۱۴۰۲ آبان ۸, دوشنبه

نژادپرستی رژیم اسلامی حاکم بر ایران علیه مهاجرین افغان محکوم است

 

محمد آصفی

 

همزمان با اخراج هزاران تن از مردم افغانستان که پس از قدرت گرفتن گروه تروریستی  طالبان در این کشور و تشدید فقر و تنگدستی به ایران پناه آورده اند، در روزهای گذشته  دولت جمهوری اسلامی ایران و همچنین برخی از رسانهها و گروه های مردمی موج  تازهای از اقدامات ضدمهاجر و نژادپرستانه را در پیش گرفتهاند.


حکومت جمهوری اسلامی سال هاست مروج رفتارهای ضد انسانی و ضد مهاجر با
  پناهجویان و مهاجران افغانستانی بوده و به نظر میرسد سیل مهاجرانی که برای کار یا  حفظ جانشان به مرزهای ایران روانه شده اند، این رفتارها را تشدید کرده استدر یکی از آخرین اقدامها علیه پناهجویانی که دولت ایران »تبعه خارجی غیرمجاز« میخواند،  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران پس از وضع جریمه علیه بهکارگیری مهاجران  »غیرمجاز«، یک سامانه تلفنی را برای »ارائه شکایات و گزارشهای مردمی در خصوص  بهکارگیری نیروهای خارجی غیر مجاز توسط کارفرمایان« اعلام کرد. مهاجران افغانستانی حتی  اجازه سفر به بسیاری از شهرها و مناطق ایران را ندارند و فشار علیه بهکارگیری آنها که فارغ  از تحصیلات یا تخصص و مهارت خود، غالباً در مشاغل سخت و برای کارگری و باربری بهکار  گرفته میشوند، در حالی تشدید شده که افغانستانیهای ساکن ایران اعم از »مجاز« و  »غیرمجاز« از اشتغال در بسیاری از کسب و کارها حتی، مشاغل آزاد محرومند. افزون برین  یک کارگر افغان با دهها سال سابقه کار، هنوز قادر به خرید  



خانه، گواهینامه رانندگی و خرید خودرو نیست و باید این اقالم را به نام یک نفر ایرانی  خریداری کند. افغانها برای تمدید اقامت ساالنه باید هزینههای سنگینی بپردازند.واقعا  تاسف برانگیز هست که دولت فاسد ایران به جای برنامه ریزی و مدیریت برای  پناهجویان افغانستانی حرف از اخراج و محدودیت های بیشتر میزند .

پناهجویانی که همزبان ما هستند و همیشه با مسئله نژاد پرستی و نداشتن حق و  حقوق و مزایای مناسب دست و پنجه نرم کرده اند باید اضافه کرد که مهاجرت  افغانستانی ها به کشور ایران مسئله ی تازه ای نیست و پس از ورود شوروی به  افغانستان اتفاق افتاده است .  

ما باید برای حقوق پناهجویان افغانستانی در ایران دفاع کنیم پناهجویانی که اکثرا  مشاغل بسیار سنگین و طاقت فرسایی برای حداقل دستمزد در ایران انجام میدهند  که حتی هموطنان ما حاضر به تن دادن به این مشاغل نیستند .  

دولت بی تدبیر ایران در مقابل همزبانان ما در مقابل این مردم ستم دیده که به ایران  پناه آورده اند مسوول است و دست کم باید امکانات و خدماتی که برای انسان ضروری  و حیاتی است اعم از بیمه های پزشکی، تحصیل ،خرید سیم کارت، گواهینامه،تردد  آسان تر در استان ها،و.... فراهم کند .   

و این رفتار ضد انسانی و نژاد پرستانه باید هر چه زود تر متوقف شود. 




ماهنامه شماره یکصد و هفده رهائی زن - کیفرخواست زنان علیه جنایتکاران جنگی، منتشر شد


https://rahaizanorg.blogspot.com/2023/11/rahaizan-117-indictment-of-women.html


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر