۱۴۰۱ مهر ۸, جمعه

قانونی بودن سقط جنین یک ضرورت است!


ما، گروه‌ها و سازمان‌های زنان مستقل ایرانی در دیاسپورا، به طور جمعی، تصمیم تکان‌دهنده و خطرناک دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا برای لغو قانونی با سابقه  تقریباً ۵۰ ساله، که از حق انتخاب زنان در مورد بارداری و آزادی سقط جنین محافظت می کرد، را محکوم می‌کنیم. ما معتقدیم این تصمیم نه تنها یک عقبگرد شدید حقوق بشری زنان است، بلکه سلامت و زندگی زنان را نیز به خطر می اندازد.

 

حتی قبل از لغو قانون آزادی سقط جنین، ایالات متحده بالاترین میزان مرگ و میر مادران را در بین کشورهای توسعه یافته داشته است. تحقیقات سال 2020 ، به ناکافی بودن ارائه‌ مراقبت‌های زایمانی و مراقبت‌های بهداشت باروری اشاره می‌کند که با لغو قانون آزادی سقط جنین، این خدمات به مراتب آسیب پذیرتر میشود.

اما هرگاه که زنان سازماندهی می‌کنند، وقتی زنانرای خود را به صندوقها میریزند و رای می‌دهند، زنان پیروز می‌شوند. پیروزی بزرگ در ایالت کانزاس برای قانونی نگه داشتن سقط جنین بارقه امیدی برای جنبش بود.

زنان ایرانی در دیاسپورا کشوری را پشت سر گذاشتند که در آن حقوق بشر زنان از جمله حقوق باروری و سقط جنین به شدت محدود شده است. در بیانیه مطبوعاتی مورخ 16 نوامبر 2021، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از ایران خواستند که «قانون جدید گسترده‌ای را که دسترسی به سقط جنین، پیشگیری از بارداری، خدمات عقیم‌سازی داوطلبانه و اطلاعات مربوطه را به شدت محدود می‌کند، لغو کند، که این نقض مستقیم قانو ن بین المللی حقوق بشر زنان است.."

 

ما معتقدیم که حق یک زن در ایران و ایالات متحده برای تصمیم گیری مستقل در مورد بدن خود و فرزندآوری، هسته اصلی حق پایه ای او برای برابری و حفظ حریم خصوصی در مورد مسائل خصوصی، و حفظ سلامت جسمی و روانی است

 

ما مصمم هستیم که حق انتخاب سقط جنین زنان را در ایالات متحده و در سرزمین مادری خود مطالبه کنیم. ما با جنبش حقوق بشر زنان همبسته و خواهرخوانده ایم، زیرا تنها به صورت جمعی می‌توانیم تغییر را ممکن سازیم..



ماهنامه رهائی زن سری سوم شماره صد و شش با مهسا، منتشر شد 

http://rahaizanorg.blogspot.com/2022/09/rahaizan-shomareh-106-mahsa.html

-- 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر