیم محمدی ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳ 



. ماهنامه شماره یکصد و هجده رهائی زن - به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان، منتشر شد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر