۱۴۰۰ بهمن ۱۱, دوشنبه

نشست سران دولت نروژ به همراه گروه طالبان


سحر صامت 

نشست سران دولت نروژ به همراه گروه طالبان و حضور نمایندگان زنان معترض در این نشست، بستر بحث در مورد این رویدا 

مهم در مورد یک کشور  بی نظام و همچنان آینده ی قشر معترض جامعه افغانستان را فراهم کرد. با اینکه دولت نروژ اعلام  کرد که دعوت طالبان برای این نشست به منظور به رسمیت شناختن آنها نیست اما با این حال اضطراب و تشویش های زیادی در دل یک تعداد از فعالین حقوق زن را ایجاد کرده است.سران دولت نروژ به رسانه ها گفتند که علت این نشست، راه حلی برای ارسال کمک های بشردوستانه برای مردم بی بضاعت و مستضعف در افغانستان است. اما یک تعداد از منتقدین این سفر را به گونه ای دریچه ای


برای به رسمیت شناختن طالبان می دانند.

در این زمینه سحر صامت خبرنگار تلویزیون رهایی زن و همچنان یکتن از موسسان شبکه همیاری و همبستگی زنان افغانستان و ایران، در برنامه یک تن از خبرنگاران آزاد به نام آقای سلیمان لمر در جرمنی دعوت شد. محور این گفتمان مروری بر تاریخچه ی سرکوب کردن و حذف زنان از جامعه تحت نام دین،  فرهنگ و سننی که توسط احزاب اسلامگرا رهبری و به مرور زمان به مردم دیکته شد. همچنان دیدگاه به فعالیت های جاری زنان معترض در افغانستان و همچنان زنان فعال در بیرون از مرز های افغانستان بحث در مورد اولین سفر و ورود  طالبان به اروپا پس از فروپاشی دولت وحدت ملی.

سحر به عنوان یک فعال حقوق زن معتقد است که مبارزات زنان باید به صورت رادیکال  و مطالبات آنها کاملا شفاف و واضح باشد. او معتقد است که برای ایجاد یک جامعه سالم و برابر باید زن آن جامعه آگاه، آزاد و مستقل باشد. صامت که معتقد است افکار عمومی مردم افغانستان مطابقتی با این عصر که تکنولوژی و اطلاعات را دربر می گیرد  فاصله ی کهکشانی دارد و همین موضوع باعث شده تا سیاستمداران دیگر کشور ها بتوانند راحتتر به خاک افغانستان حمله کرده و ملت را به خاک سیاه بنشانند. او می گویید زن در رشد یک جامعه و توسعه یک کشور نقش بسزایی را ایفا میکند. مادران مستقل، زنان آزاد و آگاه نسبت به زنان بی سواد و سرکوب شده  در کودک پروری موقت تر اند اینگونه می توان نسل های بعدی را از جنگ فقر، آوارگی و بدبختی نجات داد.  تنها راه نجات مردم افغانستان را ایجاد یک حکومت سکولار می داند و به گفته او تا زمانی که دین و سنن کهن با سیاست یک کشور درآمیخته شود آن کشور منطقه امنی برای زنان و برابری جنسیتی نیست.

 

مختصر اطلاعاتی در مورد سلیمان لمر تهیه کننده و گرداننده این برنامه.

 

سلیمان در کابل چشم به جهان گشود و در دوران کودکی به علت افزایش ناامنی بر اثر  جنگ مانند هزاران کودک هم نسلش افغانستان را ترک کرد. خانواده لمر پس از پشت سر گذراندن جنجال های مهاجرت کشور آلمان را برای مبدا انتخاب کرده و در سپس ساکن این کشور شدند. سلیمان تحصیلات خود را در آلمان ادامه داده و وارد دنیای هنر شد. تحصیلات وی در رشته ی سینما و تیاتر است.  سلیمان لمر همچنان به عنوان خبرنگار آزاد فعالیت های بیشماری در این عرصه داشته است.

سلیمان به ادبیات و اشعار فارسی علاقه یی دارد و در فرهنگ سازی به خصوص میان نسل جوان کوشاست. سلیمان لمر به گونه ی افتخاری به مدت چهار سال همراه با پلیس آلمان نیز همکار بوده است. اکنون سلیمان لمر برنامه های ادبی و فرهنگی خود را ازطریق فیسبوک به صورت زنده اجرا میکند. وی اظهار می دارد که وابسته به هیچ نهادی نیست و تمام کارهایش به صورت داوطلبانه برای خدمت به جامعه افغانستان چه در داخل و چه در خارج از کشور است.

 

با مراجعه به لینک زیر می توانید برنامه را که به صورت زنده در فیسبوک توسط آقای سلیمان لمر اجرا شد را تماشا کنید.

https://www.facebook.com/sullaiman.askarzadeh.12/videos/4726284554156810

 


ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره صد و یک 

  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر