۱۴۰۱ فروردین ۱۷, چهارشنبه

سخنان و گزارش ویژه سحر صامت از بوروس در سوئد

 


 در مراسم هشت مارس حزب چپ سوئد



http://www.rahaizan.tv/2022/03/march-8-from-tehran-kabul-lebanon-sweden.html

سلام، من سحر  صامت هستم.

من ساکن شهر بوروس هستم، من همچنان خبرنگار و فعال حقوق زنانم.

با تواضع و سپاس فراوان امروز در مقابل شما ایستاده ام.

زندگی کردن در یک کشور دموکراتیک امتیازیست که هر انسان برای آن تلاش می‌کند. در یک جامعه دموکرات افراد از حقوق هایی برخوردارند، تعهداتی در مقابل جامعه دارند و همچنان امکاناتی به افراد داده می شود.

به ما اجازه بدهید تا در مورد بک موضوع  به صورت کاملا واضح با هم به تفاهم برسیم. ما نمیتوانیم دموکراسی و حقوق بشر را بدیهی فرض کنیم. آزادی. می‌تواند زندگی بسیاری از انسان ها را تحت تاثیر قرار دهد. به نظر من امسال در بسیاری از کشور های جهان به دلیل اتفاقات سیاسی و ناامنی و همچنان تهدید جان انسان ها به خاطر جنگ، روز جهانی زن به گونه ایی متفاوت تر برگزار می شود.

 من با کشورهای درگیر جنگ و ناآرامی و مردمان آن سرزمین مانند اوکراین، سوریه، یمن و همچنان کشور زیبایم افغانستان و هر کشوری که درگیر جنگ،  و هر جایی که خون انسان های بیگناه ریخته می شود، ابراز همدردی و غم شریکی دارم.

من میخواهم از این فرصت استفاده کرده و راجع به خیلی از موضوعات مختلف و اخبار مهم صحبت کنم. اما به دلیل کمبود وقت امروز فقط در مورد حقوق و شرایط  امروزه زنان در افغانستان  از زمانی که گروه تروریستی طالبان با حمایت پاکستان و به زور خشونت روی قدرت آمده اند صحبت می کنم.

امروز کل افغانستان بدست وحشیگرانی به نام طالب است.

وحشیگری طالبان به همه مردم افغانستان آسیب رسانده است، اما در این میان زنان و دختران سخت آسیب دیده اند. زنان با سواد در حصر خانگی بسر میبرند و دختران از رفتن به مدرسه و از اینکه مستقل بودن را بیاموزند محروم اند. همزمان با رخداد این اتفاقات جهان و رسانه چشم خود را به روی این حوادث  و وحشیگری جاری در کشور توسط بسته اند.

هیچ کس در آینده نمیتواند مدعی شود که از رخداد این اتفاقات بی اطلاع بوده است، هیچ کس.

امسال روز جهانی زن برای زنان و دختران در افغانستان متفاوت است.

در ماه های اخیر شاهد مبارزات و اعتراضات خیابانی زنان در افغانستان هستیم. آنها با وجود تهدیدات فراوان از سوی طالبان که شاهدش هستیم صدای خود را بلند کرده اند تا توجه همه را به شرایط جاری و عدم حقوق انسانیشان در افغانستان جلب کنند.با تمامی خطرات و خشونت های جدی که زنان شجاع و قابل ستایش را تهدید می کند، اما آنها خواهان آزادی و برابری هستند که هر انسانی برای بدست آوردنش تلاش می‌کند. اما هیچ منبع حمایتی برای امنیتشان در مقابل طالبان وجود ندارد.

این زنان دلیری که برای حقوق خود در افغانستان مبارزه می‌کنند زنانی آزاده بسیار روشنفکر، شجاع و قاطعی  هستند نسبت به زنانی که در دهه نود زیر سلطه طالبان زندگی را تجربه کردند.

تاریخ  شاهد. رنجی که زنان در افغانستان به دلیل عدم حقوق انسانی و فرصت برای رشد کشیده اند، است. آنها آزادی  و امکاناتی که زنان در کشورهای غربی از آن برخوردارند را ندارند. اما هرگز شکی برای تلاش و مبارزه هایشان بخاطر دریافت جایگاه اجتماعی و قدرت در طول این سالها نیست.

با وجود مذهبی و سنتی بودن جامعه، هر زنی در هر خانه بدون داشتن امکانات  و  با وجود مشکلات فراوان  برای برابری و حضور در جامعه جنگیده است. زنان مبارز افغانستان در مقابل خانواده های خود، نرم های سنتی اجتماعی قد علم کردند.به دلیل همین مبارزات، زنان هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ روحی از سوی خانواده های خود سخت مورد خشونت های گوناگون قرار گرفته اند.

در طول این ۲۰ سال اخیر زنان در عرصه های گوناگون مانند سیاست، اقتصاد، هنر و غیره توسط کمک های بشر دوستانه جهانیان در افغانستان رشد کردند، اما با ورود طالبان همه دستاوردها برباد رفت.

اما اجازه بدهید اشاره ای به ریشه های این اصلی مشکلات زنان در افغانستان اشاره ای داشته باشم.

دلیل اصلی این همه بدبختی و حضور طالبان، طرز تفکر مردم جامعه است.

دنباله روی از فرهنگ و سنن کهنه که آمیخته در اعتقادات مذهبی و حضور مذهبیون در سیاستمداری است. همچنان شستشوی مغزی نسل جوان از طریق برنامه های تلویزیونی و مساجد خشونت علیه زنان را افزایش می‌دهد.

برای همین کشور  پاکستان و حامیانش خود را در سیاست افغانستان دخیل کرده، گروه های جهادی را تشکیل داده تا وضعیت برابری را در افغانستان در این سطحی که امروز ما شاهدش هستیم نگه دارند، زیرا آنها از قدرت زنان و نقششان در جامعه می ترسند.

با ابراز همدردی و احترام به مردم اوکراین و دیگر مناطق در جهان امیدوارم تلاش های زنان مبارز در افغانستان توسط شما نادیده گرفته نشود. کسانی که قدرت سیاسی دارند هم امکانات کمک رسانی به زنان در افغانستان اند و هم مسوولند تا به زنام در افغانستان کمک کنند.

با تشکر


پیام های فعالین حزب چپ سوئد به زنان افغانستان


Anne Rapinoja

یادآوری از شرایط زنان افغانستان مسوولیت همه ماست. ما همه باید چشم و گوش خود را باز کنیم تا ببینیم چه اتفاقاتی در جهان رخ می‌دهد.

در چنین روزهای خاصی مانند ۸ مارس میخواهیم توجه و دیدگاه جهانیان را ( منظورش به وضعیت زنان است) جلب کنیم. تمام مشکلاتی که در جهان جریان دارد. شرایط افغانستان نیز یکی مهم ترین اخبار روز از زیرا موضوع تصاحب قدرت توسط ( منظورش طالبان هست) در میان است. همچنان شرایط خیلی سریع در افغانستان تغییر کرد، برای همین ما باید در مورد این تغییر و تحولات حرف بزنیم و ببینیم.

به امید موفقیتتان.

 

استلهمار عضو حزب چپ در بوروس

Ulla Stålhammar

امشب حس باز یادآوری به افغانستان و مسایل جاری در آن به من دست داد.

با آمدن پاندمی کرونا و همچنان جنگ در مناطق دیگر موضوع افغانستان کمی کمرنگ شده بود. سحر من از تو بخاطر سخنرانی امشب سپاسگزارم، خیلی مهم بود و ما هیچ وقت افغانستان را فراموش نمی کنیم.

 

4:لیندا  جوهانسون، یکتن از اعضای حزب چپ در بوروس

Linda Johansson

من از اینکه فرصت بودن در این جمع و شنیدن سخنرانیت را داشتم خوشحالم و از تو بابت سخنرانی تشکر میکنم، قطعا من از زنان افغانستان حمایت میکنم و پشتشان میایستم. غیر ممکن است که بگویم مشکلات زنان به زودی حل خواهد شد  اما خب این زنان افغان در حال مبارزه اند. ما به شما فکر میکنیم.

اولا Ulla

به تمام زنان افغانستان از شهر بوروس کشور سویدن سلام.



ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره صد و سه منتشر شد

http://rahaizanorg.blogspot.com/2022/04/rahaizan-shomareh-103.html

  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر