۱۳۹۹ مرداد ۱۰, جمعه

مصاحبه اختصاصی با لاله عثمانی فعال حقوق زنان در افغانستان


سحر صامت

نامم  کجاست ؟

 

حدود سه سال پیش کارزاری تحت عنوان نامم  کجاست توسط یک تن از فعالین حقوق وزن به نام لاله عثمانی در افغانستان راه اندازی شد. طی  مدت زمان کوتاهی این کمپین توجه حامیان حقوق زنان  در افغانستان  را در سراسر جهان به خود جلب کرد.


تعدادی از هنرمندان برای حمایت از حقوق انسانی و هویت زنان در افغانستان نیز در این کارزار  اشتراک نمودند.

هدف از برگزاری این کارزار سنت شکنی علیه مخفی کردن نام زنان و حذف هویتشان در کشور افغانستان و مبارزه با افکار پوچ نسبت به این موضوع بود.

اما پس از حدود سه  سال این کارزار به دور دوم کشانده شد.

گفتگویی دارم با بانو لاله عثمانی بنیانگذار این کارزار کسی که صدای هزاران زن در افغانستان شد و از ماهیت انسانیشان دفاع کرد از  شهر هرات افغانستان.

از تجربیات و دستاوردهایتان درباره اولین کارزار نامم کجاست برایمان بگوید.

لاله مصاحبه را اینگونه آغاز میکند؛ همانگونه که مطلع  هستید کارزار نامم کجاست سه سال پیش با طرح یک سوال ساده اما اساسی آغاز شد و تلنگری به جامعه  که انواع و اقسام محدودیت ها صرفا به جرم زن بودن به زنان در افغانستان تحمیل میشه و  زنان را به جنس دوم تقلی داده است

در جامعه  مردسالاری مانند افغانستان شکستن سنت و تابو کاری بسیار دشوار و زمان براست. برای اینکه اکثریت در جامعه پذیرای این تحولات  باشند. طبیعتا که چنین مبارزاتی در آغاز  با چالش های سختی روبرو می شود. لاله از دستاورد های این کمپین چنین لب به سخن می گشاید :  یکی از مهم ترین دستاوردهایمان این بود که توانستیم حساسیت زدایی کرده و از هویت زنان در آن مرز و بوم دفاع کنیم. حالا شاهد این هستیم که در روی کارت های مراسم خاکسپاری تعدادی از زنان  نامشان ذکر میشود یا اینکه در کارت های عروسی نام عروس درج میشود. درکل این کارزار تاثیرات بسیار مثبتی روی افکار جامعه گذاشت و موثریت کمپین بر همه ثابت شد. همچنان دیدیم که مردان زیادی در شباکت اجتماعی نام همسر خود را برای همراهی با این کارزار نوشتند. در طول این سه سال متوجه شدیم که این کارزار از محبوبیت خاصی برخوردار است در حدی که موضوع دفاع از هویت زنان به پارلمان کشانده شد و نظر وکلا را نیز جلب کرد. لاله میگویید ما از بازخورد این کوپن خیلی راضی هستیم و امیدواریم قانونی برای دفاع از هویت زنان تصویب شود.

در اوایل این کارزار با چه چالش هایی روبرو شد؟  لاله می گوید: یکی از بزرگترین چالش های ما پذیرفتن این موضوع توسط خود زنان بود. در اوایل تعدادی از زنان مخالف برگزاری این کمپین بودند و فکر میکردند که موضوعات مهمتری از دفاع از هویت زنان در جامعه وجود دارد. در کنار آنها تعداد زیادی از مردان نیز مخالف این کارزار بودند. لاله میگوید این مخالفت ها تنها در هد ابراز نظر نبود بلکه ضربات محکمتر بود. از او خواستم تا موضوع را بیشتر باز کند. لاله گفت : به ما برچسب های و انگ هایی زدند تا اینکه ما از برگزاری این کارزار دست بکشیم اما ما قدم های خود را خیلی جدی و مصمم برداشتیم.

از عثمانی راجع به واکنش سیاستمداران در افغانستان در مقابل این کمپین پرسیدم.

لاله گفت : تعدادی از سیاستمداران با حمایت از کارزار نامم کجاست توسط شبکات اجتماعی و دنیای مجازی ما را همراهی کردند


و به ما وعده سپردند که از نظر قانونی اقدامی جدی صورت میگیرد.

از او پرسیدم پس چه موضوعی باعث شد تا پیکار نامم کجاست به دور دوم کشانده شد؟ لاله می گفت : به بهانه تجلیل سه سالگی این کارزار یک بر دیگر در شباکت اجتماعی راه اندازی شد در دوم این کمپین بار قانونی به همراه دارد و ما خواهان به تصویب رسیدن قانون حمایت از هویت زنان هستیم. لاله میگویید اینبار ما خواهان درج نام مادر در تذکره های الکترونیکی هستیم  و این امر ما را به هدفمان  می رساند.

لاله می گوید ما به عنوان فعال تا حدی توانستیم حساسیت زدایی کنیم حال نوبت سیاستمداران و قانون دانان است که به وعده خود عمل کنند.

از او پرسیدم چه کسانی در دور دوم با شما همراه بودند؟ در دوم نیز یک تعداد از سیاستمداران و هنرمندان نیز ما را همراهی نمودند و صورت مستقیم و غیر مستقیم با ما تماس گرفتند. سیاستمداران وعده سپردند تا در قسمت تصویب قانون کمپین را حمایت کنند. لاله آقای فرامرز تمنا که یکی از چهره های مطرح سیاسی در افغانستان است را برای حمایت از این کارزار نام برد و مثال زد. حمیرا قادری نیز که یک تن از چهره های برجسته سیاسی است حمایت خود را اعلام نموده است. لاله از مژگان عظیمی یک تن از آوازخوانان زن که آهنگ های اعتراضی علیه خشونت در مقابل زنان را اجرا میکند به عنوان یکی از دیگر حامیان این کمپین نام برد. فرهاد دریا نیز یکی از آواز خوانان مشهور افغانستان است که در هر دو دوره این


کمپین را همراهی نموده است.

از لاله پرسیدم شما چهره مطرح و بنیانگذار این کارزار بوده و هستید با وجود اینکه در افغانستان زبدگی میکنید با چه چالش های  اجتماعی روبرو هستید؟ لاله میگوید بارها تهدید شدم تا به این کارزار نقطه ی پایان بدهم و به دنبال این کوپن نروم اما زمانی که من شروع به این فعالیت کردم با هوشیاری و اطلاع کامل قدم گذاشتم و میدانستم که قرار است هزینه سنگینی را بابت این حرکتم بپردازم . او میگویید دستاوردها در فضای چالش ساز و سنتی مانند افغانستان آنقدر به من انرژی داد تا تمام سختی ها را فراموش کنم. لاله میگوید تا زمانی که توانایی دارم برای حقوق زنان میجنگم و از تمام افراد آگاه در سراسر جهان  تقاضا میکنم به این کارزار بپیوندند و از حقوق انسانی زنان در افغانستان دفاع  و آنها را حمایت کنند. تا باشد قدمی بزرگ، مثبت و جهانی برای کاهش خشونت علیه زنان در این مرز و بوم.

 


 

 ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره هشتاد و چهار   

  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر