۱۴۰۰ آبان ۹, یکشنبه

روز همبستگی زنان جهان با زنان مبارز در افغانستان

سحر صامت، خبرنگار رهایی زن 

be/wV7aVPE9FmY?t=2644

روز ۱۰ ام اکتوبر مصادف است با روز جهانی  مبارزه علیه اعدام. اما امسال بر حسب اتفاقات سیاسی جاری و سقوط دولت افغانستان، زنان اکثر شهرهای جهان صدای اعتراض خود را علیه طالبان و رژیم شان بلند کردند.

این اعتراضات که به نشانه همبستگی زنان جهان با زنان در افغانستان بود، همزمان در سه کلان شهر سویدن نیز برپا شد. روز یکشنبه تاریخ ۱۰ ام اکتوبر در سه شهر استکهلم، گوتنبرگ و مالمو زنان و مردان آزادیخواه تجمعاتی را علیه رژیم طالبان و برخوردشان با زنان و حقوق انسانی زن برپا کردند.

خواست برگزار کنندگان این اعتراضات از کشورهای غربی، به رسمیت نشناختن طالبان و حکومت امارات اسلامی به خاطر قوانین و قوائد ضد بشری این گروه بود.

طبق قوانین شریعت اسلامی طالبان، زنان حق ندارند در اکثر عرصه های اجتماعی و سیاسی حضور داشته باشند. طالبان نیز مقطع تحصیلاتی دختران را نیز محدود کرده و به آنها اجازه می دهند که تا صنف ششم درس بخوانند.


حالا با ایجاد چنین شرایطی وضعیت زنان تحصیل کرده و زنانی که سرپرستی خانواده را به عهده دارند، به سمت تاریکی و پوچی سوق داده شد. حال موضوع دستاورد های بیست سال اخیر زنان در افغانستان، حقوق انسانی و استقلال اقتصادیشان مطرح است.  در روز ۱۰ ام اکتوبر، زنان در افغانستان به خیابان ها رفته و سر دادن شعار هایی مانند نان، کار و زندگی، حقوق انسانی و اجتماعی خود را از گروه طالبان مطالبه نموده اند.

در شهر گوتنبرگ نیز ماریا یوسفزی، ریزه سیرت، تاج سیرت، فاطمه و سحر صامت تظاهراتی را برای اعلام همبستگی با زنان افغانستان برگزار کردند.

این تظاهرات که از ساعت ۱۴:۰۰ به وقت اروپای مرکزی برگزار شد و با راهپیمایی از منطقه یوتا پلاتسن شهر گوتنبرگ به سمت میدان گوستاف آدلف ادامه داشت.

راهپیمایی با شعار های زنان افغانستان  آزادی می خواهند، زنان افغانستان برای آزادی میجنگند، نه به طالبان و رژیمشان، زنان افغانستان را نجات دهید به سه زبان سویدنی، انگلیسی و دری سر داده شد.

سپس دو تن  از زنان  حزب کریستو دموکرات ها برای سخنرانی اشتراک کرده و در سخنان خود ابراز همدردی و اعلام همبستگی با زنان در افغانستان کردند.

در آخر مراسم با سخنرانی ماریا یوسفزی، تاج سیرت ، خانم ریزه سیرت و  با اجرای نمایشنامه یی توسط فاطمه و گروهش و خواندن قطع نامه به دو زبان سویدنی و دری خاتمه یافت.


ناگفته نماند گردانندگی این مراسم را دختر جوانی به نام زینب به زبان سویدنی به عهده گرفته بود.

رسانه های مطرحی مانند تلویزیون رهایی زن، بی بی سی، تلویزیون آشنا صدای آمریکا و همچنان رادیوی صدای آمریکا نیز این تظاهرات را پوشش دادند.

 


 بولتن ویژه جنبش رهائی زنان در افغانستان - ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره نود و نه  

http://rahaizanorg.blogspot.com/2021/10/emancipation-of-women-of-afghanistan.html 

  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر