۱۴۰۰ آذر ۱۷, چهارشنبه

خشونت علیه زنان

 فریبا رشیدی 

خشونت علیه زنان اصطلاحی تخصصی است که مانند جنایت برپایه بیزاری، برای توصیف کلی کارهای خشونت‌آمیز علیه زنان به کار می‌رود. این شکل از خشونت علیه گروه خاصی از مردم اعمال می‌شود و جنسیت قربانی، پایه اصلی خشونت است. سازمان‌ها و کشورهای جهان می‌کوشند با برنامه‌های گوناگون با خشونت علیه زنان مبارزه کنند. سازمان ملل متحد روز ۲۵ نوامبر (چهارم یا پنجم آذر) را روز بین‌المللی مبارزه با خشونت علیه زنان اعلام کرده‌است.

 

 

خشونت علیه زنان دارای انواع مختلفی است: خشونت فیزیکی (جسمی): که به هرگونه رفتار غیر اجتماعی که جسم زن را مورد آزار قرار دهد اطلاق می‌شود.

 خشونت روانی (عاطفی): رفتار خشونت‌آمیزی است که شرافت، آبرو و اعتماد به نفس زن را خدشه دار می‌کند.

خشونت اجتماعی: در این نوع خشونت زن تحت کنترل شدید مرد قرار دارد و در انزوای اجتماعی است

خشونت جنسی: از لمس کردن بدن زن تا تجاوز را در بر می‌گیرد.

خشونت اقتصادی (مالی): یعنی نداشتن امنیت اقتصادی به نوعی که زن به دلیل در اختیار نداشتن پول و ثروت خانواده کاملاً وابسته به مرد خانواده باشد.

مساله خشونت علیه زنان و نحوه برخورد با آن تابع هنجارها و ارزش‌های اجتماعی فرهنگی هر جامعه است.

 

افغانستان از کشورهايي است که در سه دهه گذشته به دليل جنگ هاي داخلي و عدم حاکميت قانون، شاهد خشونت هاي بي شماري در برابر زنان بوده است. جهان در مقابل زنان و دختران افغانستان سکوت کرده ، سازمان بین الملل در کر شده و نمی بیند که چه ظلمهایی و جنایتهایی در حق زنان و دختران افغانستان میشود؟  ما از وضع اقتصادی حرف زدیم که مادران در افغانستان به خاطر فقر اقتصادی دختر بچه های خود را می فروشند ، عدالت کجاست و حقوق بشر چه معنایی دارد؟  در ۲۵ نوامبر چه جوابی داریم برای زنان زجر دیده افغانستان.

 

چه بنویسیم که زخمی را تیمار کرده باشیم؟برای دخترانی که قوربانی قتلهای ناموسی شدند. نمونه هایی مثل این عزیزان که باید دست  مردانی را باید که مرتکب چنین جنایاتی میشوند.         

قتل زن جوان اهل سنندج به دست همسرش در همدان

 

 

یک زن جوان اهل سنندج به دست همسرش بهرام بختیاری که اهل همدان است با ضربات چاقو به قتل رسید.

 

 

شامگاه جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ (۱۵ اکتبر ۲۰۲۱)، یک زن جوان اهل سنندج با هویت لیلا شکیبا ۳۹ ساله به دست همسرش با ضربات چاقو به قتل رسیده است.

 

 

باز هم قتل یک دختر توسط پدر:

 

پدری در رفسنجان دختر جوان خود را به دلیل ارتباط با یک پسر کشت 

 

 پدری از اهالی روستای مهمانشهر رفسنجان دختر ۲۱ ساله خود را به دلیل ارتباطش با یک پسر به قتل رساند. یکی از اهالی روستا در این‌باره گفت: «دختر ۲۱ ساله این مرد مدتی قبل با یک پسر جوان ارتباط برقرار کرده و چند بار با همدیگر صحبت کرده بودند. پدر مقتول با این ارتباط مخالف بود و برای همین دختر خود را به قتل رساند و سپس جسد او را درون یک چاه عمیق در اطراف روستا انداخت.» ساکنان روستای مهمانشهر گفته‌اند پدر پس از انداختن جسد دختر خود به عمق چاه و رها کردن چند سنگ بزرگ بر روی آن، محل جسد را به همسرش گفته و سپس متواری شده است. مادر دختر به پلیس گفته است که بابت قتل دخترش، شکایتی از همسر خود ندارد.جمهوری اسلامی با قوانین مرد سالاری و زن ستیز مسبب تمامی جنایت علیه زنان ودختران است .قاتل ،یعنی پدر یابرادر قبل از ارتکاب قتل پرس وجو میکنن و میدانن چون مسٸله به اسم "ناموس"میباشد مجازات سنگینی ندارن .

 

متاسفانه جامعه برای زنان نا امن تر میشود . در جامعه ای که قانون اسلام سیاسی قدرت را در دست گرفته و قانون اساسی یک کشور اسلامی و ضد زن هست مردم آن جامعه باید هوشیار باشند و سطح آگاهی خود را بالا ببرن به جای قبول نکردن و مشروع ندادن بیشتر حامی این قانون اسلامی و ضد انسانی و ضد زن و مرد سالاری هستند.

 

پدری که کشتن دخترش برایش آسان هست و خوب میداند مجازات نمیشود و به کردار پلید و درندانه خود افتخار می کند. میداند در قانون اساسی اولیاء دم مجازات نمیشود و این حق را دارد که تبرئه شود و شاکی خصوصی ندارد. جامعه در چنین شرایطی برای زنان امن است و حتی خانه پدری!

 

چاقو ،داس ، تبر ، بنزین ، گلوله برای کشتن انسانیت چون وجدانها خفته اند.  این وجدانها را باید هوشیار و از دوران قرون وسطایی درآورد. جامعه از چند جهت به بیراهه و فساد کشیده میشود:

 

ا. قانون و سیستم  که ضد دمکراسی هستند.

 

۲. افکار مردم در جامعه که قانون های اسلامی و ضد انسانی را قبول کرده اند و به آن مشروعیت داده اند .

 

۳. خانواده ها  و عدم آگاهی انها  نسبت به تربیت فرزندان وتفرقه بین دختر و پسر. یعنی به پسر مشروعیت داده و از اهمیت بیشتری برخوردار است .

۴. مشکلات اقتصادی و فشار روحی روانی در داخل خانواده ها.

در چنین شرایطی است که این ناعدالتی و تبعیض جنسیتی  در داخل خانواده رواج پیدا کرده و به تدریج وارد جامعه و جامعه وقتی پذیرای این تفرقه و تبعیض باشد خود پیروی از قانونی است که زنان را نصف مرد شمرده و از حق انسانی خویش برخوردار نیستن همان قانونی که اسلام برای زنان پیاده کرده.

 

زمانی ما میتوانیم یک جامعه سالم و امنی داشته باشیم که زنان در آن جامعه در اولویت و اهمیت بیشتری قرار بگیرند. یعنی زنان آزاد جامعه بهتر.

 

(یا به اصطلاح دیگر رهایی زن معیار رهایی جامعه )

 

به معنای دیگر  باید قوانین اسلامی و مرد سالاری  را در جامعه  از برد تا بتوانیم به دمکراسی راه پیدا کنیم جامعه برابر و بدون تبعیض جنسی یا آپارتاید

 

 فرهنگ غلط اسلامی سیاسی هستند . دخترانی و زنانی که به زور ربوده شده و اسیر شده اند.  در این مقاله یاد میکنم از زنان و دختران افغانستان،  دختران کوردستان ، دختران ایران که قوربانی همه گیره ی  خشونت هستند و همچنین عزیزانی که قوربانی قتل ناموسی شدند و جانشان را گرفتند. همه باهم  صدای انهو باشیم و در مقابل هر گونه خشونت سکوت نکنیم،  سکوت قبول کردن بردگی.

   نوامبر2021   



 ماهنامه رهایی زن شماره 100 منتشر شد

http://rahaizanorg.blogspot.com/2021/12/rahaizan-shomareh-100_3.html 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر