۱۴۰۲ آذر ۹, پنجشنبه

بیانیه سازمان رهایی زن به مناسبت 25 نوامبر

مبارزه تا محو خشونت علیه زنان ادامه دارد

 


خشونت به زن همزاد جامعه مردسالار است، سلطه خشونت بار بر زنان از چهاردیواری خانه شروع میشود وتا مدرسه و محیط کار و اجتماع گسترده میشود. حاکمیت مردسالارانه در کشورهای جهان با رشد صنعت و ورود زنان به عرصه تولید و کسب درآمد، و عروج جنبشهای زنان در کشورهای متروپل به چالش کشیده شد و ناچار به عقب نشینی گردید. آنچه بعنوان حقوق زنان و کودکان بتصویب پارلمانها رسید نتیجه فشار جنبش برابری طلبانه زنان از پائین بوده است که بالائی ها مجبور به پذیرش آن شده اند. و ما به مقطعی از تاریخ رسیده ایم که سازمان ملل روزی را به محو خشونت علیه زنان اختصاص داده است. لیکن فاصله حرف و عمل از زمین تا آسمان است. بسیاری از کشورهای عضو سازمان ملل این روز را فرمالیته برگزار میکنند.

کشورهای اسیر در چنگال اسلام سیاسی، همچون حکومتهای اسلامی ایران و افغانستان علنی به چشم مردم دنیا زل میزنند و با انواع  واقسام  قوانین و نیروهای سرکوب، از شلاق بدستان طالب در کابل و حجاب بانان آدمکش در تهران به خشونت روزمره علیه زنان و کودکان مشغولند. با رواج و تقویت کودک همسری توسط طالبان افغانستان و آخوندهای ایران این خشونت اشکارا با مهر و نشان اسلامی تزئین شده است.

تحقیر زن در سنت اسلامی و تقلیل نیمی از جامعه تا حد ملک و ناموس ذکور خانواده و فامیل که حتی قتل عمد زنان را بدست آنان مجاز می شمارد،میراث سیاه گذشتگان است. که هر از چندگاهی با وقوع جنایت قتل های ناموسی از گوشه و کنار این سرزمین سربرمی آورد. قاتلین با آگاهی از حمایت حکومت اسلامی از این ارزشهای دوران توحش، به کرده خود افتخار هم میکنند. دیر هنگامی است که وقت آن فرا رسیده که با جرم جنائی انگاشتن این خشونت  به مقابله با آن بپردازیم. کافیست سری به زندان زنان حکومت اسلامی بزنیم تا ببینیم  در این نظام مقدس جای ظالم و مظلوم تعویض شده است.

 

هر چند نهادهای حکومت اسلامی با قوانین و ماموران ریز و درشت کماکان به بند کشیدن مطلق زنان را در دستور دارند و در این راه از هرگونه خشونتی علیه زنان فروگذار نمیکنند، لیکن جنبش رهایی زن در ایران اسلام زده از سابقه فعالیت طولانی برخوردار است و دربیش از چهار دهه حکومت اسلامی، نه تنها تجربه مبارزات آزادیخواهانه و برابری طلبانه نسل به نسل منتقل شده، بلکه  این جنبش کلیه  مقررات و قوانین زن ستیز حکومت  اسلامی قرون وسطائی حاکم را با پس زدن آپارتاید جنسی سیستماتیک به چالش کشیده و به سطحی ارتقا پیدا کرده است که  توجه جهانیان را  به اهداف و مطالبات جنبش زن زندگی آزادی ، جلب نموده و از حمایت های آزادیخواهان در سراسر دنیا برخوردار کرده است.

با تولد جنبش زن زندگی آزادی در عرض کمتر از یکسال تمامی تصویر جعلی و ساختگی از زن مطیع و فرمانبردار تحت حاکمیت اسلامی در آتش انقلاب دود شد و از خاکستر آن چهر های زنان جوانی چون  سارینا ها، آیداها، آرمیتاها  و مردان جوان برابری طلبی چون محسن شکاری ها را نمایان کرد. جنبش زن زندگی آزادی در حافظه تاریخی جهان به عنوان اولین انقلاب زنانه و برابری طلبانه تاکنون به ثبت رسید. انقلابی که با سرعتی برق آسا مرزها را در نوردید و رهگشای جنبش های زنان در دیگر نقاط جهان شد. عمق تاثیرات این جنبش در سالها و دهه های بعد در گوشه و کنار جهان مردسالار نمایان خواهد شد و این نظم کهن را به چالش خواهد کشید و نسلی از زنان جوان را پرورش خواهد داد که دیگر خشونت را نخواهند پذیرفت و با مبارزه جمعی به نبرد با آن خواهند رفت.

 

جامعه بشری نیازمند محو خشونت به خصوص خشونت علیه زنان  و کودکان  است .

 

زن زندگی آزادی و برابری

سازمان رهایی زن

25 نوامبر 2023 



ماهنامه شماره یکصد و هجده رهائی زن - به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان، منتشر شد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر