۱۴۰۱ مهر ۸, جمعه

بیانیه اقدام مشترک " سپیده رشنو"




سپیده رشنو، نویسنده و هنرمند بیست و هشت ساله ایرانی پس از چهل روز بازداشت در تاریخ نهم مرداد ماه با قید وثیقه ای به مبلغ هشت میلیارد ریال  آزاد شد.

اقدام مشترک تشکلهای مستقل زنان ایرانی، دستگیری، شکنجه، اعتراف اجباری، وثیقه بیش از حد و نقض حقوق زنان از جمله حق اختیار بر بدن خویش  و تحمیل حجاب اجباری در ایران را به شدت محکوم می کند.

هنگامی که سپیده رشنو سوار اتوبوس شد، به دلیل عدم رعایت کامل حجاب اجباری، و بدحجابی، توسط  یک زن محجبه آتش به اختیار "بازیگر غیردولتی" (برای اجرای احکام حکومتی) مورد تهدید قرار گرفت. ویدیویی که نشان می دهد سپیده بدون حجاب سوار اتوبوس می شود، او به عنوان نویسنده و مدافع حقوق زنان علیه حجاب اجباری صحبت می کند، با زن محجبه مقابله می کند و از حقوقش دفاع می کند، فیلم رویارویی او با این زن متجاوز داخل اتوبوس، در فضای مجازی پخش می شود. سپیده در بیست و چهارم خرداد، چند روز پس از انتشار این ویدئو دستگیر شد.

نافرمانی مدنی علیه حجاب اجباری بیش از چهار دهه است که در ایران با مجازات های شدید پاسخ داده می شود. سپیده مانند سایر مدافعان حقوق زنان در چهل و سه سال گذشته، دستگیر و به اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق تماس با افراد خارج از کشور»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «تشویق به فساد اخلاقی» و اشاعه فحشا متهم شد. »

 طبق " ماده  ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات و مجازات های بازدارنده)

هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد

تبصره [جزای نقدی اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۰۸]- زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از دو تا ده ملیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد."

پس از گذشت چند روز از ناپدید شدن سپیده، تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی اقدام به پخش  «اعتراف‌ اجباری» سپیده  می‌کند، او که به دلیل شکنجه‌های متحمل شده، حالش بد بود را بنمایش میگذارند.

از آغاز تحمیل حجاب اجباری در ایران، در۱۷ اسفند۱۳۵۷، زنان ایرانی نه تنها در برابر حجاب اجباری بلکه در برابر سایر موارد


نقض حقوق بشر زنان، دست از مقاومت نکشیدند.

تاکتیک های دستگیری، شکنجه، اعتراف اجباری مدافعان حقوق زنان، ممنوعیت تردد زنان «بدحجاب» در مترو و کاهش حقوق مدیران «بد حجاب» نشان داد، که چگونه یک دولت مستاصل علیه زنانی که از فرامین آن سرپیچی می کنند، عمل می کند.




ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره صد و شش با مهسا، منتشر شد 

http://rahaizanorg.blogspot.com/2022/09/rahaizan-shomareh-106-mahsa.html

-- 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر