۱۴۰۱ خرداد ۲۶, پنجشنبه

گرانی و فساد اقتصادی در ایران


 

 فریبا رشیدی 

فساد در دوران جمهوری اسلامی ابعادی بی‌سابقه پیدا کرده و اخلاق اجتماعی به‌طور وسیع ضربه خورده و موجب شده بی‌عدالتی و فقر افزایش یابد. این فساد به همراه اجحافات و زورگویی اداری و نبود راستگویی موجب تباهی منافع عمومی شده‌است. مسخ معیارهای حرفه‌ای و پایمال نمودن منافع مردم و نفی لیاقت‌ها و مسلط بودن منافع ایدئولوژیک و دفاع از منافع و امتیازات گروه‌های اجتماعی و اداری خاص از ویژگی‌های این فساد است.

 


در ایران هویت و موفقیت بخش عمدهای از مردم عادی، وامدارِ انواع فسادهای ساختاری است.منافعی که طبقات گوناگون، ولو ناراضی و منتقد دولت، از فساد دولتی می‌برند آنها را با زنجیرهای نامرئی به نظام متّصل و مقیّد می‌سازد.

 

از نظر قانون مجازات اسلامی موارد نامبرده مجازات میشوند. سوال اینجاست ایا حاکمان، روئسا، وزیران ،آقا زاده ها تمام اموال مملکت را به غارت برده اند چرا مجازات نمیشوند؟ اقازادها و نوه هایشان در آمریکا و اروپا زندگی لاکچری دارند و سرمایه ملت را در بانکهای خارجی انباشته اند چرا مجازات نمیشوند؟ اینجاست که مملکت به فساد و تناهی کشیده شده است. و تنها مردم عادی و قشر پایین جامعه باید تاوان جنایات حاکمان ،وزیران و زندگی لاکچری اقازاداها را پس میدهند گرسنه هستند و قادر به سیر کردن خانواده نیستند.

 

وضعیت نابسامان اقتصادی طی چند سال اخیر نه تنها منتقدان دولت را شاکی کرده است بلکه برخی حامیان دولت را هم عصبانی کرده است. آنقدر که علنا لب به اعتراض گشوده و به دولت نسبت به پیامدهای چنین گرانی هایی هشدار دادند.

 

خودرو گران شد»،«نان گران شد»، «لبنیات گران شد»، «ماکارونی گران شد»، «روغن گران شد»، «مسکن گران شد» و ...این روزها گوش مان به شنیدن خبرهایی از این جنس عادت کرده است.

 

انتقادات از وضعیت گرانی در دوره ریاست جمهوری رئیسی فقط محدود به حامیان دولت نشده و منتقدانی که تلاش داشتند در ابتدای کار دولت سکوت را در پیش گیرند را شاکی کرده تا آنها هم سکوت خود را بشکنند.

 

بادامچی نماینده سابق مجلس می گوید: مردم دیگر توان چند برابر شدن قیمت‌ها را ندارند. قیمت‌ها یکی پس از دیگری در حال نجومی شدن هستند. کارد برای بخش بزرگی از مردم به استخوان رسیده و قطار فقر به ایستگاه بخش دیگر جامعه نیز خواهد رسید.

 

وی تاکید می کند: دولتمردان باید به خودشان بیایند و افراد وارسته و کاردان را به کار گیرند و آوردن افراد غیر واجد شرایط باتوجه بحث‌های اقتصادی که امروز در کشور مطرح می‌شود، شرم‌آور است و باید بدانند این کارهای‌شان تبعات زیان‌بار و غیرقابل جبرانی برای جامعه پیش خواهد آورد.

 

محمدرضا بادامچی با بیان اینکه مردم نمی‌توانند ۶ الی ۷ برابر گران شدن در کالاهای اساسی را تحمل کنند و باید هشدار داد ادامه این روند جامعه را با مشکل رو به رو خواهد کرد، آقای رئیس جمهور در زمان تبلغات انتخاباتی که بحث می‌کرد، می‌گفت که گرانی پیش نخواهد آمد چراکه ما بررسی می‌کنیم و برنامه داریم

 

وعده های دروغین حاکمیون و مقامات حد و اندازه ندارد .

.

از کودکان کار به عنوان قربانیان کوچک فقر در جامعه، میتوان نام برد آمار کودکان کار ایران میان ۳ تا ۷ میلیون تن اعلام شده‌است؛ همچنین برای تهران نیز آمار وابسته، حدود ۲۰ هزار تن تخمین زده می‌شود. اگرچه با توجه به اینکه بیشتر کودکان کار، ثبت هویتی ندارندو آمار دقیقی از آنان نمی‌توان ارائه داد.

 

کارتن خوابی ، گدایی، تهیه مواد غذایی از زباله ها، پشت بام خوابی،گور خوابی،اتوبوس خوابی و بیحرمتی و ضرب و شتم دست فروشان ، هر کدام کیس هایی هستند که بی لیاقتی مسئولین در جامعه آنها را به این سو کشانده است.

 

به گزارش رادیو فردا در اردیبهشت ۱۴۰۰، ایران دارای یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان است و تنها چند کشور دیگر بیش از این کشور، این چنین با افزایش قیمت‌ها روبرو بوده‌اند.

 

رتبه ایران در پول‌شویی

 

طبق بررسی مؤسسه تحقیقات حکومت‌داری بازل هم که با بررسی مؤلفه‌های مختلف سیاسی و مالی در ۱۴۹ کشور جهان آن‌ها را بر اساس شاخص ضد پول‌شویی رتبه‌بندی کرده‌است در جدول ایران، افغانستان و تاجیکستان به ترتیب در جایگاه‌های اول تا سوم پول‌شویی قرار گرفته‌اند.

 


ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره صد و چهار منتشر شد

http://rahaizanorg.blogspot.com/2022/05/rahaizan-shomareh-104.html
 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر